Byggahus.se
Håller på att planera att få ut el till trädgården för trädgårdsbelysning (LED), robotklippare, ett par eluttag, samt i förrådet för garageportsmotor, belysning och ett uttag.
Ha enbart el i huset idag, inget utanför.

Räcker kabel 5G2.5mm från bef. central till en ny normcentral, som monteras i förrådet? Avståndet blir ca 32m mellan centralerna.
Vidare från den nya normcentralen kommer även 5G2.5mm att användas (nergrävd) ut till belysning etc.
Avståndet från nya normcentralen till den längsta punkten i trädgården är ca 50m.

Jag tänker på spänningsbortfall etc. inga stora grejer jag ska koppla in...

En annan fråga: kabeln jag har sett finns i 20m längder, är det OK att skarva (20+12 = 32m)? Eller ska man aldrig skarva en kabel frpn en central till en annan?

Självklart kommer behörig elektriker att göra arbetet men jag vill dubbelkolla med er, och ja det finns kablar med andra längder, men nu är läget som det är :)


Tacksam för svar!
 
tommib
Hur lång kabel du kan ha av en viss area styrs av förimpedans och avsäkring. Du kan sannolikt dra dina tänkta sträckor med 2,5kvmm men du kan troligen inte säkra mer än 10A till den nya centralen. Ut från den till 50m kan du nog inte säkra högre än några enstaka ampere. Jag skulle säga att man behöver räkna på det.

Ang skarvar så är det väldigt olämpligt på en så kort kabel som 32 m. Det finns ingen rimlig anledning att inte köpa en 50m ring med vettig markkabel. Med tanke på längden ut från undercentralen så är det bättre att ha en rejält dimensionerad huvudledning mellan dem, gärna 5G6.

Din elektriker vill nog vara med och välja kabel...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hej igen och tack för svaret!

Jag har nu gjort en skiss på vad jag menar, fick med frågeställningarna också! Se bifogad fil.

Jag har en Aceflex 5G2,5mm 25m kabel liggande, vill gärna nyttja den om det går - därav frågan om dimension och skarvning.
Hur kan jag räkna på om 2,5mm hade räckt? Man ser mina behov i bifogad fil.
Tacksam för svar :)
 
tommib
Du kan söka på programmet Eldim som en forummedlem har skrivit. Det fungerar utmärkt för att beräkna ledningslängder och avsäkring.

När du lägger upp saker, lägg dem som en PNG eller JPG istället så att det syns direkt i posten. Det är irriterande att behöva ladda hem en fil. Lägg inte frågorna i filen heller, det blir jättekonstigt för alla andra som läser ev svar och inte har öppnat din PDF.

Hur som...

1. Det går inte att svara på utan att räkna och känna till förutsättningar på platsen. Troligen behöver du inte avsäkra en 5G6 men det går inte att veta säkert. Troligen behöver du avsäkra en 5G2,5.

2. Gräv ner kabeln på lämpligt djup (helst under 65 cm men på egen tomt utan större risker räcker ca 35 cm). Genomföringen ska dock helst ske ovan marknivå. Här skyddas kabeln med metallskydd. I övrigt är det lämpligt att dra den i gult markrör.

3. Nej, skarva inte kabeln. Sätt framför allt inget uttag på en huvudledning. Ett ev uttag där ska matas av en egen grupp, företrädesvis från husets elcentral eftersom uttaget sitter på huset.

4. Se ovan

När du skriver att kabeln ut till trädgården redan är nergrävd, är den också tagen i drift? Har du pratat med en elektriker? Om du ska göra detta själv har jag inte några särskilda åsikter men säg det rakt ut så får du anpassade svar.

Jag är rätt tveksam till det där uttaget för robotklipparen så långt ut. Du får göra en ledningsdimensionering och se hur mycket du kan säkra av hela den ledningen med.

Givet dina förutsättningar skulle jag gjort som jag skrev ovan.

1. Dra en 5G6 mellan centralerna. Inga skarvar eller uttag på vägen. Om det finns ett fasadmätarskåp närmare hade jag tagit matningen därifrån istället.

