Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De ser ut så här
Logga in
Skapa konto
De har ju ett intag för sladd från sidan, men jag vill sätta den över takdosa där lamputtaget sitter.
Det sitter en sockerbit i lampan där elen ska anslutas. En vanlig stickpropp för lamputtag lär inte rymmas då lampan är ganska liten.
Hur är det vettigast att göra?
Funderar på att göra hål för kabeln i ett sådant här och skruva fast lampans löstagbara fästbygel i denna med mutter på baksidan?
Eller att själv fixa till en rund plåtbit eller rund plywoodbit, liknande locket ovan, om plåtbit lär nåt kabelskydd i hålet behövas.
Jag tänker alltså att lampan monteras fast ansluten, och att lamputtaget tas bort.
Lamputtaget och lampan är försedda med jord.
Om hålen i metallbygeln på lampan har lämpligt cc-mått så:
Ta väck lamputtaget.
Montera bygeln istället, med m4 och brickor.
anslut ledarna i sockerbiten
Skruva upp lampan i bygeln.
Spara uttaget i någon bra låda, för återmontage i någon okänd framtid.
Ta väck lamputtaget.
Montera bygeln istället, med m4 och brickor.
anslut ledarna i sockerbiten
Skruva upp lampan i bygeln.
Spara uttaget i någon bra låda, för återmontage i någon okänd framtid.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jo funderade på det först, men övergav det efter nån sekunds koll?Mikael_L skrev:
Den runda delen på lampan är 100 mm i diameter, om takdosa som hål är 70mm avstånd, är sådana här.
Logga in
Skapa konto
Så fungerar det om jag borrar ett nytt hål i fästbygeln, eller filar upp det ena (det runda) hålet, det avlånga passar som det är. Ska prova det på en lampa.
Doslocken är ju 100 mm i diameter, samma som lampan, så det måste gå bra att ta bort lamputtaget och skruva lampfästet i dosan, efter att ha filat till hålet.
Redigerat:
Ja det tycker jag verkar vettigast och bäst, att du borrar eller filar upp de befintliga hålen så att de passar till dosans cc-mått.Snailman skrev:
Men... dosan på bilden ... har dom inte satt takdosor i taket?
Men du kanske bara högg en exempelbild.
Ja, det där är en takdosa. Montagesättet fungerar för övrigt mycket bra. Jag har byggt om tre vägglampor för samma typ av montering över apparatdosa. Ett nytt hål i fästbygeln bara. Du kan använda befintliga skruvar i takdosa men kommer behöva brickor. De befintliga skruvarna är försänkta så vill du ha ett helt perfekt montage får du köpa två M4 maskinskruv med kullrigt huvud.
Produkter som diskuteras: "maskinskruv"
Maskinskruv
Maskinskruvar är skruvar som är särskilt avsedda att användas med kraftverktyg som skruvdragare, vilket gör dem till ett effektivt val för många olika material och tillämpningar. Dessa skruvar har ofta robusta gängor som är utformade för
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Om det är ett rum med jordade uttag så kräver alternativet att lampans fäste antingen skyddsjordas eller isoleras med ett doslock emellan. Just denna lampa är avsedd att skyddsjordas så där löser det sig.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Nu när jag är hemma igen, hittade jag förklaringen till att jag förkastade metoden att fila upp/borra nya hål:. Det var nämligen en annan lampa jag tittade på då, den har bara en diameter på 80 mm, så det går inte att ha hål på CC 70 mm i den, här en bild med båda lamptyperna bredvid varandra, med en bygel från 100 mm lampan monteras på en bygel (med uppfilat hål)
Så problemet kvarstår med den mindre lampan.
Logga in
Skapa konto
Så problemet kvarstår med den mindre lampan.
Då är det montering med MDF-platta eller något annat som gäller. Skruva fast den med M4-skruv mot dosan och släpp ut lampmatningen genom ett lagom stort hål. Nackdelen är att det blir formellt kluddigare eftersom du då har skapat ett doslock av brännbart material vilket inte är tillåtet. Ska det bli formellt korrekt måste du först sätta ett riktigt doslock på dosan för att sen sätta din monteringsplatta där.
Jag tycker nog att det ser ut att kunna gå att sätta hålen cc70 i det högra fästet också men du får borra väldigt nära böjen. En annan variant är att använda en rund plåtbit som doslock, det måste i så fall jordas.
Jag tycker nog att det ser ut att kunna gå att sätta hålen cc70 i det högra fästet också men du får borra väldigt nära böjen. En annan variant är att använda en rund plåtbit som doslock, det måste i så fall jordas.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Logga in
Skapa konto
Den här lär väl inte fungera i detta fall?
Elko fästringsadapter 70-60mm
https://www.eldirekt.se/elmaterial/...JP3uChRrsupViCzIqxg5wfE-espIA5BAaAlQTEALw_wcB
Jo, den borde kunna funka såtillvida att du får ihop hålbilden lite och enklare kan göra hål i fästbygeln. Nackdelen är att den bygger någon millimeter eller två så att lampan inte kommer sitta dikt an mot taket längre. Ev kommer den dessutom sticka ut från lampkåpan, jag orkar inte räkna på det just nu.
Jag monterade nyligen en taklampa med precis en såndär plåtbygel. Försökte få till monteringen direkt på eldosan men icke! Alla mått och kanter osv var placerade i enlighet med murphys lagar. Slutade med en bit mdf som jag målade med takfärg för att få allt att passa.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden