Hej.

Finns det någon sammanställning över de regler som gäller vid elinstallationer? Typ motsvarande "säker vatten" för VVS installationer?

Exempelvis vilken kabeltyp som ska användas vid en viss typ av installationm när den behöver dras i rör, hur eluttag får monteras osv osv..

Tipsa gärna till böcker / pdf:er osv..

Elsakerhetsverket.se

C Cordim skrev:
Elsakerhetsverket.se
Och var på elsakerhetsverket.se hittar du den informationen som jag efterfrågar??

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
tommib
Nej, någon sådan enkel handledning finns inte. Det beror bl.a. på att elinstallationer ofta är kompletterade och ombyggda i omgångar och lagstiftning gäller inte retroaktivt. Således är en installation ok om den är i gott skick och utförd enligt de krav som fanns när den gjordes.

För en helt ny elinstallation skulle man ev kunna författa en enklare handledning men även där blir det beroende av massa omgivningsfaktorer som förläggningssätt, temperaturer, sammanlagring osv. I ett vanligt hem blir det igen inte så många sådana problem men de kan uppstå. Säker vatten är i jämförelse mycket enklare då man specificerar ett korrekt sätt att göra det på och accepterar inga andra. För el finns det många sätt som är ok och det går inte att säga att ett är mer rätt än något annat.

Det som kommer närmast är väl SS 436 40 00 (elinstallationsreglerna) som beskriver hur godkända elektriska anläggningar kan utföras. Den kostar dock rätt mycket pengar. I kombination med t.ex Elinstallation yrkesmannaskap som beskriver hur man gör de praktiska momenten har man en hyfsat bra grund att stå på.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
R Rasmus_ skrev:
Och var på elsakerhetsverket.se hittar du den informationen som jag efterfrågar??
Där kan du hitta och ev ha lite nytta av för ditt syfte en äldre numera ej giltig utgåva av elinstallationsreglerna den så kallade "Blå boken". Det är en början om ej så praktiskt inriktad på kabeltyper och materialval mm rent yrkes/fackmässigt men ger bakgrund elsäkerhetsmässigt.

https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/foreskrifter/aldre-foreskrifter/1999-5.pdf

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar.

OK, men det måste vill finnas någon sammanställning över branschregler osv för elektriker?
Sånt som jag t.ex. vill kunnna kolla upp är;
1. Säg att jag vill ha ett nytt eluttag på utsidan av garaget, eller installera en fast lampa på utsidan.
- Vilken kabel ska jag använda?
- Måste kabeln föräggas i rör när den går igenom ytterväggen?
- Något annat som gäller när man drar ut el på utsidan av en fasad, förutom att det man ansluter ska vara IP44 klassat.
2. Jag har en luftvärmepump som i nuläget matas med stickpropp på insidan. Istället vill jag dra en ny kabel från elcentralen i krypgrunden och där placera ett uttag nära ytterväggen. Luftvärmepumpen matas från utsidan via en kael med stickpropp till uttaget i grunden.
- Vilken kabel ska jag använda för fast installation av eluttag utomhus (dock torrt).
- Måste kabeln dras längs med "taket" i grunden, dvs. fästas mot blindbottenskivorna?
- Måste kabeln dras i rör? Typ av rör? Hela sträckan eller bara en del av sträckan?

Det är typ sådana saker jag vill kunna kolla upp och försäkra mig om hur en installation blit fackmannamässigt utförd. Det finns även en del gamla installationer som jag vill kolla om de är korrekt utförda.

Boken "Elinstallation yrkesmannaskap Faktabok" verkar ju innehålla en hel del om affärsmässighet osv för elektriker..
Jag skulle nog klarar mig på nåt i still med Kjell & Companys "kjellfakta" men dock mer fördjupat..

GK100 GK100 skrev:
Där kan du hitta och ev ha lite nytta av för ditt syfte en äldre numera ej giltig utgåva av elinstallationsreglerna den så kallade "Blå boken". Det är en början om ej så praktiskt inriktad på kabeltyper och materialval mm rent yrkes/fackmässigt men ger bakgrund elsäkerhetsmässigt.

