Halvdålig på el men tänker att jag gör ett försök att förstå med hjälp utifrån.

Har en Whirlpool AWOE9002 tvättmaskin, ca 6 år gammal. Har fungerat kanon men för någon vecka den lös röda servicelampan och felkoden F08 dök upp, googlade/youtube’ade fram att det hade med värmeelementet att göra, en open circuit i det. I alla varianter av instruktioner och videos bytte de enkelt bara ut det, så utan att provmäta etc beställde jag ett nytt. Tyvärr kvarstod problemet efter jag hade bytt, provmätte då både det gamla och det nya och de verkade hela båda två.

Testade då med stickkontakten urdragen att mäta resistansen på 200M på multimetern, mellan fasen och jorden på det monterade och inkopplade värmeelementet, får då oändlig resistans, bra! Samma mellan andra fasen och jorden.

Testar då med kontakten i väggen och snurrar på ratten så maskinen lyser, får då utslaget 1,0, samma som när man håller mätstickorna direkt mor varandra. Blir samma resultat när jag mäter andra fasen och jorden på det inkopplade värmeelementet.

Någon som har några bra tips vad som är fel?

Eller ska jag stoppa i ett kg dynamit och slänga upp den på youtube?

• Närbild av ett öppet och anslutet tvättmaskinsvärmeelement med synliga ledningar och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
...kan tillägga att jag har jordfelsbrytare i huset men den löser inte ut av detta

Du kan inte mäta resistansen när elementet är spänningssatt. Beroende på vilket håll stickproppen sitter _kan_ det vara 230V på den blåa.

I centralen är nolla och jord ihopkopplade, så mellan jord och blå eller brun (beroende på hur stickproppen sitter) ska det vara kontakt när den är inkopplad.

• Gilla
MakiKai och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du kan inte mäta resistansen när elementet är spänningssatt. Beroende på vilket håll stickproppen sitter _kan_ det vara 230V på den blåa.
Aha, som sagt, el är inte min grej :)

Men jordfel värmeelementet var det andra alternativet för felkoden, några ideér vad det skulle kunna vara?

Jordfel kan vara svårt att mäta med ett vanligt mätinstrument. Helst ska man ha en isolationsprovare som mäter med högre spänning.

Men eftersom du har bytt elementet och mätt att det inte är kontakt mellan fas och jord så verkar det mest troligt att felet är någon annan stans. Förmodligen i styr-/reläkort eller liknande.

useless useless skrev:
Jordfel kan vara svårt att mäta med ett vanligt mätinstrument. Helst ska man ha en isolationsprovare som mäter med högre spänning.

Men eftersom du har bytt elementet och mätt att det inte är kontakt mellan fas och jord så verkar det mest troligt att felet är någon annan stans. Förmodligen i styr-/reläkort eller liknande.
Ok, tackar för snabba svar, får fundera hur/om jag går vidare!

Mät istället spänningen över värmeelementet för att se om tvättmaskinen verkligen kopplar in värmeelementet när det ska. Det kan vara fel på nån styrning eller på en termostat (de röda kablarna?).

• Gilla
Stefan_sve
  • Laddar…
Och är du tveksam över hur du mäter spänning så be om instruktioner här. Använder man instrumentet fel, som exempel att mäta resistans med spänningen på. Då kan det bli ”en jäkla smäll”.

• Gilla
Stefan_sve
  • Laddar…
Felkoden indikerar ju avbrott / open circuit vilket inte nödvändigtvis betyder att elementet är kass, räcker med att något relä har brunnit, kabelbrott etc.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.