VI hade en elfirma här som fick dra om lite markkabel då grannen prickade kabel med spaden ...
Nu ser det ut så här, jag undrar om man kan snygga till det på något sätt. Det gula röret alltså.

• Ett grått rör leder upp till en utomhuslampa på en vit vägg, med ett synligt gult skyddsrör vid marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Ett grövre kabelskydd I plåt. Låt det överlappa det befintliga en bit upp.

Lägg en tova gräs över det, eller kolla om det går att trycka ner det lite i backen.

• Gilla
Tobiasbygg
  • Laddar…
R
Otyg med gula slangar som syns
Koppla ur armaturen , gräv upp ca 25 till 35 cm ut , kapa det gula , trä på en 16 mm PEM-slang som går in i den gula ca 25 cm och in under plåtskyddet , fyll tillbaka , koppla in armaturen igen ,
klart och färdigt + snyggt

• Gilla
torbeno
  • Laddar…
Mikael_L
Jag brukar köra ungefär som rävlyan beskriver (ett större plåtskydd blir väldigt fult t.ex. där).
Jag kapar gula markröret 5-10cm under markytan, drar ner plåtskyddet längre, helst så det når ner i marköret, men innan jag lägger in kabeln drar jag över en dryg halvmeter 16mm flexslang (ja, jag är medveten om att den inte är vare sig UV-stabil eller för utomhusbruk) som ett extra mekaniskt skydd runt kabeln där övergången mellan markrör och plåtskyddet.
Och innan jag fyller igen brukar jag knöla ner lite av någon plastpåse eller likn för att det inte ska rinna ner så mycket skräp i markröret.

• Gilla
torbeno
  • Laddar…
Finns det något krav på att det gula röret måste stick upp en bit ovan mark?

Mikael_L
Nej inte direkt.
År det en riktig jordkabel för markförläggning så krävs det inte explicit något extra mekaniskt skydd. Är det EKLK el motsvarande så krävs det dock slang eller dylikt när den går i mark.

Sen finns det gånger då extra mekaniskt skydd är att rekommendera, då får man ju tänka på det och anordna i rimlig omfattning.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej inte direkt.
År det en riktig jordkabel för markförläggning så krävs det inte explicit något extra mekaniskt skydd. Är det EKLK el motsvarande så krävs det dock slang eller dylikt när den går i mark.

Sen finns det gånger då extra mekaniskt skydd är att rekommendera, då får man ju tänka på det och anordna i rimlig omfattning.
Tack, jag funderar på hur läget blir vid gräsklippning. Detta är på samfällighetes mark och området kommer nog klippas med nån åkgräsklippare alt trimmer (pga grusgången bredvid)
Plåtskyddet går typ ner till marknivå. Kabeln är inte så jordkabel så vitt jag kan se?

• Nerblick i en gul skyddsslang med en synlig elkabel och plåtskydd precis ovanför markytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Har ingen betydelse PEMslangen är mycket stark , är du osäker sätt en extra klamma på PEM 5 cm under
jordytan , kanske en extra klamma på plåtskyddet med strax vid slutet på den

• Gilla
Ricardo79 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja sätter man en bit PEM-slang som extra mekaniskt skydd då har man verkligen skyddat bra mot ordentlig påverkan, PM-slang är ju ruggig stark, seg och hållbar.
Jag kör ju inte omkring med PEM-slang i bilen, så jag tar betydligt flimsigare flexslang istället.

Avvägningen man ska göra är helt enkelt risken för skada (som blir farlig) på elmaterialet vid de normala aktiviteterna i omgivningen.
Brukar det åka runt åkgräsklippare där, med uppenbar risk att köra på, ska skyddet anpassas till det, däremot behöver man inte ta hänsyn till sånt som normalt inte händer där. Dvs det krävs inte att ta höjd för hyggligt osannolika olyckor, utan endast sannolika, typ.

• Gilla
torbeno
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.