Tingis Tingis skrev:
Är det ovanligt med spishällar på 3-fas nu för tiden?
Ja, det får vi nog säga. (Det var det väl iofs förut också om man ser till hela spisen. En fas brukade gå till ugnen. Eller minns jag fel?)

Skälet är annars att man gör hällar som skall passa så många länder som möjligt, och då blir det 230V elementspänning och hällen uppdelad i två sidor, matad av var sin fas.

• Gilla
Jota24 och 2 till
  • Laddar…
Tingis Tingis skrev:
Är det ovanligt med spishällar på 3-fas nu för tiden?
Ja det är ovanligt, eftersom det är bara här i Sverige och Finland som har 3-Fas ända in i lägenheter och hus.

• Gilla
Tingis
  • Laddar…
O
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den bygel mellan 1-2 du nämner sitter i stickproppsänden av kabeln. Se den undre bilden (ja, det är korkat).
Apropå den korkade installationsanvisningen. Är det någon som har en bra förklaring till varför de valt att föreskriva sammankoppling av två fasledare i matande ände snarare än att skicka med en extra bygel och ansluta den i spisänden med en fasledre istället?

En relaterat fråga: Om man använder en fyrledare och en perilex-kontakt där alla stift är lösa, finns det då något bra argument för att inte plocka bort och slänga ett stift för att göra det tveklöst att den anslutna apparaten bara går på två faser, jord och nolla?

• Gilla
Tingis
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Apropå den korkade installationsanvisningen. Är det någon som har en bra förklaring till varför de valt att föreskriva sammankoppling av två fasledare i matande ände snarare än att skicka med en extra bygel och ansluta den i spisänden med en fasledre istället?
Extra byglar skickar siemens med. De sitter i en fin bygelparkering bredvid plinten. Jag gjorde precis så när jag kopplade in en Siemens nyligen. Det var omöjligt att få in den byglade ledaren i en av perlixekontaktens plintar. Och skulle jag ändå klippa och ha mig kunde jag ju lika gärna strunta i att ha två kablar på samma.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
När den kopplas in i utlandet eller i gamla lägenheter här i Sverige med1-Fas är det meningen att 2 ledare parallellkopplas. Man erhåller då 3mm2 totalt vilket klarar 32A under en viss tid. Strömmen i nollan är samma som fasströmmen.
I gamla lägenheter matades spisen med 4mm2 säkrad 20A

Bättre att byta sladd till 4 mm² än att parallellkoppla ledare. En spistillverkare kan inte få ta sig vilka friheter som helst bara för att kunna leverera exakt samma anslutningskabel till alla länder.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
tommib
Nej. Jag har sagt det i andra trådar och jag säger det igen. Sladden borde vara separat packad och anpassad efter landet spisen ska kopplas in i. Här i Sverige får den gärna ha en perilexkontakt i väggänden. I spisen/hällen skulle man enkelt kunna ha en standardiserad kontakt, typ Molex eller liknande som automagiskt byglar de anslutningar som ska byglas i den änden.

Då skulle tillverkarna inte behöva gå till plan B, som helt enkelt är att skicka med en kopia av spisbibeln med varje produkt.

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
O
L Leif i Skåne skrev:
När den kopplas in i utlandet eller i gamla lägenheter här i Sverige med1-Fas...
...så håller jag med Bo om att det är bättre att ha rätt anslutningskabel men jag förstår vad du menar. Jag tänkte dock specifikt på 2-fasinkopplingen. När jag köpte min spishäll ifrån Bosch så följde ingen extra bygel med och vitvaruleverantören skickade med en rak 5g1,5 utan vare sig kontakt och utan sammankoppling i ena änden. Jag valde då att istället använde en 4g2,5 och skaffade en extra bygel från Bosch/Siemens. Det kändes bäst och jag kan inte komma på några problem med att göra så, men ville mest dubbelkolla att jag inte missat något icke uppenbart problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.