Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hej
Tänkte sätta en taklampa över bordet i uterummet. Uterummet har jordade uttag överallt. Lampskärmen jag tänkte använda mig av har en ojordad lamphållare och 2-ledare med jordad lampkontakt, sladden är för kort så därför köpte jag en 5m 1,5 jordad sladd och jordad lampkontakt.
Blev dock osäker när lamphållaren inte hade jord.
Hur gör man bäst?
1. Köpa ny jordad lamphållare så jord ansluts i både hållare och kontakt.
2. Använda nya kabeln men inte koppla jorden i hållaren utan bara i lampkontakten.
3. Byta till en längre 2-ledare och inte koppla jord.
/Daniel
Beror på hur armaturen är tillverkad , metall så ska den jordas , finns det några kvadrater märkta på armaturen , varav den ena är ini den andra så är den s,k, Dubbelisolerad ( FI -märkt ) och behöver inte jordas , det finns ingen jordskruv i den , bara koppla in
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Vad visar bilderna?? Jag ser en ojordad(?) lampsladd med en jordad lampstickpropp. Det är fel, var kommer den ifrån?
Du ska utgå ifrån lampan och dess skyddsklass. Leta annars efter symbolen för dubbelisolering, en dubbelkvadrat, eller symbolen för skyddsjord. Metall eller (Fi)-märkning anger inte att lampan är endera dubbelisolerad eller skyddsjordad.
--
Dubbelisolering - Skyddsjord
Om bilden visar den lampa som ska användas så ska den inte skyddsjordas. Då ska du använda en ojordad sladd och en ojordad lampstickpropp. Detta alltså oberoende av om uttaget är jordat eller ojordat.
Du ska utgå ifrån lampan och dess skyddsklass. Leta annars efter symbolen för dubbelisolering, en dubbelkvadrat, eller symbolen för skyddsjord. Metall eller (Fi)-märkning anger inte att lampan är endera dubbelisolerad eller skyddsjordad.
--
Dubbelisolering - Skyddsjord
Om bilden visar den lampa som ska användas så ska den inte skyddsjordas. Då ska du använda en ojordad sladd och en ojordad lampstickpropp. Detta alltså oberoende av om uttaget är jordat eller ojordat.
Byt sladden mot en sån här:
https://www.byggmax.se/installationsel/övrig-el/sladdställ-skk-12-m-p297107
https://www.byggmax.se/installationsel/övrig-el/sladdställ-skk-12-m-p297107
Hej
Tack för snabba svar.
Sladden på bilden var den som var kopplad när lampan köptes på FA-fyndet. Trodde den var jordad även i lamphållaren då jag såg lampkontakten som satt på därför köpte jag en jordad sladd men blev osäker sen när jag skruvade isär lamphållaren och såg att det var en 2-ledare. Tack igen, köper en ojordad sladd imorgon så blir frugan nöjd
Tack för snabba svar.
Sladden på bilden var den som var kopplad när lampan köptes på FA-fyndet. Trodde den var jordad även i lamphållaren då jag såg lampkontakten som satt på därför köpte jag en jordad sladd men blev osäker sen när jag skruvade isär lamphållaren och såg att det var en 2-ledare. Tack igen, köper en ojordad sladd imorgon så blir frugan nöjd
Klicka här för att svara