Hej
Det gäller eldragning i kök. Spisen ska hamna i ett hörn bänkskåp. Elektriker har tragit el bakom skåpet till ugn och spishäll, på det viset som ni sr på bilderna.
Dosorna är skruvade på en regel som sitter fast skruvad på skåpet. Kablarna kommer från en kopplingdosa som är monterad i hörnet. Vissa av de kommer rakt ut genom väggen.
Jag kom hem i fredas och såg eldragningen. Blev inte speciellt glad över det. Vi var överens att alla dosor ska vara monterade utanpåliggande i hörnet. Men han motiverar att det blir svårt att nå dosorna om de blir monterade i hörnet. Eftersom det är långt i från skåpsdörren tills handen räcker till dosorna. En annan motivation är att han vill inte ta bort masonit skivan bakom skåpet då skåpet blir instabilt.
Jag tyckte att eldragningen ser konstig ut, kablarna saknar drag avlasning och hänger i luften. Dosorna hamnar bakom ugnen med ett par centimeters avstånd från baksidan av ugnen. De kanske kan bli varma och smälta när man använder ugnen. Masonit skivan i mina ögon kan man lika bra ta bort och förstäka skåpet på annat sätt. Tillexample genom att sätta ett par regler fast skruvad på övre och nedre sidan.
Nu har jag hamnat i konflikt med elektriker.
Han påstår att jobbet är godkänt och han har lagt många timmar på det. Jag tycker att han ska göra om det eftersom det är farligt att ha det på det viset.
Vill du göra om det då får du gärna göra det med en annan elektriker säger han. Jag är färdigt med jobbet.
Vad tycker ni ?

Elledningar och dosor installerade bakom ett köksskåp, utpekade som möjligt säkerhetsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk installation bakom köksskåp med synliga kablar och dosor skruvade på en träregel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är du säker på att det inte är en hempulare du anlitat, för jag hade definitivt förväntat mig bättre av en elektriker.

13th Marine 13th Marine skrev:
Är du säker på att det inte är en hempulare du anlitat, för jag hade definitivt förväntat mig bättre av en elektriker.
Han är en välkänd elektriker anlitad oftast av större företag.

richardtenggren
Jag gjorde som så att jag limmade/ en bräda/skiva på baksidan av masoniten för att sedan sätta rotdosor igenom. Jag skulle nog tackat för mig och krävt honom på en ny stomme.

Värmen behöver du inte oroa dig för. Ser inga problem med installationen men jag är inget proffs.

Inte speciellt prydligt men känns säkert.

tommib
Om det där tog flera timmar skulle jag nog tacka för mig och välja annan elektriker. Det ser rejält taffligt ut. Hur är det med flexslangarna på golvet? Är de också elinstallationer? I så fall saknas en klammer eller tre....

Säkerhetsmässigt är det lite svårt att säga. Kablarna borde inte hänga i luften på det där sättet men det är troligen ingen större fara. Värre då med den taffliga installationen och det faktum att dosorna sitter halvvägs i hyllplanet (hade ni sagt till att det skulle vara ett hyllplan där?).

Elektrikern har rätt i att skåpet blir mindre stabilt om man tar bort masonitskivan, men frågan är om det spelar någon roll om det finns skåp vid sidan av som stabiliserar. Man hade som du säger kunnat lösa det med andra metoder om det behövs.

Personligen hade jag satt uttagen på väggen, nära skåpet. Dvs inte längst in i hörnet utan typ 40 cm ut från hörnet så att de hamnar nära bakkant på skåpet. Jag hade kapat upp ett större hål i masoniten och vid behov stagat upp det på lämpligt sätt.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om det där tog flera timmar skulle jag nog tacka för mig och välja annan elektriker. Det ser rejält taffligt ut. Hur är det med flexslangarna på golvet? Är de också elinstallationer? I så fall saknas en klammer eller tre....

Säkerhetsmässigt är det lite svårt att säga. Kablarna borde inte hänga i luften på det där sättet men det är troligen ingen större fara. Värre då med den taffliga installationen och det faktum att dosorna sitter halvvägs i hyllplanet (hade ni sagt till att det skulle vara ett hyllplan där?).

Elektrikern har rätt i att skåpet blir mindre stabilt om man tar bort masonitskivan, men frågan är om det spelar någon roll om det finns skåp vid sidan av som stabiliserar. Man hade som du säger kunnat lösa det med andra metoder om det behövs.

Personligen hade jag satt uttagen på väggen, nära skåpet. Dvs inte längst in i hörnet utan typ 40 cm ut från hörnet så att de hamnar nära bakkant på skåpet. Jag hade kapat upp ett större hål i masoniten och vid behov stagat upp det på lämpligt sätt.
Flexslangarna på golvet är LK vattenrör som ligger i flex och går under bänkskåpen.
Hyllplan har vi varit överens om men vi var inte överens om att han ska göra det på det viset. Jag hade uppfattat att han skulle montera dosorna utanpåliggande på väggen och hade köpt material för det. Men han hade ändrat sig och gjort på sitt sätt.
Skåpet kommer att sitta fast i bänkskivan samt skruvas fast till andra närliggande skåp.
Du vet stickkontakten till hällen och ugnen bygger upp typ 4 cm, undrar överhuvudtaget om man får in ugnen helt i skåpet. Tror att stickkontakten kommer att ställa till.

tommib
Det brukar finnas plats på ugnar för att stickproppen ska få plats. Det är inte huvudproblemet som jag ser det.

