El
Papphammar666: [citat] Om du redan har bestämt dig så ta fram 70 fräsen å kör .. lägg gärna ut bild sedan
GK100: Många gånger i VVB fallet och fyrledare två faser nolla och jord ingen elektronik däremot en omkopplare tex 1 eller 3 kW valbart.
Bo.Siltberg: Den är ju i alla fall bättre än de platta 20-kronorstångarna som finns i handeln.
Mikael_L: Du skrev inte själv Nibe, utan bara VP ... [citat] Jag tycker dock att vi lägger ner här och nu. Vi kan väl bara konstatera att det är lite olika bud om detta, så det är bäst att läsa installationsmanualen till just sin VP. I elinstallationsreglerna finns det i alla fall inga alls JFB-krav för en fast ansluten VP. Kravet kommer först in ifall man har pumpen stickproppsansluten, och det
DDahlgren: [citat] Takstolarna är 175 men jag kommer nog lägga 3" uppe På och dra slantarna igenom 3 " sen isolera till ovankant sen på med spånskivor då det kommer att bli förråd där uppe. Det blir runt 5-7cm isolering över kablarna
Demmpa: Ja det finns, tex https://www.elbutik.se/product.html/lamputtag-med-krok-runt-for-takmontage-6a-2?category_id=688 Classe, bauhaus, mfl
dymlingen: Jag har redan fått svar på frågan, men kan tillägga om det inte syntes på bilden att det bara är fasen som bryts, inte jord. Och det finns även en brytare före som bryter både nolla och fas (men ej jord). Om nån är intresserad kan jag tillägga att det även är kopplat ett relä så att man inte kan starta torkskåpet om ventilationen inte är igång. Det tyckte jag var ambitiöst,
Holmspel: [citat] Greenely har fortfarande efter drygt 2,5 månad inte kunnat fixa så jag kan se förbrukning så vet inte riktigt vad jag tycker om dom men positivt är väl kanske inte det första ordet jag kommer på.
Challe777: Tack alla, det löste sig nu och nu har jag förståelse för hur ett sådant här uttag funkar :)
tommib: Nej, det där ser inte rätt ut. Med reservation för att jag inte har hundra procent koll på lysrörsdrivdon så skiljer sig kopplingsschemat på de två donen åt. I Osramdonet är rören parallellkopplade, i det nya Helvardonet är de seriekopplade. Ett mindre problem är att anslutningarna inte är samma så du kan inte flytta plint för plint även om det skulle fungera med
etompau: Det är OK. En del uttag har även blindplintar där en jordledare kan anslutas.
Torgab: [citat] Vi hängde upp vår VVB den oinredda källaren dels för att spillvärmen ska höja temperaturen något, minska RH% och undvika helt stillastående luft dels för att undvika vattenskador om/när den rostar sönder…
elmont: Då återstår att öppna väggen och försöka eller använda rumsgivare.
tommib: Som sagt, använd Wago 773 istället. Går att beställa eller köpa på t.ex. Bauhaus om du har en sån i närheten. Eftersom du haft Torix där innan bör du klippa ändarna och skala fram nya fräscha ändar. Det är ofta svårt att få i vridna trådar i en Wago (773 alltså, 221 går bra men den är som sagt för liten).
petersv: Det är väl det normala på företag? Det var länge sedan jag såg centraler tillgängliga för de anställda. En elbrand är ovanlig och löser i princip alltid ut jordfelsbrytaren. Det blir snabbt skador nog som leder över till jord.
Juxtapos: [citat] Ja, då gör jag på det sättet, som jag hade tänkt från början. Tack för hjälpen!
Müssli: Det blir bara kondens om det är luftgenomströmning och är båda ändar på varma sidan lär det inte dra igenom luft från ena sidan till den andra. Är du osäker räcker det att täta ena sidan.
Uffe A: Har dålig erfarenhet av blocket, även om man lägger ut ett rimligt pris så verkar de flesta vilja ha det billigare. Nästan så att de vill ha betalt för att ta emot det och att man ska lämna det hemma hos dem
finklemcgraw: Tack för svaret. Så här blev resultatet: [bild]
tommib: [citat] Och vilken firma ringer du till nästa gång du behöver ett hål? Eller när dina kompisar behöver ett? Smart marknadsföring av hantverkaren som troligen hade en minimal kostnad för att göra hålen. Som elmont påpekar är det som vanligt viktigt att vara ärlig. Det gäller givetvis åt båda hållen.
Uffe A: [citat] Tror att du menade samma sak som jag. Men i inlägget där på panor skrev L1tror jag att han menade L'
Nötegårdsgubben: Jag är inne på min andra laddhybrid. Den första kom med trefashandske, den nuvarande bara med schucko till laddaren. Båda har dock bara haft enfasladdning, så är du säker på att bilen verkligen tar trefasladdning? Skulle jag göra en nyinstallation skulle jag antingen sätta upp en fast laddare (hej specialbidrag!) eller bara sätta upp dubbla schuckouttag (men dra fram alla faserna). En
Chippe: En uppdatering 7 år senare ;-) 7,8,9 är propparna till VVB. Det visade sig att propp 18 var till kontaktorn som inte används. Skruvades den ur stängdes all el av till VVB. Dags för en helt ny VVB. Blev en likadan och jag slänger på den gamla kabeln med brun, svart och jordad kabel. Då sätter jag brun som L1 och svart som L2. För övrigt är kopplingsschemat för 1 och 2 fas samma och
FreQa: [citat] Kan du hitta någon bild hur det kan se ut? För vi kommer ha både radiatorer och golvvärme.
agehall: Ja, jag är för trött. Sista meningen har en negation för mycket. Strömmen är frånkopplad men säkringen löser ut ändå. Jag ska försöka få en elektriker att komma ut och titta på det för jag vill inte pilla i en central själv.
_Elman_: Spa prylarna är ofta inte gjorda för svenskt elnät med 3faser 400v utan alla laster är 230v och effekten blir höga ampere,grova kablar, större huvudsäkringar. köra spa på 16A huvudsäkringsr fungerar oftast tills följande inträffar. Problemen blir när man lagar mat,kör torktumlare osv. Att man inte kan förhindra att värmen i poolen startar just då. dvs när man inte bubblar i
Bo.Siltberg: Med endast tre st enpoliga säkringar för värmegruppen så kan det vara så illa att samtliga fungerande element är inkopplade mellan t.ex L2-L3 medan den felaktiga fasen L1 inte används. Det är kanske inte helt osannolikt då du åtminstone har två element som verkar använda L1, det som JFBn löser för och det som inte finns längre (med bild på dosan). Men det är nog med gissningar.
Pärran: Nu var väl iof grundförutsättningen att det skulle skyddsjordas. Och därifrån drog tråden iväg lite. Svaret på ursprungsfrågan levererar ju GK100. Praktiskt funkar RK.