Jag har precis stängt av gasen och ska köps en induktionshäll. Ugnen går redan på el och vi har trefas indraget. Men det finns bara ett uttag, måste jag ta hit en elektriker för att sätta in ett uttag för hällen? Eller finns det en bättre lösning? Bifogar bilder. Mycket tacksam för input :)

• Öppet väggutrymme med en elkabel och två eldosor med synliga ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt uttag och avstängd gaskoppling i kök, möjligt behov av ny installation för induktionshäll.
    Skapa konto
  • Tomt utrymme för spis med en avstängd gaskoppling och ett ensamt vägguttag, behov av elinstallation synligt.
    Skapa konto
tommib
Välkommen till forumet!

Det korta svaret är ja, du behöver en elektriker för att fixa ett uttag till hällen, eller koppla in den fast. Om det inte är ledningar framdraget till hällens plats så måste det dras från centralen.

Det lite längre svaret är att den första bilden visar en olämplig inkoppling av RK i en toppklämma (Wago 773) som inte är tillåten för den ledartypen och kan leda till dålig kontakt med varmgång och brand som följd. Pga detta skulle jag säga att du måste ta in en elektriker för att se över även det.

Jag skulle rekommendera att du ber elektrikern sätta två parallellkopplade perilexuttag bredvid varandra. Då kan du (eller elektrikern) ta ut lämpliga faser i stickpropparna till de anslutna apparaterna. Det är iofs inget fel på Norwescouttaget du har men det är ett rent enfasdon.

Jag känner inte riktigt igen uttaget på bilden. Är det trepoligt? Är det inkopplat i dosan som vi också ser bild på? Jag tror att det är ett enfasuttag av något slag. Det vi ser på bilden räcker inte långt för att koppla in både spishäll och ugn. Så det är troligt att du måste be elektrikern att dra fram en ny matning.

Tillägg: Den svarta kabeln är som sagt inte inkopplad på ett bra sätt. Men rätta mig om jag har del. Det är eltändningen till gashällen som dels skall bort och dels drar marginellt med ström. Men en snygg installation är det inte.

Stort tack för svar! Vi har precis fått tillträde till lägenheten, det är inte vi som dragit elen utan ville bara bli av med gasen. Vi bör alltså göra om hela alltet? Är det inkopplingen av ugnen och gasen som är dåligt gjord eller själva indragningen av trefas till lägenheten? Hoppas inte det blir alltför dyrt bara.

Redigerat:
tommib
Omöjligt att svara på indragningen av trefas eftersom det inte finns några bilder på det.

Det som är (troligen) dåligt gjort är anslutningen av den svarta kabeln på första bilden. Det är troligen en mjuk anslutningskabel och då är ledarna av typen RK. Den typen av ledare får inte användas med klämman (den orange/genomskinliga grejen) på bild.

Resten är svårt att uttala sig om men ett Norwescodon för ugnen är inte alls fel eller dåligt. Det är bara att du inte kan koppla in hällen där.

Du måste ta reda på om det är draget trefas fram till anslutningspunkten för hällen eller om det bara är indraget i lägenheten. En bild på elcentralen, med och utan kapsling, kan ge ledtrådar. Om du inte är bekväm med att lyfta av kapslingen på elcentralen, kontakta en elektriker och låt dem reda ut det.

Fullständigt novis på detta. Ska ringa en elektriker imorgon så får vi se. Bifogar lite bilder så kanske det säger lite mer!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.