T
Du har gjort så som jag misstänkte.

Fas, dvs de två svarta ska in på L, och de andra två på varsin av de andra.
Du ska aldrig gå på plintarnas position, du måste läsa kopplingsschemat på brytaren.

edit: och köp inte julas skitbrytare, riktiga grejer kostar inte så många kronor mer.

Ja...

Innan jag sätter igång....

Brun ska vara kvar på L och svarta på vars sin sida, förstår jag rätt?
Men en sak blir kvar att veta, ska grå sitta kvar? i så fal med sällskap av ett svart tråd?

• Haha
etompau
  • Laddar…
Varför inte läsa inläggen innan du skriver ? Inlägg 16 är väl bra nog?

• Gilla
Dub361 och 1 till
  • Laddar…
R Reborn skrev:
Ja...

Innan jag sätter igång....

Brun ska vara kvar på L och svarta på vars sin sida, förstår jag rätt?
Men en sak blir kvar att veta, ska grå sitta kvar? i så fal med sällskap av ett svart tråd?
Nej, nej, nej, läs inlägg 14, 15 & 16 igen!

• Gilla
Dub361 och 2 till
  • Laddar…
:surprised: Man tar sig för pannan!

• Gilla
etompau
  • Laddar…
R Reborn skrev:
Som sagt jag är inte elektriker, jag tolkade som samma funktion på båda när jag hade dem i handen
Det är den typen av antaganden som gör elarbete farligt. Tittar man på bilderna så står det L på en anslutning och dom andra har varsin pil ut. Förstår man vad dom symbolerna skulle kunna betyda så vet man också hur man ska koppla. Har man inte den förståelsen så uppfyller man inte kraven på nödvändig kunskap som krävs för att få göra den här typen av arbeten.

• Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Dom två svarta byter plats med brun.

I ditt hus som har ”några år på nacken” är svart obruten Fas. En Svart går till elcentralen och den andra Svarta går vidare till något annat.

Uppenbarligen behövs de skärpta elsäkerhetslagarna. 500 kr i sammanhanget verkar vara billigt. Ring en elektriker.

Ett tillägg till Leifs inlägg,
Man ska aldrig lita på trådarnas färger utan det gäller att veta/ta reda på trådarnas funktion innan man börjar koppla.

Om man inte vet vilken funktion tråden har så kan man bla mäta sig fram till vad det är för funktion på trådarna, man kan även ”smyga”/följa trådarna vart dom går och på så sätt ta reda på trådarnas funktion.

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Här kan en beröringsfri mätpenna vara till hjälp.
008167.jpg

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Uppenbarligen behövs de skärpta elsäkerhetslagarna.
Nej, däremot behövs det mer information/utbildning.

Det som ”propageras” från elbranschen/elsäkerhetsverket idag är ofta ”pekpinnar” istället för bra utformat informations-/utbildningsmaterial till allmänheten och konstruktiv kritik på frågor.

Det verkar iaf som om ESV har börjat tänka om lite, https://www.byggahus.se/forum/threa...age-av-doslock-lock-till-gruppcentral.329423/

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Hej igen!

Först vill jag visa min tacksamhet till alla som tog tid för att läsa genom tråden ock skriva allt svar och ursäkta att jag var så förvirad och tack också för tålamod. :D(y)

Det är säkert nu att aldrig mer billiga Jula grejer och skruvfast, det ska vara bra kvalité och snabbkoppling.

Jag gick ut till en el affär och köpte riktiga grejer, förklarade allt till en kunnig säljare och that is it!

Nu fungerar allt som ska o så blev det: :ok:

Väggmonterad Schneider Electric ljusströmbrytare med två vita knappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag under installation med synliga kablar och snabbkoppling, monterat i vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
-MH- och 10 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.