2 021 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Elskåp för utomhusbruk / utebelysning?
Hallå! Jag har länge funderat nu på en optimal lösning på hur man på snyggast sätt installerar elen till utomhusbelysningen, vill bar gärna inte ha transformatorer synliga hägnades u uttag utanför huset men jag vill samtidigt inte dra in dem in i huset och ha dem hägnades inne i huset.
Hur har ni löst denna fråga?
Jag har en typ av stödvägg som endast håller upp balkongen, vad tror ni om att lägga in ett elskåp där och samla alla transformatorer i det skåpet?
Behöver råd på en snygg lösning.
Hur har ni löst denna fråga?
Jag har en typ av stödvägg som endast håller upp balkongen, vad tror ni om att lägga in ett elskåp där och samla alla transformatorer i det skåpet?
Behöver råd på en snygg lösning.
Vad är det för utomhusbelysning som installeras med transformator?
Eller är det juldekorationer?
Annars kan du väl slänga in allt i en kopplingsdosa modell större.
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/eldosor/kopplingsdosa-2000034324
Eller är det juldekorationer?
Annars kan du väl slänga in allt i en kopplingsdosa modell större.
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/eldosor/kopplingsdosa-2000034324
Ta en bild, det säger mer än tusen ord.
Det låter dock som att du har bra förutsättningar att fälla in ett litet skåp eller liknande i den där väggen. Det behöver inte vara så avancerat, det räcker med en hemmabyggd låda.
Själv är jag på gång att flytta alla belysningstransformatorer till en särskild förberedd hörna i min nya friggebod. Därifrån går ett 110 mm avloppsrör under gräsmattan till där bl.a. el ska upp, så slipper jag se eller trampa på sladdarna.
Det låter dock som att du har bra förutsättningar att fälla in ett litet skåp eller liknande i den där väggen. Det behöver inte vara så avancerat, det räcker med en hemmabyggd låda.
Själv är jag på gång att flytta alla belysningstransformatorer till en särskild förberedd hörna i min nya friggebod. Därifrån går ett 110 mm avloppsrör under gräsmattan till där bl.a. el ska upp, så slipper jag se eller trampa på sladdarna.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Bygg alltid med 220v, öde med dessa trafos, samt en klar förlust energimässigt, samt felkälla och bökiga att placera,
Klicka här för att svara