I helgen skulle jag ladda bilen vid en bekants sommarstuga med originalkabeln som följde med bilen (med schukokontakt, Passat GTE). Det gick inte och en indikator på kabeln visade rött. Enligt manualen betyder det "felaktig elinstallation". De som har sommarstugan har en Kia Optima laddhybrid och kabeln till den fungerade.

Vad är det för inbyggd övervakning VW-kabeln gör och vad kan det vara för fel på uttaget? Jord ej ansluten? Jordfelsbrytare saknas?

Testade du att vända på stickproppen?

Ja.

Det som ligger närmast till hands är att misstänka att skyddsjord saknas eller är felkopplat i uttaget. Det är egentligen det enda jag kan tänka mig att den kan undersöka, och som kan vara fel, trots att uttaget fungerar för en annan bil. OM det är så, så är det ju rätt allvarligt, det bör undersökas omgående. Och man bör nog inte använda uttaget innan det blivit åtgärdat/kontrollerat.

Den kanske mäter upp förimpedansen och vägrar starta laddningen om den är för hög?

Edit:
Kanske mer rätt att bara kalla det "impedans" när det inte mäts i centralen.

Ett uppenbart fel att börja med är att VW inte kan tala om varför, det är en bugg. Så kontakta VW.

Efter lite googlande verkar det som att den indikerar att skyddsjord saknas i uttaget.

Som jag misstänkte. Som sagt det är ett rätt grovt fel. Måste åtgärdas omgående. Är uttaget skyddat av jordfelsbrytare?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ett uppenbart fel att börja med är att VW inte kan tala om varför, det är en bugg. Så kontakta VW.
Varför skulle det vara en bugg?

• Gilla
etompau
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Varför skulle det vara en bugg?
Hans text är inte helt klar. Är det en bugg att VW inte kan tala om varför det indikerar fel.:rofl:

Ja det ser jag som en solklar bugg.

Fast laddaren hade tydligen bara en röd lampa, ingen display. Det är i manualen som det bara står fel i elinstallationen, om jag fattat rätt.

I så fall ingen bugg, men otydlig dokumentation.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
En bugg skulle vara att den säger att det är fel även om det inte är det. En felaktig indikering helt enkelt.
Nu verkar det ju inte vara så eftersom förklaringen till indikeringen enligt instruktionsboken var "solklar".

Däremot kanske man önskar att laddsladden gav den utökade information om felindikeringen direkt istället för att man ska leta i instruktionsboken. Men det är per definition ingen bugg.

Är det något som är buggigt här är det väl KIA-sladden.

Det verkar i så fall saknas en hänvisning till bruksanvisningen. Det brukar anges som en varningstriangel.

Möjligen. Men det är ingen BUG ;)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.