15 669 läst ·
8 svar
16k läst
8 svar
Spabadets säkring löser ut hela tiden
Hej i värmen!
Jag kom hem till en bubbelpool som slutat fungera. Detta har hänt två gånger tidigare så jag bytte säkringen med van hand och satte på pumpen. 10 minuter senare är den död igen.
Finns det något jag kan försöka göra själv?
Spabadet är mindre än ett år gammalt, inkopplat på 3-fas med 16A.
Tacksam för alla tips!
Jag kom hem till en bubbelpool som slutat fungera. Detta har hänt två gånger tidigare så jag bytte säkringen med van hand och satte på pumpen. 10 minuter senare är den död igen.
Finns det något jag kan försöka göra själv?
Spabadet är mindre än ett år gammalt, inkopplat på 3-fas med 16A.
Tacksam för alla tips!
Ok.M Malin165 skrev:
Då är det något i badet som är trasigt.
Det du kan göra utan att ha nån större kunskap om el är väl att kontrollera så att alla pumparna går lätt och inte sitter fast. Sen är det dags att ringa en elektriker eller återförsäljaren om du vill åberopa någon garanti eller dyl.
Inte för att det kanske tillför så mycket matnyttigt, men en bekant köpte ett spabad för några år sen som en behörig elinstallatör kopplade in exakt enligt medföljande installationsanvisning.
När dom slog på strömmen gick säkringarna omgående.
Det visade sig att de installationsanvisningar som följde med från tillverkaren inte stämde alls,och det tog åtskilliga samtal med tillverkaren innan man rett ut hur det egentligen skulle anslutas.
När dom slog på strömmen gick säkringarna omgående.
Det visade sig att de installationsanvisningar som följde med från tillverkaren inte stämde alls,och det tog åtskilliga samtal med tillverkaren innan man rett ut hur det egentligen skulle anslutas.
Medlem
· Södermanland
· 96 inlägg
99% av instruktionerna som medföljer spabad är ett skämt!! Har man tur stämmer det med spabadet som man sitter framför.
/Elektriker med AL
/Elektriker med AL
Spabad 
Bruksanvisningar säger en sak tillverkaren en annan, försäljaren en 3dje. Alla skyller på varandra
kan värmarens inkopplings effekt ändras i en meny?
Enligt bruksanvisnimg på en jag kopplade in skulle det väljas i en meny antal faser i värkligheten var att det satt en bygel på kortet som kortslöt L2 L3 som skulle lossad.. för 3faser istället för ,2,faser. Elpatronernas effekter hamnade på 2olika faser med lossas bygel ...
Jag fick testa att uträkningarna av utlösningstider på säkringen fungerade praktiskt med att åka och hämta flera säkringar..
Bruksanvisningar säger en sak tillverkaren en annan, försäljaren en 3dje. Alla skyller på varandra
kan värmarens inkopplings effekt ändras i en meny?
Enligt bruksanvisnimg på en jag kopplade in skulle det väljas i en meny antal faser i värkligheten var att det satt en bygel på kortet som kortslöt L2 L3 som skulle lossad.. för 3faser istället för ,2,faser. Elpatronernas effekter hamnade på 2olika faser med lossas bygel ...
Jag fick testa att uträkningarna av utlösningstider på säkringen fungerade praktiskt med att åka och hämta flera säkringar..
Jag sysslar själv med spabad, och ibland händer det att exempelvis Balboa som gör powerpacken gör vissa förändringar utan att meddela. Ibland är det inte ens någon permanent ändring utan bara en tillfällig.
Det händer också att kunder som har 16amp huvudsäkring in i elskåpet tror att det bara är at köra spabadet med 3x16. Men då.kan man inte ha igång några andra elslukande maskiner igång samtidigt. Det kan ju bli snedbelastning på faserna. Det är inte så vanligt att elektrikerna kontrollerar det när de monterar in spabaden.
Det händer också att kunder som har 16amp huvudsäkring in i elskåpet tror att det bara är at köra spabadet med 3x16. Men då.kan man inte ha igång några andra elslukande maskiner igång samtidigt. Det kan ju bli snedbelastning på faserna. Det är inte så vanligt att elektrikerna kontrollerar det när de monterar in spabaden.
Klicka här för att svara