Japp. Så känner även jag då det finns barn i huset. Så har åkt och köpt den på Clas Ohlsson så jag kan byta ut den så snabbt som möjligt

• Gilla
Polacoloco
  • Laddar…
Polacoloco, jag hoppas att du på samma gång fixade det som "orsakade" faran. Dvs bytte uttaget som saknade pestskydd.

E elmont skrev:
Polacoloco, jag hoppas att du på samma gång fixade det som "orsakade" faran. Dvs bytte uttaget som saknade pestskydd.
Självfallet. 3.e året i detta huset och har aldrig använt detta uttag. Typiskt att det skulle vara just det grabben vill använda. Hur som helst. Man får sig en rejäl tankeställare.

Slutet gott allting gott. Monterat den nya jfb:n och allt fungerar nu som tänkt! Jfb: löser ut när man kör testknappen på testaren :) Tack alla för värdefull input!
Nyinstallerad jordfelsbrytare i elcentral med kablar och säkringsautomater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
sallad och 2 till
  • Laddar…
Polacoloco Polacoloco skrev:
Självfallet. 3.e året i detta huset och har aldrig använt detta uttag. Typiskt att det skulle vara just det grabben vill använda. Hur som helst. Man får sig en rejäl tankeställare.
Ja. Särskilt som "två spikar i ett uttag" normalt inte löser en JFB. JFBn kan inte se skillnad på två spikar med barn emellan och en lampa. Den löser först vid jordfel vilket det här inte (nödvändigtvis) är.

Så petskydd om man har barn är fortfarande A och O. Och även med petskydd så klarar en försigkommen unge att få in just två spikar i ett uttag ändå (jämför barnsäkra flaskor, som man behöver just ett barn för att få upp korken på). Så inte ens då kommer man undan att hålla kollen på dem hela tiden.

(Nu är mina barn så gamla att man istället måste oroa sig för att de pajjar mina instrument. Du skall icke hava instrumentet inställt på strömmätning utan att fråga pappa först! ;))

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja. Särskilt som "två spikar i ett uttag" normalt inte löser en JFB. JFBn kan inte se skillnad på två spikar med barn emellan och en lampa. Den löser först vid jordfel vilket det här inte (nödvändigtvis) är.
Så är det ju. Antar att han kom åt jordstiftet på något sätt vilket var tur. Vet inte hur bra ett klinkergolv hade jordat honom.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.