O
Demmpa Demmpa skrev:
ESV tillhandahåller en pocket där det står vad privatpersoner får göra, det finns även en del bilder
Snyggt! Visste inte att de uppdaterat den där. Den nya versionen är ju riktigt bra. Den gamla däremot var 10-15 sidor som enbart fokuserade på vad man fick göra och hade den sedvanliga pekpinneattityden om att el är farligt, du får bara om du vet hur det är och nej vi tänker inte ge dig några tips! Så jag får nog erkänna att jag hade fel och ge ESV en eloge för att de tagit sig i kragen.

mattiasp mattiasp skrev:
Edit: Tvåa på den.
Knappast. Demmpa var först på bollen. Du däremot var någonstans uppe på läktaren och vevade. Frågan var inte "vad man får göra" utan "hur det skall göras". Så allt du gjorde var att upprepa exakt det som var min utgångspunkt utan att egentligen tillföra något.

Jag har kikat lite på värmepump då villan värms upp med direktverkande el.
Har varit inne på 20 grader och polarpumpen ngn med erfarenhet därifrån

Sen var elektrikern som ska hitt i mitten av Nästa vecka värmepumps installatör

Får höra med han om man kan få ett prisvärd offert ifrån han.

O
Det finns en särskild forumdel för värmepumpar. Där finns massor med bra trådar och det mesta har redan frågats. Jag har hittat allt jag letat efter där med sökfunktionen utan att behöva skriva några egna frågor än så länge.

O Steamboy skrev:
Nej. Där har du helt fel. Det finns ett antal elinstallationer som får utföras av vem som helst med nödvändig kunskap. Det är dessa jag avser och det är inte orimligt att ESV tillhandahåller tips och råd för dem.
Jag tolkar dig som om du menar att det finns stort utrymme för att utföra installationer om man har nödig kännedom. Så är det inte, och TS har uttryckt att han(?) inte har så bra koll. Det finns ett antal 1:1-byten man får göra, men antalet är lågt.
O Steamboy skrev:
Knappast. Demmpa var först på bollen. Du däremot var någonstans uppe på läktaren och vevade. Frågan var inte "vad man får göra" utan "hur det skall göras". Så allt du gjorde var att upprepa exakt det som var min utgångspunkt utan att egentligen tillföra något.
Kul kille.

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
O
mattiasp mattiasp skrev:
Jag tolkar dig som om du menar att det finns stort utrymme för att utföra installationer om man har nödig kännedom. Så är det inte.
Obegriplig tolkning. Finns inget stöd för den i det jag skrivit.

N Nybergzzz skrev:
Hur menar du med att de flesta apparater ej använder jord
Dom flesta 'småapparater', lampor, laddare, dammsugare, etc har såna här kontakter som saknar jordanslutning.

• Europlugg, en icke-jordad kontakt för småapparater, visad från två vinklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkontakt utan jordanslutning med två platta stift och avskalade blå och brun trådar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
O
Det finns ett bra inlägg av Bo någonstans där han förklarar det här lite mer ingående, men jag lyckades inte hitta det nu. Här kommer den korta versionen:

Om det blir fel i en elektrisk apparat kan höljet bli strömförande. Om man då tar i apparaten så får man en stöt eftersom det bildas en sluten strömkrets från höljet där det finns spänning, genom personen och vidare till en jordpunkt. Det kan vara ett element, en rostfri diskbänk, osv. Förr var tanken att miljön runt apparaterna var tillräckligt isolerad för att det inte skulle kunna uppstå en sluten strömkrets. Jag vet inte om det någonsin varit realistiskt i praktiken men så såg reglerna ut då.

Tanken med skyddsjorden är ansluta apparatens hölje och alla delar man kan komma åt till en den ledaren. Om det då blir fel i apparaten så att den blir farlig att ta i så blir det omedelbart en sluten strömkrets och därmed en kortslutning som får säkringen att lösa ut. Felet upptäcks md en gång och apparaten blir strömlös innan någon hinner ta i den av misstag.

Nu för tiden är de flesta prylar i plast och har dessutom byggts för att uppfylla reglerna för "dubbelisolation". Det innebär att de strömförande delarna är inkapslade på ett sätt som gör att man inte kan komma åt dem även om det blir fel på apparaten. De är då märkta med en liten symbol med en fyrkant inuti en fyrkant och har en kontakt enligt ovan.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Idag var elektrikern här. Han jordade 2 uttag i matsalsdelen som tillhör köket
De fanns redan jordkabel dragen så de var inga problem tog en timme.
Under den tiden bytte han även en strömbrytare i pojkens rum.

Han ska komma tbax i em och fixa jfb.

Han mäte även uttaget i tvättstugan som jag var osäker på om de var jordkabel dragen och de var de.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.