2. Räkna på den nergrävda 2,5 kvmm kabeln. Säkra tillräckligt lågt för att klara kraven på brytningstid. Detta blir lite udda men om det är väldigt mycket besvär att byta kabeln så är det rimligt.

Givetvis ska det finnas JFB på garaget. Ev skulle jag sätta två, en för garaget i sig och en för gruppen ut i trädgården (alt anordna med brytare som även bryter nollan för den gruppen).
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Wow, tack för det snabba svaret!
Ska tänka på filuppladdningar framöver, tack!

Jag tänkte låta en behörig elektriker göra det (känner en sådan) men jag är en person som gärna dubbel och tripperkollar sådana saker.

Den redan nedgrävda kabeln i trädgården är inte tagen i bruk än, jag lade om gräsmattan förra året och passade då på att gräva ner kabeln.

Jag tackar för dina förslag, då får det bli en 5G6 mellan centralerna, oskarvat.

När du skriver att jag ska räkna på den nergrävda 2.5 kvmm kabeln, är det då via programet som du föreslog? Det e mest robotklipparen jag är orolig över :)

Tack än en gång!
 
R ravve007 skrev:
Självklart kommer behörig elektriker att göra arbetet
Självklart!!
 
Om du nu har laddat ned eldim så ser du att det stämmer vad som skrevs i #2, du behöver ta reda på förimpedansen. Vi kommer inte en millimeter framåt utan att veta förimpedansen. Du får den från nätägaren eller så kan du mäta upp den med vattenkokarmetoden (sök på forumet) och då är den praktiskt enklast att mäta upp den i ett uttag nära elcentralen i huset. Värdet från nätägaren gäller vid anslutningspunkten (mätaren) så då behöver vi dessutom veta area och längd på huvudledningen mellan mätarskåp och elcentral i huset. Förimpedansen kan i nödfall uppskattas om du beskriver området där du bor och avståndet till transformatorkiosken.

En annan kritisk faktor är hur mycket ström du vill ha. Det vet bara du. Räcker det med en säkring på 10 A? Enfas, trefas? Finns tankar på elbil i framtiden?

Nu kan man börja räkna på olika alternativ.

Det handlar alltså om totalt 88 meter. Det känns spontant som att det finns kortare vägar.

Vad finns för tankar kring styrningen av utbelysningen? Kan det komma behövas en tändtråd i kabeln? Ni kanske manuellt vill kunna styra belysningen med strömmen i behåll till laddstationen för gräsklipparen?

En annan faktor som inte ska underskattas är inkopplingen i matande punkt. Finns det plats i matande elcentral? Man behöver beakta detta både med en grov huvudledning som kopplas in parallellt och med en klen gruppledning som avsäkras. Har man inte koll på detta i förväg blir det lätt en bristfällig lösning när man väl står där med huven öppen.

Till sist, om du inte har kontakt med en elektriker så bör du skaffa dig en sådan kontakt innan du gör något, helst innan du köper materiel. Ingen elektriker från koppla in något i efterhand.
 
tommib
Om du verkligen ska ha en elektriker som ska göra detta bör du ta in vederbörande nu medan du planerar. Jag personligen betraktar planeringen kring en installation som det svåra. Att spika dit kabeln är enkelt (om än olagligt för gemene man). En erfaren elektriker kanske ser alternativ som inte du ser (eller vi, eftersom vi bara har dina uppgifter att gå på). Hen kanske föreslår en mycket smidigare lösning än du får här eftersom hen på plats kan se alla förutsättningarna. Det jag främst tänker på är var mätarskåpet sitter och om det är närmare att dra ut en till huvudledning från den istället för att gå från elcentralen.

Andra aspekter som Bo nämner är önskad styrning av trädgårdsbelysningen. Automatiskt? Manuellt? Kombination? Detta är saker som måste vara färdigtänkta, helst innan man lägger någon kabel. Nu har du lagt en femledare så om man tänker sig att den används till robotklipparen och belysningen så får du med dig en fast fas och två separata tändtrådar. Det löser troligen de flesta fall. Styrning mellan huset och garaget kan lösas med trådlös teknik, t.ex. Plejd som flera talar sig varma för. Då får du dessutom astroursfunktionaliteten på köpet.
 
