3 459 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Kabelskyddsrör...som inte är gult?
Hejsan!
I dagsläget har jag en hög el-stolpe 10 meter från mitt hus. Från denna stolpe går en kabel i luften in i mitt hus via vinden. Denna kabel ska nu EON lägga ner i marken och ett nytt mätarskåp ska monteras på fasaden.
Jag har fått instruktioner om hur djupt jag ska gräva och att jag ska lägga ner ett 50mm kabelskyddsrör som jag ska inhandla själv. Som jag tolkat det kommer detta kabelskyddsrör gå en bra bit upp på fasaden, kanske ändå upp till det nya skåpet?
Jag vet att det klassiska kabelskyddsröret till el är gult. Jag kanske är fånig men tycker det blir så himla mycket bygg-arbetsplats-känsla med gula kabelskyddsrör som sticker upp.
Så jag undrar om någon sett ett mer diskretare alternativ, typ svart kanske? Eller har någon haft erfarenhet av att kanske spray-måla röret i efterhand? Eller finns det kanske något man kan montera utanpå röret för att täcka?
Tack!
I dagsläget har jag en hög el-stolpe 10 meter från mitt hus. Från denna stolpe går en kabel i luften in i mitt hus via vinden. Denna kabel ska nu EON lägga ner i marken och ett nytt mätarskåp ska monteras på fasaden.
Jag har fått instruktioner om hur djupt jag ska gräva och att jag ska lägga ner ett 50mm kabelskyddsrör som jag ska inhandla själv. Som jag tolkat det kommer detta kabelskyddsrör gå en bra bit upp på fasaden, kanske ändå upp till det nya skåpet?
Jag vet att det klassiska kabelskyddsröret till el är gult. Jag kanske är fånig men tycker det blir så himla mycket bygg-arbetsplats-känsla med gula kabelskyddsrör som sticker upp.
Så jag undrar om någon sett ett mer diskretare alternativ, typ svart kanske? Eller har någon haft erfarenhet av att kanske spray-måla röret i efterhand? Eller finns det kanske något man kan montera utanpå röret för att täcka?
Tack!
Skitfult med ett gult upp på väggen
Stanna med en grop ca 0,5 meter från fasaden och där träs en bit 32 PEM-slang som går upp som sparkskydd . den ska tryckas in i det gula 50-röret ca 20 cm och är fullt godkänt
Se bara till att du har PEM-biten när EON kommer
Stanna med en grop ca 0,5 meter från fasaden och där träs en bit 32 PEM-slang som går upp som sparkskydd . den ska tryckas in i det gula 50-röret ca 20 cm och är fullt godkänt
Se bara till att du har PEM-biten när EON kommer
Som ovan, eller ett kabelskydd i plåt. Man avslutar det gula röret i marken och ser till att plåtprofilen sticker ner lite i det.
Hur exakt ska fasadskåpet monteras? Finns det ingen möjlighet att ta bort lite panel och dölja kabelskyddsröret bakom?
Hur exakt ska fasadskåpet monteras? Finns det ingen möjlighet att ta bort lite panel och dölja kabelskyddsröret bakom?
Tack! Jag hade en 32 PEM-slang hemma men det var massa blåa streck och siffror längst hela slangen, finns de i hel svart kanske?R rävlyan skrev:
Ja justja, det är såna där ja, dom har man ju sett, dom är snygga. Men hur undviker man att det gula kabelskyddsröret blir fullt med sand? Hur får man så att säga övergången att bli någorlunda tät om skarven ligger under jord?tommib skrev:
Skåpet kommer monteras direkt på fasaden som är 2 cm vit kalkputs över en stomme i trä, så tyvärr finns nog inte så stor möjlighet att gömma kabelskyddsröret i fasaden
Man kan roa sig med att stoppa en plastpåse eller något annat i ändan när kabeln väl är dragen men det spelar egentligen inte så stor roll om det kommer in lite sand. Man kan också dra upp det gula röret lite, typ 5-10 cm, ur marken mot fasaden och sedan låta plåtskyddet gå ner i det. Ev får man såga två små snitt i plåtskyddet och bocka det lite om det är tight. Detta kan sedan täckas med några snygga stenar eller liknande.K Knastrumpeten skrev:Ja justja, det är såna där ja, dom har man ju sett, dom är snygga. Men hur undviker man att det gula kabelskyddsröret blir fullt med sand? Hur får man så att säga övergången att bli någorlunda tät om skarven ligger under jord?
Skåpet kommer monteras direkt på fasaden som är 2 cm vit kalkputs över en stomme i trä, så tyvärr finns nog inte så stor möjlighet att gömma kabelskyddsröret i fasaden![]()
En sista variant är helt enkelt att köpa ett så grovt plåtskydd att gulröret får plats bakom. De jag länkade finns i upp till 68 mm. Säkert finns ännu grövre någonstans.
Att ta en PEM-slang för vatten är iofs ingen dålig idé, det finns knappast någon förväxlingsrisk med tanke på vart den går. Jag uppfattade dock att du inte ville ha det blåa strecket och texten av estetiska skäl.
I ditt läge hade jag tagit ett vanligt kabelskydd och gjort enligt mitt första alternativ, med plastpåse och ev lite isolering för att plugga änden på röret, och låtit kabelskyddet gå ner 10 cm i marken.
En påminnelse i all välmening, entreprenören som gör jobbet kommer vilja göra enklast möjliga. Har du specifika estetiska krav bör du vara på plats när arbetet görs. Det skadar troligen inte att åtminstone fråga vid lämplig tidpunk om installatören är sugen på lite fika.
Kapa istället gula röret en bit från där kabeln ska upp minst en meter. Sen ta ett anpassat plåtskydd på väggen över kabeln. Behöver inte tätas speciellt vid röränden går bra med lite plast över/ runt eller isoleringstuss osv om man vill.
I princip är det så entreprenörer åt elnätsbolagen vill ha det dvs en fri grop vid röränden och ev lite slack på kabeln innan den går upp på vägg.
I princip är det så entreprenörer åt elnätsbolagen vill ha det dvs en fri grop vid röränden och ev lite slack på kabeln innan den går upp på vägg.
Klicka här för att svara