Hejsan !

Kanske en dun fråga men som jag klurat på :P Att nollan får ju en viss spänning eller ström till exempel efter man kopplat på en lampa så om man tar i nollan efter en lampa från man en smäll. Men i centralen där den kommer in på nollskenan som är helt öppen och tar på den får man inte smäll. Vart har strömmen/ spänningen tagit vägen ;) ?

Tack i förhand.

Mvh Mattias

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Du har kontakt med fasledaren genom ansluten lampa.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Efter lampan så har nollan ström men i princip ingen spänning så tar man i nollan efter en lampa som är påslagen så känner man inget.

E elmont skrev:
Efter lampan så har nollan ström men i princip ingen spänning så tar man i nollan efter en lampa som är påslagen så känner man inget.
Om nollan hänger i luften kan jag lova att det finns spänning, fast det är ju frågan om man kan kalla det nolla då?

P
"Nollan" är en fas med samma potential som jord.

• Gilla
Oldfart och 2 till
  • Laddar…
Är nollan inte ansluten i bakändan (centralen) så är den ju inte en nolla. Nolla blir den ju först när tråden ansluts till nollskenan och nollskenan är ansluten till systemets nollpunkt.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
när det går ström genom ett system så minskar spänningen olika vid olika ställen i systemet. Detta beror på att det är olika resistans i olika komponenter.

Resistansen i tex en lampa är mycket hög. Resistansen i ledningar är mycket liten.
Detta gör att spännignsfallet mellan nolla och fas på din lampa är stort och spännignsfallet på andra ställen i systemet är mycket litet.

Skulle tro att spänningen i din nollskena i centralen ligger bara bråkdelar av en Volt högre än den verkliga nollan.

tommib
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
Nollan eller neutralledaren borde egentligen kallas returledare
För att förstå funktionen riktigt bör man vara insatt i hur el fungerar
Men kort sagt så kommer nollan från den sista trafon i eldistributionen där man tar ut den från mittpunkten på den Y-kopplade sidan
Där har man noll potential
Från "spetsarna" på Y-et Har man 230 v gentemot mittpunkten och mellan spetsarna har man 400 v
Returledaren har spänning när man har en belastning på en förbrukare så då går det en ström genom denna

Erik_Hansson skrev:
"Nollan" är en fas med samma potential som jord.
Nej, det tycker jag inte. Då skulle ju en krets med L1, L2, L3, nolla och jord egentligen vara et fyrfassystem med lite odefinierad fasvinkel på den "fjärde" fasen.
Man borde inte kalla nollan för en fas med jordpotential.

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
... dessutom skulle jag, vid all ungdomlig nyfikenhet, aldrig komma på tanken att ta på något i en elcentral som inte är frånkopplad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.