3 302 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Nollan både ström och utan?
Hejsan !
Kanske en dun fråga men som jag klurat på
Att nollan får ju en viss spänning eller ström till exempel efter man kopplat på en lampa så om man tar i nollan efter en lampa från man en smäll. Men i centralen där den kommer in på nollskenan som är helt öppen och tar på den får man inte smäll. Vart har strömmen/ spänningen tagit vägen
?
Tack i förhand.
Mvh Mattias
Kanske en dun fråga men som jag klurat på
Tack i förhand.
Mvh Mattias
när det går ström genom ett system så minskar spänningen olika vid olika ställen i systemet. Detta beror på att det är olika resistans i olika komponenter.
Resistansen i tex en lampa är mycket hög. Resistansen i ledningar är mycket liten.
Detta gör att spännignsfallet mellan nolla och fas på din lampa är stort och spännignsfallet på andra ställen i systemet är mycket litet.
Skulle tro att spänningen i din nollskena i centralen ligger bara bråkdelar av en Volt högre än den verkliga nollan.
Resistansen i tex en lampa är mycket hög. Resistansen i ledningar är mycket liten.
Detta gör att spännignsfallet mellan nolla och fas på din lampa är stort och spännignsfallet på andra ställen i systemet är mycket litet.
Skulle tro att spänningen i din nollskena i centralen ligger bara bråkdelar av en Volt högre än den verkliga nollan.
Med de frågor du ställer skulle jag starkt rekommendera att du läser Bo Siltbergs utmärkta artiklar om det svenska elsystemet som finns här på BH.
Du kan också läsa faktasidorna hos Kjell och Company, de är rätt bra.
Grundläggande ellära
Starkström
Du kan också läsa faktasidorna hos Kjell och Company, de är rätt bra.
Grundläggande ellära
Starkström
Nollan eller neutralledaren borde egentligen kallas returledare
För att förstå funktionen riktigt bör man vara insatt i hur el fungerar
Men kort sagt så kommer nollan från den sista trafon i eldistributionen där man tar ut den från mittpunkten på den Y-kopplade sidan
Där har man noll potential
Från "spetsarna" på Y-et Har man 230 v gentemot mittpunkten och mellan spetsarna har man 400 v
Returledaren har spänning när man har en belastning på en förbrukare så då går det en ström genom denna
För att förstå funktionen riktigt bör man vara insatt i hur el fungerar
Men kort sagt så kommer nollan från den sista trafon i eldistributionen där man tar ut den från mittpunkten på den Y-kopplade sidan
Där har man noll potential
Från "spetsarna" på Y-et Har man 230 v gentemot mittpunkten och mellan spetsarna har man 400 v
Returledaren har spänning när man har en belastning på en förbrukare så då går det en ström genom denna
Medlem
· Blekinge
· 12 296 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 296 inlägg
... dessutom skulle jag, vid all ungdomlig nyfikenhet, aldrig komma på tanken att ta på något i en elcentral som inte är frånkopplad.
Klicka här för att svara