Hej.

Jag har nyligen flyttat in i ett hus där det sedan tidigare funnits en vattensten med tillhörande pump. Elinstallationen på denna var undermålig (inomhusgrejer i plastpåse med nakna kablar instoppade under altanen) så jag har då valt att göra om den med tanke på att jag inte vill att altanen skall bli strömförande.

Nu är jag inte någon elektriker och har försökt läsa in mig på ämnet för att detta skall bli så korrekt och säkert som möjligt, har därför kopplat in en portabel jordfelsbrytare som reagerar på 30mA men problemet som jag har är att den slår ut när jag slår på vattenpumpen med en tryckknapp som sitter på utsidan av fasaden.

Funderar då på om jag kan ha gjort något fel eller om felet funnits där tidigare men att det är först nu när jordfelsbrytaren finns som jag upptäcker att en viss del av strömmen försvinner någon annanstans... Det jag kommer på är att utomhuskabeln som är dragen under altanen (EKRK) bestod av brun, blå, gul/grön samt feltrådig biledare som gick innanför huvudplasthöljet... Tänkte att dessa nog mest är till för att skydda kabeln och vad jag läst mig till skall dessa kopplas in skyddsledaren (som jag tolkar är jorden??). Jag kopplade in dessa ohöljade trådar tillsammans med jorden till "jordkontakten" i ett skarvuttag och är fundersam på om detta var fel.
EKRK-kabel med öppet huvudplasthölje och exponerade brun, blå, gul/grön och feltrådig biledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det nu inte är detta så misstänker jag att det kan vara något med altanbelysningen. Vet dock inte om de går på samma kabel. Ska jag isf koppla ur alla säkringar och slå på en i taget och testa tryckknappen för att se om jag kan identifiera felkällan?
Tacksam för skjuts i rätt riktning.

Redigerat:
Om jordfelsbrytaren löser ut så är där en avledning till av strömmen till jord.
Var felet är i din anläggningen går inte att svara på i ett diskussionsforum, men från din beskrivning verkar det som du jobbar efter "trial&error" vilket inte är bra när det gäller elinstallationer.

Om det är en installationskabel avsedd för fast installation du refererar till kan det finnas trådar runt ledarna för att öka säkerheten vid mekanisk skada på ytterhölje. Trådarna ansluts då till jord.

Kanske en eller flera bilder på dina grejor kan ge lite mer info om ditt problem och hur det ska åtgärdas.

Vanliga problem med elinstalltioner utomhus och jordfelsbrytare som löser ut är att det går fukt i kopplingsdosor och/eller eluttag. Detta bör du först kontrollerar.
Antar att det är någon fontän du har, här finns givetvis också risk för fuktinträngning och avledning till jord.

Redigerat:
  • Gilla
DaSo
  • Laddar…
Hej Etompau.

Ja det är tyvärr lite trial&error men med mycket förstudier innan och sedan har jag väl hyfsat koll på saker tycker jag själv.

Ang. trådarna, ja då stämmer det med det jag läst, tack!

Ja det än en fontän eller rättare sagt en vattensten. Fukt kan det inte vara, den har bara vara inkopplad i ett dygn och alltihop ligger i en sådan här IP67 klassad dosa som är ordentligt väderförseglad.
IP67 väderförseglad dosa för utomhusbruk med kabelgenomföringar.
Skapa konto

Notera att jordfelsbrytaren inte löser ut i "vanlig" drift, utan enbart när jag stänger av pumpen (via knapp på fasaden) och sätter på den igen. Då måste jag återställa jordfelsbrytaren för att vattenpumpen skall komma igång.

/DaSo

Kanske har din portabla jordfelsbrytare nollspänningsutlösning, dvs den måste återställas med tryckknapp om strömmen till den försvinner.
Då är det inget fel utan en funktion i jordfelsbrytaren.

Löser den ut vid frånslaget, eller vid tillslaget?

E etompau skrev:
Kanske har din portabla jordfelsbrytare nollspänningsutlösning, dvs den måste återställas med tryckknapp om strömmen till den försvinner.
Då är det inget fel utan en funktion i jordfelsbrytaren.
Ser inget om detta i manualen som jag klistrar in här (det är bara ett blad)
Sida ur en manual för en jordfelsbrytare som visar tekniska funktioner, användningsföreskrifter och specifikationer.
Skapa konto

H hempularen skrev:
Löser den ut vid frånslaget, eller vid tillslaget?
Hmm bra fråga. Jag skall kontrollera detta och återkomma.
Vad tänker du?

Modell och tillverkare måste ju stå någonstans.
Är ett av kraven för CE märkning.

Protte

Tycker att punkten 2 i bruksanvisningen antyder att den måste återställas efter inkoppling. Jag tolkar att brytaren du använder sitter för JFB?

E etompau skrev:
Gissar fortsatt på att den har nollspänningsutlösare.

Ett exempel på en jfb med nollspänningsutlösare:
[länk]
Ja jag tror att du har rätt.

H hempularen skrev:
Tycker att punkten 2 i bruksanvisningen antyder att den måste återställas efter inkoppling. Jag tolkar att brytaren du använder sitter för JFB?
Ja brytaren sitter före JFB:n.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.