4 900 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
Branschregler elinstallation
Jag skulle rekommendera att du avstår. Ska du kasta upp något enstaka uttag så kan du söka information i böcker eller hos de kunniga här på BHM. Det låter dock som att du hoppas på någon liten bok som ska göra dig till elinstallatör, inte bara för hemmapul, utan även hos andra. Så är absolut inte fallet och chansen är rätt stor att det blir någon annan som får fixa till det du gör senare, förhoppningsvis innan att det orsakat någon skada till liv och egendom.R Rasmus_ skrev:
Dessutom gör du dig skyldig till brott mot elsäkerhetslagen. Eftersom du även säger att du vill göra installationer hos kompisar så skulle jag säga att risken är större att elsäkerhetsverket eller domstol ser det som grövre än om du bara satt något uttag hemma.
Du ska inte heller köpa Elinstallationsboken och tro att du sedan kan ha "större förtroende för mig själv (med rätt böcker osv att gå efter) än för någon med s.k. behörighet." Det går inte att ta en kursbok om arkitektur på gymnasienivå och sedan börja rita hus.
Nexans kabelboken där står det om kablar eftersom det är tillverkaren som avgör i vilka miljöer omständigheter deras kablar får användas och är godkända i .R Rasmus_ skrev:
Även belastnings tabeller ... Finns om man skall beräkna.
Redigerat:
Elbasen kanske kan vara något? Var många år sedan jag tittade i den, så minns inte exakt hur konkret den är.R Rasmus_ skrev:Hej.
Finns det någon sammanställning över de regler som gäller vid elinstallationer? Typ motsvarande "säker vatten" för VVS installationer?
Exempelvis vilken kabeltyp som ska användas vid en viss typ av installationm när den behöver dras i rör, hur eluttag får monteras osv osv..
Tipsa gärna till böcker / pdf:er osv..
http://www.elstandard.se/handbok/visa.asp?HandbokId=1430210588
http://www.elstandard.se/functions/download.asp?file=/pdf/handbok_innehall/SEK_Handbok_436_u3_P.pdf
Det är inget avancerat jag vill kunna göra, utan det handlar främst om att kunna sätta upp nya uttag inomhus /utomhus samt göra fast installation för utomhuselysning på fasaden.M Matten skrev:Jag skulle rekommendera att du avstår. Ska du kasta upp något enstaka uttag så kan du söka information i böcker eller hos de kunniga här på BHM. Det låter dock som att du hoppas på någon liten bok som ska göra dig till elinstallatör, inte bara för hemmapul, utan även hos andra. Så är absolut inte fallet och chansen är rätt stor att det blir någon annan som får fixa till det du gör senare, förhoppningsvis innan att det orsakat någon skada till liv och egendom.
Dessutom gör du dig skyldig till brott mot elsäkerhetslagen. Eftersom du även säger att du vill göra installationer hos kompisar så skulle jag säga att risken är större att elsäkerhetsverket eller domstol ser det som grövre än om du bara satt något uttag hemma.
Du ska inte heller köpa Elinstallationsboken och tro att du sedan kan ha "större förtroende för mig själv (med rätt böcker osv att gå efter) än för någon med s.k. behörighet." Det går inte att ta en kursbok om arkitektur på gymnasienivå och sedan börja rita hus.
Jag har stor respekt för el och tar absolut inga risker. Jag vill bara försäkra mig om att jag följer branschstandard när jag gör någon installation.
Som ett exempel t.ex. ;
Jag hade en gång en tvättmaskin när jag bodde i lägenhet. Jag klippte av stickproppen på den för att kunna ansluta på kopplingsplinten i badrummet (som var avsedd för tvättmaskin). När jag sedan flyttade skänkte jag tvättmaskinen till en kompis. Denna kompis hade ett vanligt 230V uttag i sin lägenhet. Jag satte på en stickpropp igen på kabeln och kopplade in. Även vattenanslutning fanns förberett och var bara att skruva på.
Några risker med denna installation? Knappast.
Är den "OK" ? Nej, dels för att elkabeln varit avklippt och sedan monterad med en annan stickpropp (tilllåts ej av tillverkaren). Dessutom är vattenanslutningen ej OK då hyresvärden kräver att fackman installerar tvättmaskin.
Jag tror inte någon på detta forumet anser att jag gjort något fel. Ibland måste man frångå reglerna lite.
När det gäller hemmapul så gör jag absolut inget som jag är osäker på om det kan medföra fara för min familj. Det jag är osäker på i vissa fall är om det jag gör följer standard. Gör jag installationer som inte följer standard så riskerar jag kanske problem med försäkringsbolag osv i framtiden tänker jag.
Bl.a. vet jag att killen som bodde i kåken innan mig drog elen till golvvärmen själv i badrummet. Detta skulle jag aldrig ge mig på själv! Samtidigt kan jag ju inte bryta upp hela badrummet för att kontrollera att det är korrekt utfört.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Elbasen är lika med elinstallationsreglerna fast i fickformat. Du hittar inte mycket praktiska tips där. Handboken du länkar till skulle kunna vara en sådan, jag känner inte till den. Den vi brukar rekommendera är Elinstallation yrkesmannaskap som det länkas till ovan. Den består av två delar, båda är bra. Ett kapitel om affärsmannaskap etc får du stå ut med. Det finns annars gott om praktiska tips.
