19 183 läst ·
18 svar
19k läst
18 svar
En fas i huvudsäkring går ibland (20A)
Sida 1 av 2
Hej,
Lite bakgrund:
Tidigare hade vi 16A huvudsäkringar och då gick ibland en fas när sorpetionsavfuktaren gick hårt eller ex värmepumpen vid kyla. Vi ändrade till 20A och hade sedan inte detta problem. Senare installerade vi laddbox och då började liknande problem vid laddning av bil och annat som gick på hög effekt men efter installation av lastvakt för boxen löste det sig utom vid enstaka gånger då mycket utrustning gick samtidigt på denna fas som tvätt, disk, spis mm.
Nu har vi samma problem att säkring går titt som tätt men utan att storförbrukare är på utom värmepanna och avfuktare så vi förstår inte varför. Hur tar man reda på detta. Kan tillägga elektriker varit ut och kopplat om last på faser och häromdagen noterade jag laddboxen pendlade mellan redo och laddar konstant för bilen en stund.
OM det skulle vara för lågt säkrat kan vi gå upp till 25A men då är det billigare att bara köpa säkringar för att byta vid behov.
Med vänlig hälsning,
MO
Lite bakgrund:
Tidigare hade vi 16A huvudsäkringar och då gick ibland en fas när sorpetionsavfuktaren gick hårt eller ex värmepumpen vid kyla. Vi ändrade till 20A och hade sedan inte detta problem. Senare installerade vi laddbox och då började liknande problem vid laddning av bil och annat som gick på hög effekt men efter installation av lastvakt för boxen löste det sig utom vid enstaka gånger då mycket utrustning gick samtidigt på denna fas som tvätt, disk, spis mm.
Nu har vi samma problem att säkring går titt som tätt men utan att storförbrukare är på utom värmepanna och avfuktare så vi förstår inte varför. Hur tar man reda på detta. Kan tillägga elektriker varit ut och kopplat om last på faser och häromdagen noterade jag laddboxen pendlade mellan redo och laddar konstant för bilen en stund.
OM det skulle vara för lågt säkrat kan vi gå upp till 25A men då är det billigare att bara köpa säkringar för att byta vid behov.
Med vänlig hälsning,
MO
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Du ska inte bara byta säkringar om dom går då och då, innan säkringen går så blir det mycket varmt i säkringshållaren och den värmen sprider sig så att isoleringen på trådarna i mätarsåpet blir skadade samt att anslutningsytorna oxiderar. Det får till följd att övergångsmotståndet i anslutningarna ökar och det blir än varmare.
Du ska först mäta upp belastningen på dom olika faserna samt kontrollera att alla skruvförband är ordentligt dragna, att bottenkontakten/passdel för säkringarna inte är oxiderad/bränd, att säkringarna är ordentligt dragna.
Hur stor är laddeffekten?
Du ska först mäta upp belastningen på dom olika faserna samt kontrollera att alla skruvförband är ordentligt dragna, att bottenkontakten/passdel för säkringarna inte är oxiderad/bränd, att säkringarna är ordentligt dragna.
Är det alltid samma säkring som går?
Övervaka säkringarnas temperatur under olika driftsförhållande. Gör en enkel lista på vilken säkring som är varmast, det räcker att känna med handen för att avgöra tempen.
När säkringen löst ut var någon av dom andra kalla då?
I så fall kan man flytta en av lasterna till den säkringen.
Det går ganska enkelt att med lite vetskap om tempen och vad som var i gång vid det tillfället balansera lasten så stora förbrukare inte krockar på samma fas.
Övervaka säkringarnas temperatur under olika driftsförhållande. Gör en enkel lista på vilken säkring som är varmast, det räcker att känna med handen för att avgöra tempen.
Det går ganska enkelt att med lite vetskap om tempen och vad som var i gång vid det tillfället balansera lasten så stora förbrukare inte krockar på samma fas.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Jag tolkar (??) att felet nu bara visar sig när det också pågår laddning av bilen?
OM det är så, och du har effektvakt till laddstolpen, så är något fel med laddningen. Effektvakten skall göra så att laddstolpen aldrig kan dra så mycket ström att säkringen löser.
Det kan då vara fel på effektvakten, att den ex. inte mäter all ström som förbrukas i huset (typ Värmepumpen kopplad före mätningen), det kan vara fel på strömmätningen. Och det kan vara fel på själva effektvakten, den mäter rätt men reglera ändå inte ned laddströmmen. Men det kan också vara fel på laddstolpen så att den alltid ger full ström. Felet kan tom. vara i bilen. Det är bilens batteriladdare som drar ström, den får reda på från laddstolpen hur mycket den får dra. Ett fel i bilen kan vara att den ignorerar informationen från stolpen, eller reagerar långsamt på en beordrad sänkning av laddströmmen.
Bara för att lokalisera om det verkligen är laddningen som är problem, så kan du kanske prova att antingen inte alls ladda bilen hemma under en period. Eller ladda med låg ström, gärna från ett annat uttag än det misstänkta. Vet inte hur det är till din bil, men till min Volvo har man både en vanlig schucko kontakt med egen "laddbox" som man ställer in strömmen på (kan gå ned till 6A), och en kabel med typ 2 kontakt för laddboxar. Om din laddbox är misstänkt så kan det vara bra att inte ladda via den för att lokalisera felet.
OM det är så, och du har effektvakt till laddstolpen, så är något fel med laddningen. Effektvakten skall göra så att laddstolpen aldrig kan dra så mycket ström att säkringen löser.
Det kan då vara fel på effektvakten, att den ex. inte mäter all ström som förbrukas i huset (typ Värmepumpen kopplad före mätningen), det kan vara fel på strömmätningen. Och det kan vara fel på själva effektvakten, den mäter rätt men reglera ändå inte ned laddströmmen. Men det kan också vara fel på laddstolpen så att den alltid ger full ström. Felet kan tom. vara i bilen. Det är bilens batteriladdare som drar ström, den får reda på från laddstolpen hur mycket den får dra. Ett fel i bilen kan vara att den ignorerar informationen från stolpen, eller reagerar långsamt på en beordrad sänkning av laddströmmen.
Bara för att lokalisera om det verkligen är laddningen som är problem, så kan du kanske prova att antingen inte alls ladda bilen hemma under en period. Eller ladda med låg ström, gärna från ett annat uttag än det misstänkta. Vet inte hur det är till din bil, men till min Volvo har man både en vanlig schucko kontakt med egen "laddbox" som man ställer in strömmen på (kan gå ned till 6A), och en kabel med typ 2 kontakt för laddboxar. Om din laddbox är misstänkt så kan det vara bra att inte ladda via den för att lokalisera felet.
Jag tror laddeffekt är 16A max för Volvo V60. Hur mäter jag belastning? Har tittat i säkringsskåp och kan inte se något på bottenplatta eller att säkringarna inte sitter ordentligt.E elmont skrev:Du ska inte bara byta säkringar om dom går då och då, innan säkringen går så blir det mycket varmt i säkringshållaren och den värmen sprider sig så att isoleringen på trådarna i mätarsåpet blir skadade samt att anslutningsytorna oxiderar. Det får till följd att övergångsmotståndet i anslutningarna ökar och det blir än varmare.
Det är alltid samma säkringar som går och då är de andra relativt kalla. Elektriker har kopplat om på faser så gott det går. Hur mäter jag värme med hjälp av övervakning? Som sagt tidigare då säkring gått har rätt mycket varit på men sist var det inte mycket igång.L Leif i Skåne skrev:Är det alltid samma säkring som går?
Bilen är ju i princip alltid i då säkringar gått då vi är hemma. Kan för att utesluta som du säger ladda via schuko på låg effekt och se om det löser problemet. OM det löser problemet hur fortsätter man sedan felsöka om det något kopplat mot laddare/bil som är fel?H hempularen skrev:Jag tolkar (??) att felet nu bara visar sig när det också pågår laddning av bilen?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Då bör man kanske i första hand felsöka effektvakten. Kan något ha hänt där.Dålig kontakt för strömspolarna som mäter ström till huset. Annars får man mäta vilken laddström som går till bilen med en tångamperemeter. Sätt igång en eller ett par andra stora laster i huset (typ två vattenkokare på samma fas). Och se om laddströmmen regleras ned.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Jag vet inte hur effektvakten fungerar i detalj. Men om man tänker sig att den kan reglera ned en enstaka fas. Så kanske det är fel ordning på mätningen av faserna. Så att om den mäter hög ström på L1, så kanske den reglerar ned laddströmmen på L2, men bilen laddar från L1.
