Jag skulle vilja förbereda lite för elektrikern lite och vill ju göra det på bästa/korrekt sätt.

Jag vill dra ner kabeln från solpanelerna i en "dal" på plåttaket och under nockplåten.

Får man göra så och hur skyddar jag kabeln bäst? Testade med en tjock gummislang och det blir ju inbäddat och fint men är det okej att göra så och håller det?

Det är en väldigt simpel byggnad och all el ska dras på en typ kabelstege på insidan.
 
  • Solpanelkabel dras genom tjock gummislang längs "dal" på plåttak för elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har nyligen fått solceller installerade och firman som gjorde det drog kablarna i flexrör av lite grövre diameter. Gissar att det är såna man ibland drar inne i väggar men då är det väl oftast 16 mm, mina är grövre.
Sen använde dom svarts UV beständiga på utsidan huset.

En idé kan ju vara att kolla med din elektriker innan Du drar något.
 
  • Gilla
Murkla1949
  • Laddar…
Rent spontant tror jag att en UV-beständig gummislang blir bra.
Den ser rejält kraftig ut på din bild.
 
Z Zsam skrev:
Jag har nyligen fått solceller installerade och firman som gjorde det drog kablarna i flexrör av lite grövre diameter. Gissar att det är såna man ibland drar inne i väggar men då är det väl oftast 16 mm, mina är grövre.
Sen använde dom svarts UV beständiga på utsidan huset.



En idé kan ju vara att kolla med din elektriker innan Du drar något.

Jag har absolut försökt få tag på honom men han har inte svarat på hela dagen och jag sitter på taket
 
Som sagt fråga elektrikern så att du inte drar nått h*n inte gillar och surnar till.
 
I ok
E elmont skrev:
Som sagt fråga elektrikern så att du inte drar nått h*n inte gillar och surnar till.
Skulle jag mer än gärna göra men jag får inte tag på honom och läget är lite låst för tillfället :-)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.