Det ska vara smältsäkringar som huvudsäkringar, har aldrig sett en nätägare som har haft någon annan uppfattning. Men det karska finns ??

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det ska vara smältsäkringar som huvudsäkringar, har aldrig sett en nätägare som har haft någon annan uppfattning. Men det karska finns ??
Jag har inte heller någon vetskap om någon nätägaren tiĺåter detta.
Eon gör det inte så vitt jag vet

Mikael_L
Jag tror inte att det finns regler och föreskrifter som direkt förbjuder dvärgar som huvudsäkringar (servis-säkringar, abonnemangsäkringar) men de kan dock vara otillåtna utav den lokala nätägaren.

Men sen är dvärgen inget bra val till detta ändå. En rad nackdelar.
Selektiviteten blir dålig, stor risk att huvudsäkringarna trippar före de i elcentralen.
Sämre utlösningsvillkor för ledningar till centraler och UC.
Begränsar inte genomsläppt energi (vid kortslutningar) på samma trevliga sätt som diazed (porslinsproppen).
Bökigt att byta om de har blivit slitna eller dåliga, då elnätsägaren måste bli inkopplad och bryta på sin sida.
Klarar inte måttlig överlast på samma trevliga vis som diazed, dvs det trippar inte ute i elskåpet en sekund efter att man startat dammsugaren eller vattenkokaren.
osv.

Jag skulle aldrig, under några omständigheter vilja ha automater som mätarsäkringar/huvudsäkringar.

• Gilla
Panor82 och 5 till
  • Laddar…
Är det jag som fastighetsägare som ansvarar för mätarsäkringar/huvudsäkringar eller är det nätägaren?

Trodde det var det men blir osäker efter allt prat i tråden om vad nätägaren tillåter och inte.

Huvudsäkringarna är fastighetsägarens ansvar, men det är nätägarna som "bestämmer" vilken typ av säkring det ska vara för att få ansluta till nätet.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
M Martin Lj skrev:
Är det jag som fastighetsägare som ansvarar för mätarsäkringar/huvudsäkringar eller är det nätägaren?

Trodde det var det men blir osäker efter allt prat i tråden om vad nätägaren tillåter och inte.
Det är i normalfallet enkelt, nätägaren ansvarar för serviskabeln fram till anslutningsplint samt äger mätaren. Ett av skälen till att man önskar fasadmätarskåp är det strikta ansvaret för servisledningen och inte bara som ofta skrivs här bekvämligheten vid byte, kontroll av mätare etc.

Överlämningspunkten brukar vara innan huvudsäkringarna, dessa sitter alltid innan mätaren.
På gamla mätarplatser sitter huvudbrytaren mellan huvudsäkringarna och mätaren, på nya och ombyggda mätarplatser sitter huvudbrytaren efter mätaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.