MEN detta räcker inte. För att du ska kunna stå på egna ben måste du ha elinstallationsreglerna i ryggen. Den är tråkig att läsa om man är ivrig på att börja klamra kabel, men nödvändig. Den dag du finner att elinstallationsreglerna faktiskt är intressanta för hur du ska utföra elarbeten, först då är du redo att börja. Det sker alltså inte imorgon eller ens nästa år...
Även ett nytt uttag är avancerat då du formellt behöver ta hänsyn till ett antal punkter. Vet att jag beskrivit dessa i någon gammal tråd. Det är därför som inte ens begränsad behörighet B tillåter montering av nya uttag. Det finns ingen expressväg till att börja installera el.
Ditt exempel med stickproppen till tvättmaskinen ser jag som ett allvarligt fel. Du skriver visserligen ingenting om det, men det viktiga är att du kontrollerat skyddsjorden, t.ex gjort en kontinuitetskontroll mot en känd jordpunkt. Den TM du anslöt har kanske varit utan skyddsjord i ett antal år nu... Sedan kan det vara bra att kontrollera JFBn. Eftersom det finns ett uttag där så ska det finnas en JFB. Att ta upp frågor om CE-märkning i ett sådant sammanhang tyder på att du inte är redo att inse de frågor du behöver ha koll på för det du skriver i nästa stycke - medföra fara. Golvvärme ser jag som en betydligt lägre risk map elchock än TM.
Så börja läs, och ställ frågor på detta forum så får du svar. Inte på hur du ska göra men väl hur en elektriker brukar göra
MEN detta räcker inte. För att du ska kunna stå på egna ben måste du ha elinstallationsreglerna i ryggen. Den är tråkig att läsa om man är ivrig på att börja klamra kabel, men nödvändig. Den dag du finner att elinstallationsreglerna faktiskt är intressanta för hur du ska utföra elarbeten, först då är du redo att börja. Det sker alltså inte imorgon eller ens nästa år...
Även ett nytt uttag är avancerat då du formellt behöver ta hänsyn till ett antal punkter. Vet att jag beskrivit dessa i någon gammal tråd. Det är därför som inte ens begränsad behörighet B tillåter montering av nya uttag. Det finns ingen expressväg till att börja installera el.
Ditt exempel med stickproppen till tvättmaskinen ser jag som ett allvarligt fel. Du skriver visserligen ingenting om det, men det viktiga är att du kontrollerat skyddsjorden, t.ex gjort en kontinuitetskontroll mot en känd jordpunkt. Den TM du anslöt har kanske varit utan skyddsjord i ett antal år nu... Sedan kan det vara bra att kontrollera JFBn. Eftersom det finns ett uttag där så ska det finnas en JFB. Att ta upp frågor om CE-märkning i ett sådant sammanhang tyder på att du inte är redo att inse de frågor du behöver ha koll på för det du skriver i nästa stycke - medföra fara. Golvvärme ser jag som en betydligt lägre risk map elchock än TM.
Så börja läs, och ställ frågor på detta forum så får du svar. Inte på hur du ska göra men väl hur en elektriker brukar göra
Även jag skulle starkt avråda från att göra saker hos kompisar. Jag betraktar mig som en hyfsat avancerad hempulare med adekvat koll på reglerna för en villainstallation. Trots detta säger jag nej om någon ber mig göra saker hemma hos dem. Jag har inga problem med mitt eget hus men jag tycker att det är över gränsen att installera saker hos andra. De får ta ansvar själva för det de gör. Jag bidrar gärna med kunskap men installationen (och således lagbrottet) får de göra själv. Man ska kunna stå för det man gör.
Med tvättmaskinen menar du att jag skulle ha missat att ansluta skyddsjorden när jag monterade på den nya stickproppen. Nej, så slarvig är jag inte. Och ja, även om jag inte skrev det, så testade jag jorden efter att stickproppen var monterad. Lägenheten i vilken tvättmaskinen installerades är i en helt nybyggd kåk. Självklart är det jordfelsbrytare på uttaget.Bo.Siltberg skrev:
Elbasen är lika med elinstallationsreglerna fast i fickformat. Du hittar inte mycket praktiska tips där. Handboken du länkar till skulle kunna vara en sådan, jag känner inte till den. Den vi brukar rekommendera är Elinstallation yrkesmannaskap som det länkas till ovan. Den består av två delar, båda är bra. Ett kapitel om affärsmannaskap etc får du stå ut med. Det finns annars gott om praktiska tips.
Så börja läs, och ställ frågor på detta forum så får du svar. Inte på hur du ska göra men väl hur en elektriker brukar göra![]()
Jag tog upp frågan om CE-märkning eftersom det är helt OK att ansluta tvättmaskinen till elnätet utan några särskilda tillstånd efter apparaten har stickpropp, och det finns stickpropp i badrummet. Det enda "felet" när det gäller själva elinstallationen var att det inte var original stickproppen som satt monterad på kabeln.
Klicka här för att svara