Hej!
Fick nya hällen idag och ögade igenom monteringsanvisningarna lite snabbt och blev nyfiken på hur det är tänkt att man ska koppla in den.
Enligt schemat går det att koppla in den på flera olika sätt men då elektrikern dragit nytt är det enligt första rutan det ska kopplas in, 3 faser en nolla och en jord.
Nu till mina funderingar..
Det ser ut som att 2 av faserna ska vara byglad, är tanken då att man ska flytta bygeln som sitter mellan 4&5 till 1&2?
Vad händer om man kopplar in allt utan bygel?
Elektrikern kommer till veckan
Tingis
Fick nya hällen idag och ögade igenom monteringsanvisningarna lite snabbt och blev nyfiken på hur det är tänkt att man ska koppla in den.
Enligt schemat går det att koppla in den på flera olika sätt men då elektrikern dragit nytt är det enligt första rutan det ska kopplas in, 3 faser en nolla och en jord.
Nu till mina funderingar..
Det ser ut som att 2 av faserna ska vara byglad, är tanken då att man ska flytta bygeln som sitter mellan 4&5 till 1&2?
Vad händer om man kopplar in allt utan bygel?
Elektrikern kommer till veckan
Tingis
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Finns det redan en kabel så behöver du inte koppla om i hällen.
Dom inringade bilderna är rätt.
Plint #1 i hällen har ingen funktion bara till för att ”parkera” överbliven kabel.
Hällen kan betraktas som 2 st. 230V delar, oftast 2 till vänster 2 till höger med en liten del gemensam elektronik.
Har du olika faser framdragna är det inget problem, men i gamla lägenheter med bara 1-Fas matning skall hällen ha minst 4 mm2 eller kopplas enligt bilden längst till höger med 2x2,5 mm2 till varje halva.
Dom inringade bilderna är rätt.
Plint #1 i hällen har ingen funktion bara till för att ”parkera” överbliven kabel.
Hällen kan betraktas som 2 st. 230V delar, oftast 2 till vänster 2 till höger med en liten del gemensam elektronik.
Har du olika faser framdragna är det inget problem, men i gamla lägenheter med bara 1-Fas matning skall hällen ha minst 4 mm2 eller kopplas enligt bilden längst till höger med 2x2,5 mm2 till varje halva.
Redigerat:
Läs Bo Siltbergs eminenta spisbibel,
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Samt tilläggsinlägget,
https://www.byggahus.se/forum/threads/spisbibeln.244911/page-4#post-2936374
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Samt tilläggsinlägget,
https://www.byggahus.se/forum/threads/spisbibeln.244911/page-4#post-2936374
Siemens inkopplingsschema är fel! Det står att det är 3-fas, men det är bara 2-fas i kabeln!R rävlyan skrev:
Ta och läs Bo’s tilläggsinlägg så förstår du vad som är fel.
TS ska klippa isär GY & BN (samt ta bort bygeln), detta eftersom TS har 3-fas fram till hälluttaget.
Edit: bygeln mellan plint 4-5 ska vara kvar,
missade numreringen och att bilderna över själva plintarna i inkopplingsanvisningen är ”upp och ner”
Redigerat:
Där har du fel!Demmpa skrev:
Eftersom man oftast här i Sverige använder bara en nollkabel så skall bygeln vara kvar annars funkar bara halva hällen!
Men 2 och 3 skall ha var sin fas.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Du ska inte flytta bygeln i anslutningsplinten, den behövs mellan 4-5.Tingis skrev:
Den bygel mellan 1-2 du nämner sitter i stickproppsänden av kabeln. Se den undre bilden (ja, det är korkat). Men nu är det högst sannolikt så att plint 1 inte används av hällen. Är den normalstor med en märkeffekt på under 7 kW så är 1:an bara en blindplint. Tydligt? Nej...vitvarutillverkare verkar ha problem.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Vilken bygel? Om du menar bygeln i anslutningsplinten mellan 4-5 så trodde TS att den skulle tas bort, därav mitt svar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Ja, TS har själv ringat in dem. Men TS trodde samtidigt att bygeln mellan 4-5 skulle flyttas, därav mitt svar.
Tack för svaren allihopa. Som Bo skrev verkar vitvarutillverkare ha problem att vara tydliga. Det verkar inte bara vara jag som har svårt att tolka schemat!
Jag trodde den var 3-fas men det är helt enkelt bara 2 faser som ska kopplas in då. Vart lättare att förstå när rävlyan och Leif förklarade att ena var blind.
Intressant tråd Demmpa, den hade jag missat trots att jag sökte innan. Fanns mycket bra information där!
Hällen är på 7,4kW
Jag trodde den var 3-fas men det är helt enkelt bara 2 faser som ska kopplas in då. Vart lättare att förstå när rävlyan och Leif förklarade att ena var blind.
Intressant tråd Demmpa, den hade jag missat trots att jag sökte innan. Fanns mycket bra information där!
Hällen är på 7,4kW