Ja, det är nog läge att ta hem en annan elektriker som får leta vidare.

Om laddstolpen kan dra 16A konstant på en fas och du har en 20A huvudsäkring så lär du blåsa den rätt lätt om något annat är igång på samma fas. Du har isåfall ca 1000W "kvar", dvs mindre än vad en bra vattenkokare använder.

Vore jag du skulle jag:
- Kolla vad mer än laddstolpen som ligger på samma fas. Lätt gjort genom att skruva ur den huvudsäkringen (EFTER att du slagit av laddningen) och sedan se vad i huset som inte har ström.
- kolla om man kan ändra hur mycket effekt som används då bilen laddar. Bara för att man kan köra 16A behöver man kanske inte det om bilen ska stå över natten. V60 laddar fullt (12 kWh) på 3½ timme vid full effekt; kvälls/nattetid borde det vara lätt att låta den köra på halva eller en tredjedel av effekten.
- be en elektriker balansera om husets el (verkar ni redan gjort, men utan dokumentation på hur eller vad som hamnade på vilken fas)
- skaffa en trefasladdstolpe, så man kan sprida de 16A över faserna (vet ej om det är möjligt för er bil)

R rln skrev:
Om laddstolpen kan dra 16A konstant på en fas och du har en 20A huvudsäkring så lär du blåsa den rätt lätt om något annat är igång på samma fas. Du har isåfall ca 1000W "kvar", dvs mindre än vad en bra vattenkokare använder.

Vore jag du skulle jag:
- Kolla vad mer än laddstolpen som ligger på samma fas. Lätt gjort genom att skruva ur den huvudsäkringen (EFTER att du slagit av laddningen) och sedan se vad i huset som inte har ström.
- kolla om man kan ändra hur mycket effekt som används då bilen laddar. Bara för att man kan köra 16A behöver man kanske inte det om bilen ska stå över natten. V60 laddar fullt (12 kWh) på 3½ timme vid full effekt; kvälls/nattetid borde det vara lätt att låta den köra på halva eller en tredjedel av effekten.
- be en elektriker balansera om husets el (verkar ni redan gjort, men utan dokumentation på hur eller vad som hamnade på vilken fas)
- skaffa en trefasladdstolpe, så man kan sprida de 16A över faserna (vet ej om det är möjligt för er bil)
Lite tillägg till det som skrivits förutom jag uppskattar allas hjälp :)
Det finns info i schemat för automatsäkringsskåpet vilka maskiner som ändrat säkring men det säger inte MIG något om vilka faser de går på. Så den informationen är ändrad av elektriker.
Den firman som installerade effektvakt kommer komma ut för att se att allt är rätt inställt och balanserat då den skall se till att något minskar effekt om något drar så mycket att säkringar börjar gå. Han ville dock inte göra detta innan installatör av laddbox byter laddbox vilket han skall göra pga statusproblem (pendlar mellan laddar och redo) och påpekade att fel installerad laddbox KAN göra att effektvakten ej fungerar.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ytterligare tillägg: idag gick säkringen dock utan att bilen var inkopplad i laddbox utan via schuko och den slutade inte fungera. I princip vad jag vet slutade bara frånluftsvärmepump, kyl/frys att fungera men samma fas som gick igen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.