Tjena,
Håller på att renovera ett rum hemma och ska installera LED downlights så är tanken att använda en schneider exxact kron brytare som jag satt fjäder på och en dimmbar driver med dubbla "grupper" så jag kan tända/släcka/dimma 2 olika grupper leds på samma kron brytare?
Men blir inte riktigt klok på hur det ska kopplas
Eller om det verkligen fungerar?

En hand håller en VADSBÖ dimmbar LED-driver som är ledningsansluten, redo för installation i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en öppen Schneider Exxact kron brytare med synliga kopplingsscheman och ledningar för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det följer väl med ett kopplingsschema med dimmern?

Sedan en liten petitess. Trådarna skall vara skalade precis så mycket att ingen synlig koppar tittar fram där den går in i kopplingen.

H hempularen skrev:

Sedan en liten petitess. Trådarna skall vara skalade precis så mycket att ingen synlig koppar tittar fram där den går in i kopplingen.
Vilket på ovan brytare är 11mm, som det är märkt på baksidan, och då sitter trådarna ordentlig inskjutna med.

H hempularen skrev:

Tyvärr följde det inte med något kopplings schema det är enbart dem som står på brytaren och dimm pucken :rolleyes: får fixa till kablarna :ok: bra in är uppmärksamma

TeroM TeroM skrev:
Vilket på ovan brytare är 11mm, som det är märkt på baksidan, och då sitter trådarna ordentlig inskjutna med.
Såg det nu, 11 mm tack

Aha. Nu lärde jag mig något nytt. Alltså att det finns angivet ett mått på brytaren hur mycket av kabeln ska skalas. (y)

Om det verkligen inte följde med något kopplingsschema, så¨skall du returnera dimmern. Man kan göra diverse mer eller intelligenta gissningar om hur den skall kopplas in. Men gissningar duger inte.

Men jag har aldrig hört talas om att en dimmer kommer utan kopplingsschema.

• Gilla
coologge
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om det verkligen inte följde med något kopplingsschema, så¨skall du returnera dimmern. Man kan göra diverse mer eller intelligenta gissningar om hur den skall kopplas in. Men gissningar duger inte.

Men jag har aldrig hört talas om att en dimmer kommer utan kopplingsschema.
Inköpt på hornbach, bara brytaren utan ram, bara inplastad inget kopplings schema :sweat:

Malm93 Malm93 skrev:
Inköpt på hornbach, bara brytaren utan ram, bara inplastad inget kopplings schema :sweat:
Kopplingsschemat för brytaren har du på brytaren, det är kopplingsschemat till dimmern som efterfrågas ...

Ingen skiss på dimmern?
Brukar finnas på de flesta

M Myckling skrev:
Aha. Nu lärde jag mig något nytt. Alltså att det finns angivet ett mått på brytaren hur mycket av kabeln ska skalas. (y)
Fler och fler prylar har det, som dimmern ovan i bild och även Wago klämmor har det.

E
TeroM TeroM skrev:
Fler och fler prylar har det, som dimmern ovan i bild och även Wago klämmor har det.
Och även om det inte finns angivet gör man inte en så dålig skalning som bilden visade :cool:

• Gilla
Peter Hasselberg och 1 till
  • Laddar…
På brytaren:

Fas in på L
Pilar ut till S1 och S2 på Vadsbo dimmern.

På Vadsbo dimmern:
S1: Brytarens pil ut
S2: Brytarens pil ut
L: Fas
N: Neutral.
Tändtråd1: Här lägger du tändtråden till den första lampan
Tändtråd2: Här lägger du tändtråden till den andra lampan.

Som andra redan har anmärkt så är det viktigt att skala trådarna så att du inte har någon koppar som syns. Dubbelkolla även att du vet vilka trådar som går var och vad de har för funktion innan du kopplar.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
Om du inte får det att fungera som det är kopplat nu är det inte jättekonstigt. Du har kopplat in utgående från brytaren på en blindplint. Koppla som Matten skriver ovan så ska det fungera.

Du måste ha LED-lampor som har drivers som kan primärdimmas. Det kan strula med olika kombinationer av drivdon och LED-lampa. Jag noterar att du skriver dimbar driver i ditt första inlägg. Det är inte vad man ser på bild och jag misstänker att du med det menar själva dimmern från Vadsbo. Är dina LED-lampor 230 V och dimbara?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.