7 690 läst ·
25 svar
8k läst
25 svar
Elinstallation LLVP
Har som vana att ta in så mycket info jag kan före ett beslut och då finns inga dåliga synpunkter, tips eller idéer.KnockOnWood skrev:
Men varför skall man installera en "säkerhetsbrytare" över huvud taget?
Till vår VP är elen draget inne,med en vanlig enkel tvåpolig brytare invid innerdelen.
Varför skulle en säkerhetsbrytare behövas?
Vill jag göra maskinerna strömlösa så slår jag ju ifrån säkringen i elcentralen, eller?
Och att sätta en brytare utvändigt vid värmepumpens utedel ser jag som en säkerhetsrisk.
Vem som helst, grannbarn, inbrotts-spanare, blomstertjuvar, kan slå ifrån den med eller utan ond avsikt.Och vad händer då när man är på sin 14-dagars Kanariesemester?
Du drar väl motorvärmaruttaget till en egen säkring i centralen hoppas jag.
Det sista man vill skall lägga av pga något annat elfel är väl värmepumpen?
Många vettiga synpunkter (tror jag) !
Hoppas inte mina amatörfunderingar stör det väsentliga i diskussionen alltför mycket!
Eftersom jag kommer att ha LLVP som komplement till fjärrvärmen för att minska förbrukningen gör det egentligen inte något om den slutar värma. Men den ska ligga på en egen säkring. Det blev lite off topic med motorvärmaruttaget mest för att belysa att jag måste ta in en elektriker.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Säkerhetsbrytaren gör ingen större nytta vid elcentralen. Säkerhetsbrytaren ska placeras vid pumpen om man ska ha någon nytta av den. In eller utsida spelar kanske ingen större roll. Det finns säkerhetsbrytare som klarar miljön utomhus alldeles utmärkt. Det är först i inlägg #15 vi får veta att innedelen är placerad bredvid elcentralen, men det förändringar inte rekommendationen om att placera säkerhetsbrytaren vid pumpen, inne eller ute, även om vid pumpen råkar bli nära elcentralen.
Luftvärmepumpar för hushåll betraktas inte riktigt som en maskin. Större pumpar kan du nog hitta en referens till 60204 för men inte mindre pumpar. De följer hushållsstandarden 60335. Men det spelar ingen roll. Det är en bostad vi pratar om så man får bedöma behovet av en säkerhetsbrytare, dvs behovet av att någon utomstående serviceperson vill kunna bryta strömmen när ni inte är hemma. Något absolut krav finns det inte. Denna skröna måste ligga bra till på 10-topplistan! Men det kan ofta ändå vara en god ide med en brytare.
Vet inte vad du läst vad jag skrivit om vad man får göra, men elcentralen ingår inte i vad man får göra. Långt ifrån. Du får inte göra nånting av elinstallationen av en LLP. Ska vi prata om gråzoner så får du kanske borra hålet genom väggen till kabeln
Luftvärmepumpar för hushåll betraktas inte riktigt som en maskin. Större pumpar kan du nog hitta en referens till 60204 för men inte mindre pumpar. De följer hushållsstandarden 60335. Men det spelar ingen roll. Det är en bostad vi pratar om så man får bedöma behovet av en säkerhetsbrytare, dvs behovet av att någon utomstående serviceperson vill kunna bryta strömmen när ni inte är hemma. Något absolut krav finns det inte. Denna skröna måste ligga bra till på 10-topplistan! Men det kan ofta ändå vara en god ide med en brytare.
Vet inte vad du läst vad jag skrivit om vad man får göra, men elcentralen ingår inte i vad man får göra. Långt ifrån. Du får inte göra nånting av elinstallationen av en LLP. Ska vi prata om gråzoner så får du kanske borra hålet genom väggen till kabeln
Angående säkerhetsbrytare så går alla att låsa i tillslaget läge ( i alla fall alla som jag sett) och på dom L/LVP jag installerat har det alltid i installationanvisningen, som följt med pumparna, stått att den ska föregås av en säkerhetsbrytare och då ska tillverkarens monteringsanvisning följas.
Bo, jag hävdar inte att du sagt/skrivit att det finns gråzoner gällande elcentralen. Det jag vill minnas är att du i ett inlägg pratade i generella termer om vad som tidigare ansetts vara tillåtet för privatperson att utföra vid elinstallationer men att dessa delar numer är tydligt förbjudna med nuvarande lagstiftning. Vill minnas att det var något du skrev kring 2016 men kan såklart minnas fel.
Som Elmont nämner är det tillverkare/leverantör som kräver säkerhetsbrytare och i det här fallet med minst 3mm gap. Men något krav på placering finns inte.
Som Elmont nämner är det tillverkare/leverantör som kräver säkerhetsbrytare och i det här fallet med minst 3mm gap. Men något krav på placering finns inte.
