Hur påverkar handduschen zonindelningen i badrum?

574 läst  9 svar

Sida 1 av 1
  1. S
    Medlem · Nivå 9
    I en dusch definierar reglerna som bekant 0-120cm från dushhuvudets fäste som zon 1 och 0-10cm från golvet inom detta område som zon 0. Det innebär att det är tillåtet att ställa en tvättmaskin med IPx4 på en golvsockel delvis inom zon 1 och ansluta den fast i ett dragavlastat uttag placerad utanför zon 1, t.ex. på en mot duschen motstående väg > 120cm från duschen.

Frågor:

- Hur påverkar en vikbar duschvägg mellan duschen och tvättmaskin kraven?

- För en fast takdusch är det inga konstigheter, men vad händer om det är en handdusch med slang. Hur påverkar den zonindelningen? Om man t.ex. mäter en radie från radien på den sträckta slangen blir det ju en gigantisk zon 1. Är det verkligen rimligt?

2. Bästa svaret

tommib
    Självbyggare · Nivå 19
    Man mäter från duschhuvudets normala position. En vikvägg påverkar inget alls, det är som att den inte finns. Endast fasta väggar påverkar mätningen.

Har för mig att detta är sammanfattat i elkos elboken.

Müssli och Steamboy gillar
  3. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 23
    En tvättmaskin i område 1 är tveksamt men inte direkt förbjudet. Det råder delade meningar om detta. Område 1 ska egentligen bara inhysa apparater avsedda för detta område.

Den ska hur som helst vara fast ansluten efter konstens alla regler, inte stickpropp. Det är endast i område 2 som den får ha stickpropp. Vet inte vad du menar med dragavlastat uttag.

Centimetermåtten är visserligen heliga men bygger samtidigt på schabloner och normala förhållanden. Man räknar inte med att man kan rikta en duschslang åt alla möjliga håll så långt som slangen räcker för det är inte normalt. Detsamma skulle jag säga om en vikbar duschvägg. Om den normalt förhindrar att man når TM när man duschar, förhindrar att TM blir duschad och förhindrar vatten på golvet under TM så kan den betraktas som områdesavskiljande. Gränsen mellan område 1 och 2 kan därmed bli lite luddig, men man bör vara lite striktare mot oklassat område.

Så man får bedöma läget med öppna ögon. Vet inte hur vanligt det är med TM i IPX4. Det kan lika gärna hålla IPX3 och då får det inte stänka upp (alltför mycket) vatten från golvet mot undersidan. Sedan bör givetvis baksidan av TM stå mot vägg etc. Och till sist som sagt inkoppling med förnuft vilket bl.a innebär kontroll av skyddsjord, JFB, kompletterande skyddsutjämning etc, inte bara en blind inkoppling mot färgglada ledare i en dosa.

4. S
    Medlem · Nivå 9
    Från en broschyr publicerad av Elsäkerhetsverket på:
    https://www.elsakerhetsverket.se/co...f73e64/sek_elinstallationer_i_badrum_2015.pdf
    Där återfinns allt det Bo skrivit ovan. Att reglerna bygger på schabloner men lämnar en del tolkningsutrymme råder det inget tvivel om. Att en TM i zon 1 är ett gränsfall är jag medveten om men nu var frågan mer specifik än så.

Edit: Visst är det märkligt, och lite lagom olämpligt, att SEK så kategoriskt hävdar att alla tvättmaskiner är IPX4. De räddar dock sig själva genom den vanliga skrivningen om att tillverkarens anvisningar. Jag tittade på ett par olika maskiner och än så länge har jag inte hittat någon som nämner zonerna i svensk elstandard över huvudet taget.

Redigerat 13 jun 18:50
  5. tommib
    Självbyggare · Nivå 19
    Om du ska vara så specifik och köra något slags gränsfallslösning är en ritning att rekommendera.

Med vettiga duschväggar som hindrar stänk mot maskinen skulle jag inte ha några större betänkligheter kring det men det är svårt att ge ett generellt svar (och det är inget som du kan peka på när någon frågar "varför har du gjort sådär?").

6. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 23
    och...fick du inga specifika svar??

7. S
    Medlem · Nivå 9
    Jag fick konkreta svar på mina specifika frågor av tommib. Sen var det någon annan som föreläste om regler i allmänhet och förklarade för alla andra i forumet vad som ligger bakom de förutsättningar jag redan räknat i min fråga.

8. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 23
    förutsättningar som inte var helt rätt då det i allmänhet inte är helt självklart med TM i område 1.

9. S
    Medlem · Nivå 9
    Jo. Förutsättningarna ver helt rätt. Däremot kunde jag varit tydligare med att jag är medveten om att TM i zon 1 är ett gränsfall och att det därför de särskilda krav t.ex. fast anslutning i dragavlastat uttag, golvsockeln, osv., är nödvändiga. Men låt oss inte bråka om det här! Det finns många andra trådar där folk behöver din hjälp med bra svar!

10. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Vilket ju är värdefullt, eftersom många, potentiellt, kommer stöta på den här tråden via sökning när de står inför liknande situationer.

Steamboy, TowaTei, Uffe A och 1 till gillar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: