Hej!

Fick nya hällen idag och ögade igenom monteringsanvisningarna lite snabbt och blev nyfiken på hur det är tänkt att man ska koppla in den.

Enligt schemat går det att koppla in den på flera olika sätt men då elektrikern dragit nytt är det enligt första rutan det ska kopplas in, 3 faser en nolla och en jord.

Nu till mina funderingar..

Det ser ut som att 2 av faserna ska vara byglad, är tanken då att man ska flytta bygeln som sitter mellan 4&5 till 1&2?

Vad händer om man kopplar in allt utan bygel?

Elektrikern kommer till veckan

Tingis

Elektrisk kopplingsschema för en spishäll med tre olika anslutningsmetoder markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Monteringsschema för koppling av spishäll med olika elanslutningar.
Skapa konto

Öppen elektrisk anslutning till en spishäll med märkta terminaler och en röd markering vid bygeln mellan terminalerna 4 och 5.
Skapa konto

R
Rätt som du ringat in , du har nog bara en nolla fram och den 3 fasen blindas eller koppas inte in i uttaget
räcker med 4 ledare till spisen annars klipp den 3 fasen om ( brukar vara grå eller vit ) kabeln har 5 ledare

• Gilla
Tomparebolledo
  • Laddar…
Finns det redan en kabel så behöver du inte koppla om i hällen.
Dom inringade bilderna är rätt.

Plint #1 i hällen har ingen funktion bara till för att ”parkera” överbliven kabel.
Hällen kan betraktas som 2 st. 230V delar, oftast 2 till vänster 2 till höger med en liten del gemensam elektronik.

Har du olika faser framdragna är det inget problem, men i gamla lägenheter med bara 1-Fas matning skall hällen ha minst 4 mm2 eller kopplas enligt bilden längst till höger med 2x2,5 mm2 till varje halva.

Redigerat:
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
R
Han kan koppla in spishällen efter våra inlägg och behöver inte läsa någon bibel

R rävlyan skrev:
Han kan koppla in spishällen efter våra inlägg och behöver inte läsa någon bibel
Siemens inkopplingsschema är fel! Det står att det är 3-fas, men det är bara 2-fas i kabeln!

Ta och läs Bo’s tilläggsinlägg så förstår du vad som är fel.

TS ska klippa isär GY & BN (samt ta bort bygeln), detta eftersom TS har 3-fas fram till hälluttaget.

Edit: bygeln mellan plint 4-5 ska vara kvar,
missade numreringen och att bilderna över själva plintarna i inkopplingsanvisningen är ”upp och ner”

Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Siemens inkopplingsschema är fel! Det står att det är 3-fas, men det är bara 2-fas i kabeln!

Ta och läs Bo’s tilläggsinlägg så förstår du vad som är fel.

TS ska klippa isär GY & BN samt ta bort bygeln, detta eftersom TS har 3-fas fram till hälluttaget.
Där har du fel!

Eftersom man oftast här i Sverige använder bara en nollkabel så skall bygeln vara kvar annars funkar bara halva hällen!
Men 2 och 3 skall ha var sin fas.

Redigerat:
R
Kom inte och säg att jag har fel , TS har ringat in rätt , , men det verkar som att det finns bara några som har rätt , men du har fel nu

Tingis Tingis skrev:
Det ser ut som att 2 av faserna ska vara byglad, är tanken då att man ska flytta bygeln som sitter mellan 4&5 till 1&2?

Vad händer om man kopplar in allt utan bygel?
Du ska inte flytta bygeln i anslutningsplinten, den behövs mellan 4-5.

Den bygel mellan 1-2 du nämner sitter i stickproppsänden av kabeln. Se den undre bilden (ja, det är korkat). Men nu är det högst sannolikt så att plint 1 inte används av hällen. Är den normalstor med en märkeffekt på under 7 kW så är 1:an bara en blindplint. Tydligt? Nej...vitvarutillverkare verkar ha problem.

• Gilla
Oldfart och 2 till
  • Laddar…
R
Framgår det av schemat att bygeln ska tagas bort ?

Vilken bygel? Om du menar bygeln i anslutningsplinten mellan 4-5 så trodde TS att den skulle tas bort, därav mitt svar.

R
TS har fått uppgift om att de inringade kopplingarna gäller och där sitter bygeln kvar

• Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Ja, TS har själv ringat in dem. Men TS trodde samtidigt att bygeln mellan 4-5 skulle flyttas, därav mitt svar.

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Tack för svaren allihopa. Som Bo skrev verkar vitvarutillverkare ha problem att vara tydliga. Det verkar inte bara vara jag som har svårt att tolka schemat!

Jag trodde den var 3-fas men det är helt enkelt bara 2 faser som ska kopplas in då. Vart lättare att förstå när rävlyan och Leif förklarade att ena var blind.

Intressant tråd Demmpa, den hade jag missat trots att jag sökte innan. Fanns mycket bra information där!

Hällen är på 7,4kW

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Är det ovanligt med spishällar på 3-fas nu för tiden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.