Just detta är som nämnts några gånger tidigare inget skäl för dig att montera brytare. Det kommer ur formskäl att tillverkare skriver så i manualer etc och inget som är tvingande på andra sätt för innehavaren. Sen kan det givetvis många gånger vara det lämpligaste att montera brytare men kan vara bra att ha i bakhuvudet att man inte maniskt behöver göra det.Jerfed skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Jag minns inte, och hoppas att jag inte skrivit något sådant för jag kommer inte på vad det skulle vara för gråzoner. Det kan möjligen handla om att en elinstallatör kan låta folk göra lite jobb själv om det görs upp i förväg.Jerfed skrev:Bo, jag hävdar inte att du sagt/skrivit att det finns gråzoner gällande elcentralen. Det jag vill minnas är att du i ett inlägg pratade i generella termer om vad som tidigare ansetts vara tillåtet för privatperson att utföra vid elinstallationer men att dessa delar numer är tydligt förbjudna med nuvarande lagstiftning. Vill minnas att det var något du skrev kring 2016 men kan såklart minnas fel.
Som Elmont nämner är det tillverkare/leverantör som kräver säkerhetsbrytare och i det här fallet med minst 3mm gap. Men något krav på placering finns inte.
Det som är synd med detta "krav" på allpolig brytare är att folk försöker uppfylla kravet bokstavligen utan att se på anledningen till kravet. Detta har t.ex fått PAX att placera en brytare i fläkten... Om man finner att en brytare är motiverad så är det väl bättre att placera den på ett lämpligt ställe där den gör lite nytta.
Och det är som sagt inte tillverkaren som ställer detta krav. De är bara bundna av standarden att skriva så, och de skriver inte att LVPn ska ha en egen brytare i närheten, utan de kan dela brytare med andra t.ex i form av säkringen eller huvudbrytaren i centralen.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Ja, men det är nog ungefär lika svårt då som nu. Då skulle man lyckas få en behörig elinstallatör att gå med på detta och skriva ned det på ett papper. Idag ska man övertala chefen för en elfirma. Ingen har lyckats med något av detta vad jag vet.
Iom att man har tillåtelse att antingen välja att lista alla som arbetar inom EKP'n alternativt beskriva krav, färdigheter, förutsättningar och begränsningar så är det fullt möjligt att ha en EKP som tillåter kunder göra en del själva.tommib skrev:
Så här står det i en EKP som jag författat:
I huvudsak ska arbetet utföras utav personer med korrekt auktorisation för arbetet ifråga.
De som utför arbete inom egenkontrollprogrammet skall ha tillräcklig kompetens för uppgiften. Var och en får utföra alla arbeten inom den auktorisationsnivå man har. De som saknar auktorisation får utföra de arbeten som NN bedömer denne klarar av, gäller även om kunden hjälper till med vissa delar. Bedömningen måste också göras om vilka moment som måste utföras tillsammans med mer kunnig och vilka moment som kan utföras själv. Fokus ska ligga på en säker elanläggning när det blir klart.
NN har ansvaret för denna bedömning, samt att eventuella nödvändiga kontroller sker efteråt.
Och NN är den auktoriserade installatören som är elinstallatör för regelefterlevnad på firman i fråga.
Denna skrivning passar bra för den firma som har anställda elmontörer utan egen auktorisation (som är det absolut vanligaste) och ger alltså även möjlighet att låta kunder utföra det arbete som man kommit överens om.
Och detta blir ganska likställt med lagstiftningen som gällde fram till för 1,5 år sedan, då stod det att det var den behöriges uppgift att bedöma om någon klarade av ett visst jobb innan denne sändes på jobbet.
Nu är vi väl ganska långt ifrån trådens ämne, så jag ska nog stoppa med detta inlägg. Vill vi diskutera EKP mer borde vi kanske skapa en tråd för det ...
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Nu är vi inte på en industri så det det skiljer ju sig en del från en installation i en villa( lite mer överskådligt och inte så många apparater på ett å samma ställe tex) Men vad det gäller säkerhetsbrytare så placerar man den så nära objektet du ska kunna frånskilja, då man får en tydlig bild vart matningen efter brytaren tar vägen. Detta då det kanske inte alltid är en elektriker som ska jobba med eller i närheten av apparaten. I annat fall så är det uppmärkning som gäller.
Det där med att vara rädd för att någon med illvilja skulle komma och vilja bryta när man är på semester känns väl som en ganska liten chans att det skulle hända?(knockonwood)
Säkerhetsbrytare finns ju i lite olika utföranden så välj den snyggaste som passar ändamålet å plånboken
Det där med att vara rädd för att någon med illvilja skulle komma och vilja bryta när man är på semester känns väl som en ganska liten chans att det skulle hända?(knockonwood)
Säkerhetsbrytare finns ju i lite olika utföranden så välj den snyggaste som passar ändamålet å plånboken
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
