Hej,

Jag har precis flyttat in i min nya lägenhet, som inte är så ny, huset är byggt 1929 och ligger i centrala Stockholm. Igår kväll skulle jag laga en pizza och drar igång ugnen med varmluft och undervärme, inom tre minuter går säkringen. Tar mig en titt i elcentralen och kan konstatera att ugnen är avsäkrad för 10 A och kabeldiametern ska enligt gruppschemat vara 1,5 mm2. Det är med andra ord inte konstigt att jag inte kan elda på med både varmluft och undervärme eftersom ugnen är märkt 3,5 kW. Bara över och undervärme fungerade bra (bara varmluft provade jag inte) så jag antar att de förra ägarna har kört på det viset.

Har lite mer information till er också. Elcentralen är en hyfsat modern central med jordfelsbrytare och automatsäkringar. Spisen går på gas. Det är dock förberett i elcentralen för elektrisk spis, det sitter tre stycken 16 A säkringar som inte används i de tre första hålen. Det är dock inte någon kabeldiameter angiven vilket får mig att misstänka att det inte finns någon kabel dragen från elcentralen till spis/ugn (de sitter på samma ställe). Ugnen är sedan inkopplad på en egen 10 A säkring längre till höger i centralen.

Nu till min fråga, brukar man göra så här? Man behöver ju inte ens vara en duktig elektriker för att förstå att en ugn märkt 3,5 kW inte kommer att lira så bra på 10 A. Hur skulle ni gissa att det har gått till? Låg det en 1,5 mm2 kabel till ugnen sen innan och så orkade man inte byta den? Tror ni att det finns en 2,5 mm2 kabel med fem ledare framdragen eftersom man ändå har bemödat sig att sätta tre stycken 16 A säkringar i centralen? I sådana fall borde man ju kunna koppla in ugnen på en av de säkringarna istället.

Tack!

Ingen aning, det går inte att gissa hur de har gjort. Spisen lär nog fram och man får undersöka vad som är draget och inte.

Vad man brukar göra är ju inte det intressantaste. Det fungerar inte för dig är det viktiga. Det går att gissa att de bytt elcentral och förberett för en eventuell framtida elspis genom att sätta i tre 16A säkringar. Men som du säger verkar det konstigt att de skulle dra en kabel ända fram till spisen utan att koppla in den.

Antagligen är det ett överkomligt jobb att byta ut ledarna till 2,5 mm² och flytta till en av 16A säkringarna. Men man måste ju kolla så att det inte ligger något mer på samma grupp.

Bäst borde vara att dra fram en ny trefasgrupp till köket för att ytterligare förbereda för en eventuell framtida elspis.

Tänkbart är att ugnen inte har en egen grupp. Om det finns fler uttag i lägenheten som sitter på samma grupp kanske situationen gjorts värre av att du hade fler belastningar än ugnen igång.

Jag kan tänka mig ett par olika förklaringar.

Att köksrenovering gjorts innan föreningen byggde om elen. Det har definitivt inte funnits trefas 16A från början om det är ett hus med gas. Om lägenheten tidigare kanske hade en enfasmatning på 16A så var dte ingen större vits att dra 16A till bara ugnen.

Att man återanvänt en bef. ledning på 1,5 kvmm.

Det kan givetvis också vara fråga om ren klantighet vid köksrenoveringen.

I äldre lägenheter är det vanligt att man har den här typen av begränsningar. Men nu har föreningen tydligen byggt om elen och dragit fram mer till lägenheterna.

I hus med gas så var det vanligt med väldigt klena matningar. Jag bodde i en lägenhet från -31 under 80- talet. Där matades hela föreningen med 800 lgh. från 7 punkter (7 kvarter) på vardera 85A trefas.

Tack för alla svar! Jag förstår såklart att det är svårt att gissa hur man har tänkt, jag var mest nyfiken :)

Vad kan det tänkas kosta att ta dit en elektriker som byter ut ledarna till 2,5 mm2 och kopplar dem på en av 16 A-säkringarna istället? Elcentralen sitter på andra sidan väggen om ugnen så det kan inte vara mer än ca 2,5 m kabel som ska bytas. Förstår att detta också är svårt att säga något om, men mellan tummen och pekfingret?

W wixia skrev:
Bara över och undervärme fungerade bra (bara varmluft provade jag inte) så jag antar att de förra ägarna har kört på det viset.
Varmluften är väl bara en fläkt som sprider värmen? Den borde bara dra några tiotal Watt extra.

Tror faktiskt varmluft brukar ha ett eget värmeelement.

• Gilla
Aaaaa111 och 2 till
  • Laddar…
Jag drog fram ugnen i helgen och kikade och tänker att jag kan berätta hur det ligger till om någon är nyfiken!

Från elcentralen kommer det en 5G1,5 kabel. En av faserna kopplas till ett tvåvägs vägguttag där ugn och tändare till gashällen är inkopplad. De två andra faserna går vidare till diskmaskin och ett eluttag uppe på köksbänken. Alla tre faser har egen säkring. Antingen har man bara återanvänt en befintlig kabel, men det tror jag inte, installationen ser ny ut. Med största sannolikhet är den gjord år 2005 när elcentralen installerades. Man har alltså installerat 1,5 mm2 till ugnen, vilket känns lite väl naivt år 2005. Man har väl helt enkelt sparat pengar/tid.

Det vettigaste, om man nu ska göra något, är väl att dra en 5G2,5 från de tre 16 A-säkringarna som finns och sedan koppla ugnen på en av de faserna? Självklart låter jag en elektriker göra detta om det blir aktuellt.

En annan fråga, av ren nyfikenhet! De tre faserna som är framdragna i den befintliga ledaren antar jag är kopplade till varsin inkommande fas i lägenheten? Annars skulle man väl relativt enkelt kunna överbelasta nollan eftersom den också är 1,5 mm2?

W wixia skrev:
En annan fråga, av ren nyfikenhet! De tre faserna som är framdragna i den befintliga ledaren antar jag är kopplade till varsin inkommande fas i lägenheten? Annars skulle man väl relativt enkelt kunna överbelasta nollan eftersom den också är 1,5 mm2?
Ja. Delar man nolla så måste det vara olika inkommande faser.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.