Det beror på hur man ser det. Jag vill klassa brister i användbarhet som ett fel (bugg).

Manualen pekar ju inte heller på varför den felindikerar. Det tycker jag absolut att ska framgå.

Redigerat:
Om man definierar en bugg på samma sätt som James Bach, dvs att en bugg är vad som helst som irriterar eller stör (bugs) någon som spelar roll (vilket ju en slutkund gör) så ja, då kan man anse att detta är en bugg.

Om man däremot utgår från produktens syfte så är det ju att ladda en bil, inte att diagnostisera fel på en elinstallation. Om det av någon anledning inte går att ladda bilen så ska detta indikeras genom en diod oavsett vad det är för fel. Denna bit ser ju ut att fungera utmärkt.

Så, ja, det både är och inte är en bugg, beroende på din definition av vad en bugg är.

Den bugg jag ser här (eller om man hellre vill kalla det fel) är att laddaren inte (tydligt) kan tala om varför den inte vill uppfylla sitt syfte. Användaren får väldigt lite vägledning till att lösa problemet. Det är dålig användbarhet.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den bugg jag ser här (eller om man hellre vill kalla det fel) är att laddaren inte (tydligt) kan tala om varför den inte vill uppfylla sitt syfte. Användaren får väldigt lite vägledning till att lösa problemet. Det är dålig användbarhet.
Jag ville bara påpeka att man både kan se detta som en bugg och inte, beroende på ens definition av vad en bugg är.

Personligen så håller jag givetvis med dig om att det hade varit bra om man kunde få ut mer utförlig information i detta fallet, men man kan inte bortse från att laddaren faktiskt informerar om att det rör sig om en felaktig elinstallation. För de flesta innebär detta att man får kontakta en elinstallatör som får felsöka och åtgärda därav har man troligen vid kravställningen bedömt informationen vara tillräcklig oavsett om det för vissa (troligen en liten andel) användare kan upplevas som ett problem eller en bugg.

Laddenheten är just det, en laddningsenhet och inte ett kontrollinstrument för elinstallationer.

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Även en elistalatör vill nog ha lite mer info än. ”Det lyser en röd diod” om installatören får informationen. ”Den infikerar felaktig skyddsjord” så är det bra mycket lättare att veta vilken ände man ska börja i.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag tycker nog att en elektriker ska kunna kontrollera ett eluttag utan att ha någon extra information från en laddningsenhet till en bil.

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Och jag tycker att man absolut inte ska behöva betala en elektriker bara för att ta reda på vad som är fel, det är ju befängt! En symbol vid lysdioden och några tydliga svar/alternativ i bruxet skulle räcka. (Men nu har jag inte sett hur det faktiskt ser ut i detta fall.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.