1 149 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Skyddsutjämning, fixa i efterhand..
Har gjort en större tillbyggnad av bef hus från 1938. Upptäckte nu att jag borde ha utfört en potentialutjämning av armeringen i betongplattan. Har nämligen stålpelare/balkar som är i kontakt med armeringen, dessa balkar kommer att vara "berörbara inomhus". Elektrikern missade detta initialt och jag hade inte kolla på det.
Kan nämna att i den gamla huskroppen så har vi halvt ingjutna stålbalkar (orginal från -38) i bjälklaget mellan källare och första våningen om det spelar någon roll.
Vad gäller? Behöver jag få ner en ringledning runt huset?
Kan nämna att i den gamla huskroppen så har vi halvt ingjutna stålbalkar (orginal från -38) i bjälklaget mellan källare och första våningen om det spelar någon roll.
Vad gäller? Behöver jag få ner en ringledning runt huset?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Avgörande som jag ser det är hur bra stålpelarna och alla andra främmande ledande delar kan skyddsutjämnas. Om man inte får med allt så kan det vara bättre att helt låta bli. Är det en halvmesyr där vissa främmande ledande delar hamnar utanför så kan skyddsutjämningen av övriga delar faktiskt skapa en sämre miljö. Det är många som saknar skyddsutjämning och det är inga stora risker vi pratar om. Kravet på skyddsutjämning kom först i mitten på 1990-talet. Så det är ingen katastrof om den inte blir gjord, om man inte vid ombyggnaden ändrar förutsättningarna grovt som att leda in nya ledningar utifrån, fjärrvärme eller dylikt som kan öka risken för potentialskillnader.
En ringlina runt huset kan jag dock inte se något fel med. Det är bara bra om man tycker det är värt kostnaden.
En ringlina runt huset kan jag dock inte se något fel med. Det är bara bra om man tycker det är värt kostnaden.
Ja de nya pelarna och balkarna kommer vi lätt åt ( de är inte inbyggda ännu). Vet inte riktigt hur det är i den gamla delen, ser först när vi bryter upp golvet om alla balkar är åtkomliga. Sen kan det alltid finnas delar som man missar. Skall ta ett snack med elektrikern samt kolla pris på ringledning.. Tack för klargörandet!
Klicka här för att svara