Om det skulle peka mot laddaboxen skall jag se hur jag kan göra ovanstående moment.H hempularen skrev:Då bör man kanske i första hand felsöka effektvakten. Kan något ha hänt där.Dålig kontakt för strömspolarna som mäter ström till huset. Annars får man mäta vilken laddström som går till bilen med en tångamperemeter. Sätt igång en eller ett par andra stora laster i huset (typ två vattenkokare på samma fas). Och se om laddströmmen regleras ned.
Om det skulle vara ovanstående borde inte installatören tänkt på det?H hempularen skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
D DjKool skrev:Nu har vi samma problem att säkring går titt som tätt men utan att storförbrukare är på utom värmepanna och avfuktare så vi förstår inte varför. Hur tar man reda på detta. Kan tillägga elektriker varit ut och kopplat om last på faser och häromdagen noterade jag laddboxen pendlade mellan redo och laddar konstant för bilen en stund.
När är nu och hur ofta är titt som tätt? Vad hände innan nu? Säkring eller säkringar, dvs handlar det om en och samma säkring från första början innan laddbox, effektvakt och elektrikerns omkopplingar? Om de andra säkringarna är kalla, ska vi tolka det som att den säkring som löser är het?D DjKool skrev:
Vilken effekt har värmepannan?
Jag försöker komma fram till om några ändringar eller ändrade vanor orsakat detta fel, eller om det alltid har funnits intermittent på en o samma säkring hela tiden. Man kan göra ganska bra gissningar utifrån noggranna observationer.
Nu är senaste senaste veckan och titt som tätt är ca 5 gånger senaste veckan. Innan laddbox, effektvakt och omkopplingar var det samma säkring och den var het när den gick precis som nu och de andra säkringarna är kalla. Jag vet ej effekt på värmepannan men det är en Nibe F370.Bo.Siltberg skrev:
När är nu och hur ofta är titt som tätt? Vad hände innan nu? Säkring eller säkringar, dvs handlar det om en och samma säkring från första början innan laddbox, effektvakt och elektrikerns omkopplingar? Om de andra säkringarna är kalla, ska vi tolka det som att den säkring som löser är het?
Vilken effekt har värmepannan?
Jag försöker komma fram till om några ändringar eller ändrade vanor orsakat detta fel, eller om det alltid har funnits intermittent på en o samma säkring hela tiden. Man kan göra ganska bra gissningar utifrån noggranna observationer.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Så det handlar om en och samma säkring hela tiden, från tiden före alla laddboxar och andra ändringar till dagens datum. Dessutom har en elektriker försökt fördela om lasten. Det jag skulle kolla på först är dålig kontakt vid just den säkringen som orsakar varmgång. Men det borde elektrikern redan kollat. Ska jag tolka det som att problemet ökat i intensitet den sista tiden? Då kan ju denna glapp kontakt helt enkelt förvärrats och bör kollas upp bums. Men det kan vara något helt annat också, t.ex fel på värmepannan eller något som då och då drar väldigt mycket ström. Vilka (medel)stora belastningar flyttade inte elektrikern på?
Jag tycker också elektrikern borde kontrollerat dålig kontakt och då jag tittat har jag inte kunnat se något sådant. Tittar jag på hans uppdatering av elschemat är det han kopplat om kyl/frys, tvättmaskin, belysningsgrupp och diskmaskin men ser ej vilka faser då detta är för säkringsskåpet inomhus med automatsäkringarna. Borde dock inte åtgärderna vi gjort med större huvudsäkringar, effektvakt på laddboxen göra att om bilen drar mkt så går den ner i effekt och är det annat borde större säkring även klara det?Bo.Siltberg skrev:
Så det handlar om en och samma säkring hela tiden, från tiden före alla laddboxar och andra ändringar till dagens datum. Dessutom har en elektriker försökt fördela om lasten. Det jag skulle kolla på först är dålig kontakt vid just den säkringen som orsakar varmgång. Men det borde elektrikern redan kollat. Ska jag tolka det som att problemet ökat i intensitet den sista tiden? Då kan ju denna glapp kontakt helt enkelt förvärrats och bör kollas upp bums. Men det kan vara något helt annat också, t.ex fel på värmepannan eller något som då och då drar väldigt mycket ström. Vilka (medel)stora belastningar flyttade inte elektrikern på?