A Angelia skrev:
Själv kan jag inte så mycket om el, men den här är nog anslutninganvisningen?
Om du har ett perilexuttag skall du koppla enligt alternativ 400V 3N~. Det är detta som är en lite oegentlig benämning eftersom spisen har 230V elementspänning. Den biten behöver du inte fördjupa dig i. Men du måste kontrollera att det finns nolla i perilexuttaget. Din gamla spis har sannolikt kopplats in enligt en benämning 400V 3~. Alltså utan nolla.

tommib
Ja, det där var rätt bild. Jag misstänker att du kan skruva bort den där plåtluckan och därigenom komma åt anslutningsplinten och byta kabeln. Precis som Avemo skriver ska du koppla enligt alt 3N~.

Om du inte har nolla i perilexuttaget riskerar spisen att gå sönder när du kopplar in den, därför måste du säkerställa att du har det. Hur det görs beskrevs tidigare av bl.a. Bo.

Om du känner dig obekväm med något av detta rekommenderar jag att du kontaktar elektriker för att göra det hela. Det är dock lagligt att göra själv (byte av apparatkabel samt enklare visuell kontroll) så om du har en kompis som är duktigare på el kan eventuellt hen göra det.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Claes Sörmland
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Frågan är då varför vi får så många frågor om 230 V spisar som folk fått med sig hem.
Därför att man inte vill ringa en dyr och svårflörtad elektriker för att installera spisen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.