Hej
Har letat efter en kabelvinda med 3 fas kabel och CEE handskar.
Blir dock lite förundrad vad egentligen som gäller för 16A
https://www.conrad.se/category.htm?...MI_6fl-sec3AIVG2QZCh1uVAyhEAQYASABEgJtxfD_BwE

Den tex är det 5G 1,5 mm² kabel, är det verkligen godkänt för 16A?
Verkar finnas en mängd olika butiker som säljer dessa eller liknande

Vi ska sätta en byggcentral i vår lada för att vid behov kunna ha ström där i väntan på att gräva riktig kabel.
Uttaget vi har är ett vanligt CEE säkrat med 16A, kommer troligen aldrig komma nära 16A förbrukning som vi har tänkt att ha de nu, men man vet ju aldrig i framtiden vad kablarna ska brukas till.

Hos Malmbergs elektriska ( artnr 2403933) kostar en 25 meters 3 fas vinda med 2,5m2 ca 1000:- inkl moms vilket är ett betydligt klokare köp.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
E elmont skrev:
Hos Malmbergs elektriska ( artnr 2403933) kostar en 25 meters 3 fas vinda med 2,5m2 ca 1000:- inkl moms vilket är ett betydligt klokare köp.
Den känns ju som ett mycket bättre alternativ

Dock så kvarstår ju min fundering om den tunna kabeln verkligen är godkänd för 16A?

För malmbergsrullen kan man hitta följande:
Belastning Inrullad: 1200W 1-fas/3000W 3-fas Utrullad: 3000W 1-fas/9000W 3-fas
Det innebär 13A trots att den är 2,5mm².

På Conrad står det bara nominell ström 16A. Men eftersom den dels är tunnare och dels anges ha ett överhettningsskydd lär man bli varse vad den tål.

Under vissa omständigheter är det ok att belasta 1,5 mm² med 16A. Löst utrullad på marken borde vara ett sådant fall. Liksom utanpåliggande klamrad på vägg.

Ja, utrullad/utanpåliggande är ett sådant fall, om den får normal kylning och har normal omgivningstemperatur. Standarden medger att anslutningskablar med arean 1.5 mm² avsäkras med 16 A. Men nu handlar det om gummikabel vilka brukar ha en max temperatur på 60 grader, dvs det är vad man bör räkna med om man inte vet annat. Senaste version av standarden anger där 16 A som belastningsförmåga, en sänkning jämfört med tidigare versioner. 16 A kommer då att värma gummikabeln till dess maximala temperatur på 60 grader så det är nog bra med lite marginal här. Faktiskt är inte 16 A smältsäkring tillåten här.

Det är smältsäkringar på det uttag vi tänkt använda, har även ett uttag som har automatsäkringar men som sitter längre bort

Tror som sagt inte att vi kommer i närheten av några 16A i den applikation vi tänkt nu, men om några år ska det grävas riktig kabel och då är ju risken stor att kabelvindan används till nått annat där mer effekt nyttjas och då är det ju dumsnålt att spara någon hundring nu.

Varför inte lägga pengarna på rätt kabel direkt och lägg den mellan lite plank som skydd där ni kör över den så länge? (Ni behöver skydda skarvsladden också.)

Köp Aceflex och två CEE_handskar så kan ni använda kabeln både som "sladd" och senare gräva ner den.

R Robert-san01 skrev:
Varför inte lägga pengarna på rätt kabel direkt och lägg den mellan lite plank som skydd där ni kör över den så länge? (Ni behöver skydda skarvsladden också.)
Det är ca 100 meter med 5G6 kabel som ska ner i marken, jag får dock inte med mig övriga delägare av stället att betala och då känns det enklare att köpa en kabelvinda till mig själv än att bekosta deras andelar i markkabeln.
Jag har redan en del kabel så jag behöver bara ca 15-20 meter fram till uttaget.
Det kommer inte ligga ute permanent utan plockas ut vid behov

P Pumba skrev:
Det är ca 100 meter med 5G6 kabel som ska ner i marken, jag får dock inte med mig övriga delägare av stället att betala och då känns det enklare att köpa en kabelvinda till mig själv än att bekosta deras andelar i markkabeln.
Jag har redan en del kabel så jag behöver bara ca 15-20 meter fram till uttaget.
Det kommer inte ligga ute permanent utan plockas ut vid behov
Så om några år är de andra delägarna mindre snåla?

R Robert-san01 skrev:
Så om några år är de andra delägarna mindre snåla?
Kan man ju så klart inte veta, förhoppningen är väl att det ska vara ett mindre antal delägare inom snar framtid och att vi då kan gå vidare med eldragningen till de bodar som ska ha det.

Tipset är ju att inte äga nått tillsammans med andra, det slutar aldrig lyckligt..

• Gilla
Robert-san01 och 2 till
  • Laddar…
Bra pris (y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.