I vanlig ordning verkar det vara ett kommunikationsproblem.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Mikael_L
richardtenggren richardtenggren skrev:
limmade/ en bräda/skiva på baksidan av masoniten för att sedan sätta rotdosor igenom.
Bra variant, som jag också gjort en gång (eller egentligen bad jag snickaren som satt upp köket att limma på en en skiva bakom, så slapp jag. ;)

Problemet är att ROT-dosa som spisdosa finns ej, men jag tog ett utanpåliggande perilex-uttag istället.

Mikael_L
tommib tommib skrev:
Det tycker inte jag är speciellt lysande. Enda fördelen som jag ser är att stommar går att riva osv utan att röra elen. Men ett stort hål i bakstycket i skåpet där skräp kan ramla ner osv är aldrig snyggt, enligt mig.

Någon enstaka gång vid någon budgetrenovering av kök där de jagat varenda krona har jag monterat upp precis allt vid enda besöket, dvs inte kommit i efterhand och kompletterat, så får sen kökssnickaren såga upp och fixa för alla elapparater. Detta innebär allt som oftast att kunden får stora fula hål i stommarna runt alla uttag.

Man kan för inte speciellt mycket extra pengar (med tanke på vad hela köket totalt kostar) få en riktigt snygg lösning där all elen mest verkar vara satt på plats utav kökstillverkaren själv, att det är integrerat med stommarna.
Då ska snickaren förstärka bakstycken med en skiva där jag vill sätta uttag, så bakstyckena inte buktar utan ser helt perfekta ut. Men snickaren får lägga en timme extra och jag får lägga en eller två timmar extra då.

richardtenggren
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bra variant, som jag också gjort en gång (eller egentligen bad jag snickaren som satt upp köket att limma på en en skiva bakom, så slapp jag. ;)

Problemet är att ROT-dosa som spisdosa finns ej, men jag tog ett utanpåliggande perilex-uttag istället.
Mina uttag var visserligen till diskmaskin, ugnar och etc. För hällen blev det utanpåliggande som du säger, men borde inte följande dosa fungera? https://www.eldirekt.se/elmaterial/elinstallation/infallda-dosor/multidosa-kopplingsdosa

tommib
Jag tänker mer för att få plats med allt utan att trängas med ugn/häll. Hålet i bakstycket syns inte, och jag kan inte se riktigt vad det är som ska ramla ner där.

Visst, det är en bra lösning att klistra dit en MDF eller liknande på ryggen men rätt onödigt tycker jag. Hade som sagt betydligt hellre sågat upp ett större hål och kommit åt utrymmet bakom hörnskåpet också.

Om det är så att det inte ska in en ugn utan att det faktiskt är ett skåp som man använder blir det förstås annorlunda, då hade jag också valt att göra en snyggare lösning.

Den aktuella lösningen, med (troligen) ej dragavlastade installationskablar som hänger fritt i luften och dosor som till hälften täcks av ett hyllplan, är i alla fall inte optimal.

Mikael_L
Jo jag har hört talas om någon senildosa i 80-storlek, men att ingen gross än hade den.
Det måste ju vara den, undrar om den har börjat leta sig in i butikshyllorna? Kanske går att beställa i alla fall.
Nåja, jag visste inte om någon sådan då jag gjorde det jag beskrev, och den kanske inte fanns än då.

Ska i alla fall hålla den i tankarna för ev framtida behov.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Jag tyckte att eldragningen ser konstig ut, kablarna saknar drag avlasning och hänger i luften. Dosorna hamnar bakom ugnen med ett par centimeters avstånd från baksidan av ugnen. De kanske kan bli varma och smälta när man använder ugnen.
Han påstår att jobbet är godkänt och han har lagt många timmar på det. Jag tycker att han ska göra om det eftersom det är farligt att ha det på det viset.
Jag håller med elektrikern här. Ser inga direkta fel eller farligheter även om det ser taffligt ut. Kablar i ett dolt utrymme där de inte kan nås, inte ens med spik måste inte vara fästade om det inte behövs. Så jag kan förstå om han blev putt av dina anmärkningar.

Övriga förutsättningar framgår inte, t.ex vilken snickerimateriel han hade tillgång till. Jag tror ju inte att han hade med sig de där 2"4 i bilen, men han hade ju kunnat åka iväg och hämta en skiva ;)

En ugn som blir så varm att den smälter PVC på sin baksidan skulle inte jag vilja ha i mitt kök. Även om standarden tillåter otrevligt höga temperaturer så är det i deras testrigg. I verkligheten har de lite mer luft kring sig. Vad säger installationsanvisningen till din ugn? Om nu ugnen ska stå på hyllan i bild så brukar det finnas plats för stickpropp längst ned.

Men visst finns det även frågetecken. Tre kablar till dosan till höger t.ex, varför tre st? Vad ska alla tre dosor användas till? Ugn, häll, ...? Jag ser fem kablar komma från väggen - känns som tre för många. Det ser även ut att gå en elkabel längs golvet? En bättre beskrivning och bilder på vad detta är avsett för vore intressant för en totalbedömning.

Vad sägs om att montera utanpåliggande alla uttag i botten av skåpet ? Då blir det en 60 x 37 låda istället för en 60 x 60.
jag tror att han har klippt sladdarna då räcker vissa inte att dra ner åt och ut genom lådan. Men man kanske kan sätta en dosa på väggen och förlänga ett par av kablarna ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.