9 816 läst ·
16 svar
10k läst
16 svar
Inkoppling av 2.2kW 3-fas 400V motor till såg
Sida 1 av 2
Hej,
Jag har en superbra merikansk Delta Unisaw bordssåg som jag vill byta motor på. Motorn som sitter där nu är en 1-fas 220V 60Hz motor som jag nu kör på en 60Hz bensindriven generator. Har köpt en ny motor av fabrikat Busck som är på 2.2kW vilken jag tänkt mig skall ersätta den 3 Hp 1-fas motor som nu sitter på sågen. Motorn har en märkström på 4.4A. Skulle vilja veta hur den bäst kopplas in. Jag har redan ett 16A 400V 3-fasuttag bredvid sågen. Jag behöver ett motorskydd med start/stopp. Dessutom tänkte jag ha en separat nödstoppsbrytare som jag kan montera lätt tillgängligt.på sågen men eventuellt så kan allt vara i en och samma apparatlåda om det går.
Vore tacksam om någon kan rekommendera vilken-vilka komponenter jag behöver, var jag köper dom samt en inkopplingsanvisning?
Jag har en superbra merikansk Delta Unisaw bordssåg som jag vill byta motor på. Motorn som sitter där nu är en 1-fas 220V 60Hz motor som jag nu kör på en 60Hz bensindriven generator. Har köpt en ny motor av fabrikat Busck som är på 2.2kW vilken jag tänkt mig skall ersätta den 3 Hp 1-fas motor som nu sitter på sågen. Motorn har en märkström på 4.4A. Skulle vilja veta hur den bäst kopplas in. Jag har redan ett 16A 400V 3-fasuttag bredvid sågen. Jag behöver ett motorskydd med start/stopp. Dessutom tänkte jag ha en separat nödstoppsbrytare som jag kan montera lätt tillgängligt.på sågen men eventuellt så kan allt vara i en och samma apparatlåda om det går.
Vore tacksam om någon kan rekommendera vilken-vilka komponenter jag behöver, var jag köper dom samt en inkopplingsanvisning?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Tackar för detta! Kan dock inte hitta något för 4.4A. Annars är den här typen av lösning bra för mig.Bo.Siltberg skrev:
Det här är ett bra alternativ
Lätt att koppla in ett nödstopp som placeras där du vill ha det och finns med motorskydd med olika märkström
https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAMegQIAxAB&usg=AOvVaw0ABaQsybED8tPODn7jCHoc
Lätt att koppla in ett nödstopp som placeras där du vill ha det och finns med motorskydd med olika märkström
https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAMegQIAxAB&usg=AOvVaw0ABaQsybED8tPODn7jCHoc
Den motor som sitter på som orginal, är inte det en 3-fas som körs som enfas med kondensator?? då behöver du inte byta motor. Ta bort kondensatorn och koppla den som 3-fas.
det är ju samma effekt på den ga och nya. 2,2kw = 3hp
komplettera med lämpligt motorskydd: https://www.elbutik.se/product.html/motorskyddsbrytare-med-kapsling?category_id=1882
det är ju samma effekt på den ga och nya. 2,2kw = 3hp
komplettera med lämpligt motorskydd: https://www.elbutik.se/product.html/motorskyddsbrytare-med-kapsling?category_id=1882
Det är mycket osannolikt att en motor i den typen maskin från USA är annat än en ren enfasmotor. Dvs ingen trefas med konding det är inte vanligt med trefas där utanför industridrift och även då med udda spänning i en del fall.gizmo007 skrev:
Och i ursprungsfråga ser jag det som viktigare med nollspänningsutlösare och ev extra nödstopp än om inte ett korrekt motorskydd kommer på plats. Den körs ju övervakat och kortare stunder så det är inte helt nödvändigt där.
Tackar för alla förslag! Men jag tror det kanske är ett alternativ att köpa enskilda komponenter och bygga in i en apparatlåda. En del föreslagna lösningar finns inte att få tag i just nu och en annan föreslagen lösning (om än riktig) är ganska dyr.
GK100 har rätt betr. motorn och hans föreslagna lösning verkar bra. Sågen är ju oftast påslagen endast nån minut när den används. Jag tänkte man kanske kan bygga in en startknapp en stoppknapp samt en nollspänningsutlösare i en IP55 appartlåda och montera vid sidan på sågen samt en extra nödbrytare i en separat apparatlåda som monteras inom kort räckhåll uptill. Motorn har jag redan köpt så det är bara inkopplingen som jag måste fixa nu. Vore tacksam om någon kan rekommendera lämpliga komponenter för detta samt en inkopplingsanvisning.
GK100 har rätt betr. motorn och hans föreslagna lösning verkar bra. Sågen är ju oftast påslagen endast nån minut när den används. Jag tänkte man kanske kan bygga in en startknapp en stoppknapp samt en nollspänningsutlösare i en IP55 appartlåda och montera vid sidan på sågen samt en extra nödbrytare i en separat apparatlåda som monteras inom kort räckhåll uptill. Motorn har jag redan köpt så det är bara inkopplingen som jag måste fixa nu. Vore tacksam om någon kan rekommendera lämpliga komponenter för detta samt en inkopplingsanvisning.
Det lägre varvtalet får du ju även om du byter motor.
Exakt. Det blir precis samma varvtal med en 50Hz motor, för det synkrona varvtalet för en 1-polig asynkronmotor är 3000rpm vid 50Hz och 3600rpm vid 60Hz, det kommer man inte ifrån på något vis.D Daniel 109 skrev:
(1500 rpm resp 1800 rpm för en tvåpolig motor osv).
Men med ett byte kan ju saker som mått på basplatta, axeltappar osv ändras, precis som bmk43 är inne på.
En till sak, en 60Hz motor kan ha lite färre lindningar, mindre mängd magnetiskt material osv i sin konstruktion än en 50Hz, då magnetmättnad inte sker ändå. Dvs om man kör en maximalt dimensionerad 60Hz (maximalt = ingen nämnvärd extra marginal) på 50Hz så kommer magnetmaterialet att mättas vid full last med följd att motorn blir varmare och svagare, dvs lägre verkningsgrad och värme som inte är till nytta, men kanske till skada.
Men, bara vid full last, så en motor som aldrig eller bara vid korta ögonblick går nära full last så spelar detta nog ingen roll.