Hej igen,
Tack så innerligt för svaren! Jag kommer att kontakta min nätleverantör och fråga om förimpedansen. Jag bor i centrala Staffanstorp, villa.
Mitt behov syns i pdf:en, det handlar om ca 5 st trädgårdsbelysning LED 15W, en robotklippare, en garageport och några uttag för julbelysning.

Jag kommer att "koppla in" en elektriker redan i den här planeringsfasen men tänkte som sagt börja med att få tips av er här inne.

En tanke jag har: Behöver jag ha en undercentral? Skulle jag annars kunna köra med 5x2,5 kvmm hela vägen utan någon undercentral, dvs direkt från huvudvcentralen till en dosa, sedan vidare därifrån till nästa dosa, osv...? Detta kanske t.o.m. är ännu bättre lösning??
 
Ingen som har svar på min senaste tanke?
"Behöver jag ha en undercentral? Skulle jag annars kunna köra med 5x2,5 kvmm hela vägen utan någon undercentral, dvs direkt från huvudvcentralen till en dosa, sedan vidare därifrån till nästa dosa, osv...? Detta kanske t.o.m. är ännu bättre lösning??"
 
R ravve007 skrev:
Ingen som har svar på min senaste tanke?
"Behöver jag ha en undercentral? Skulle jag annars kunna köra med 5x2,5 kvmm hela vägen utan någon undercentral, dvs direkt från huvudvcentralen till en dosa, sedan vidare därifrån till nästa dosa, osv...? Detta kanske t.o.m. är ännu bättre lösning??"
Klart du ska ha en 5G6(om det är möjligt) , allt annat är bara dumsnålt. En undercentral i garaget är ett måste om du ska dela upp det på massa olika syften/förbrukare.
 
tommib
Som du tänkt det så är det bättre med en central i garaget.

Dessa tankar är också väldigt bra att lufta med elektrikern som ska göra jobbet.
 
Nästa bil är förmodligen en laddhybrid! (y)

En sådan behöver lite mer ström särskilt om man laddar efter 01:00 på natten. Så använd 6 mm2
Men här kommer kanske ett problem som expertisen här säkert kan svara på. Om man använder TN-S mellan husen hur blir det med att ha 2 JFB i serie, eller skall man använda TN-C och jordkabel 4x10mm2 ??

Det finns ett par länkar på forumet.

https://www.byggahus.se/forum/threads/inkoppling-av-jordfelsbrytare.259658/page-3#post-2273166
https://www.byggahus.se/forum/threads/inkoppling-undercentral.264535/
 
Redigerat:
tommib
Jag kikade som hastigast på trådarna men ser inte riktigt problemet med TN-S. Jag skulle alla gånger dra femledare och därefter koppla efter behov i nya centralen. Om det ska sitta JFB typ B för en elbil så bör centralen vara kopplad utan föreliggande JFB. Detta kan uppnås t.ex. genom att koppla direkt från mätarskåpet eller innan JFB i huvudcentralen.

Ska det sitta multipla JFB i nya centralen så delar man bara upp den i tydliga sektioner. Jag delar inte riktigt Bos uppfattning om att det blir riktigt komplicerat. Det är bara en fråga om att hålla isär vad som hör till vilken JFB.
 
TN-S och JFB har egentligen ingenting med varandra att göra annat än att JFB kräver TN-S (TN-S kräver inte JFB) och att man normalt inte ska ha två JFBer i serie. Detta löser man normalt så att huvudledningar kan vara TN-C eller TN-S utan skydd av JFB utan JFBn sätts alltid i "mottagande" central. Att frågan öht ställs visar väl att det finns en viss komplexitet här ;)

Tankar som TS har om att dra en lång 5G2.5 mm² som knoppas av till det ena och det andra på vägen kan alltså vara direkt olämplig. Man behöver åtminstone hålla isär huvudledningar och gruppledningar. Dvs ser man elbil eller dylikt långt borta vid horisonten så kan man redan nu fundera på att lägga en lite grövre kabel till förrådet för att förbereda för en elcentral där, fast för bara nån tusenlapp till har man även centralen på plats...
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.