[länk]
Denna är det mest lovanda jag sett hittils.. Trist dock att den är så gammal och ej särskilt praktiskt inriktad precis som du skriver..

tommib
R Rasmus_ skrev:
Tack för era svar.

OK, men det måste vill finnas någon sammanställning över branschregler osv för elektriker?
Sånt som jag t.ex. vill kunnna kolla upp är;
1. Säg att jag vill ha ett nytt eluttag på utsidan av garaget, eller installera en fast lampa på utsidan.
- Vilken kabel ska jag använda?
- Måste kabeln föräggas i rör när den går igenom ytterväggen?
- Något annat som gäller när man drar ut el på utsidan av en fasad, förutom att det man ansluter ska vara IP44 klassat.
2. Jag har en luftvärmepump som i nuläget matas med stickpropp på insidan. Istället vill jag dra en ny kabel från elcentralen i krypgrunden och där placera ett uttag nära ytterväggen. Luftvärmepumpen matas från utsidan via en kael med stickpropp till uttaget i grunden.
- Vilken kabel ska jag använda för fast installation av eluttag utomhus (dock torrt).
- Måste kabeln dras längs med "taket" i grunden, dvs. fästas mot blindbottenskivorna?
- Måste kabeln dras i rör? Typ av rör? Hela sträckan eller bara en del av sträckan?

Det är typ sådana saker jag vill kunna kolla upp och försäkra mig om hur en installation blit fackmannamässigt utförd. Det finns även en del gamla installationer som jag vill kolla om de är korrekt utförda.

Boken "Elinstallation yrkesmannaskap Faktabok" verkar ju innehålla en hel del om affärsmässighet osv för elektriker..
Jag skulle nog klarar mig på nåt i still med Kjell & Companys "kjellfakta" men dock mer fördjupat..
Som sagt, det du efterfrågar finns inte eftersom svaret på nästan alla dina frågor är "det beror på". Man skulle som sagt kunna göra en enkel guide som nästan alltid är rätt men det skulle då finnas många varianter som likaledes kan vara rätt utan att de för den skull är upptagna i guiden.

Som exempel:
1. Du kan använda EXLQ i nästan alla fall.
2. Nej
3. Jordfelsbrytare bör* finnas (*läs ska).

Problemet här är att det finns oändliga variationer av detta. Du kanske har en pool bredvid garaget? Du kanske har en ångspärr i garageväggen som är dum att punktera mer än nödvändigt? Det kanske finns någon annan anledning till att placeringen är olämplig för ett uttag.

Blå boken är bra att läsa och förstå, då kan man härleda bakgrunden till att man ska installera på ett visst sätt.

K
Elko har något som heter Elboken, som innehåller lite matnyttig information utöver hela deras sortiment.
Finns även i app-format för den som vill ha den i mobilen.

Inte läst den själv så jag vet inte hur detaljerad den är:
http://www.elko.se/support/downloads/

Från sidan 380 och framåt.

• Gilla
Rasmus_ och 1 till
  • Laddar…
R Rasmus_ skrev:
Denna är det mest lovanda jag sett hittils.. Trist dock att den är så gammal och ej särskilt praktiskt inriktad precis som du skriver..
Att den är relativt gammal behöver du inte hänga upp dig så mycket på det är trots allt en version som i princip på de allra flesta avgörande punkter är lika de nuvarande. Samt att det är första avsteget i riktning internationellt anpassade regler och inte nationella föreskrifter som tidigare. De för din del viktigaste förändringarna kan du enkelt googla via de tre uppdateringar som skett av SS 436 40 00 som tommib skrev om. Finns lite utdrag och beskrivningar från de tillfällena för kurser, infomöten mm om du söker på standarden och ändringar, uppdateringar. Främst kan man säga använd JFB på allt och var uppmärksam på zonregler för badrum o.dyl så duger den Blå boken gott att börja kika på.

tommib tommib skrev:
Nej, någon sådan enkel handledning finns inte. Det beror bl.a. på att elinstallationer ofta är kompletterade och ombyggda i omgångar och lagstiftning gäller inte retroaktivt. Således är en installation ok om den är i gott skick och utförd enligt de krav som fanns när den gjordes.

För en helt ny elinstallation skulle man ev kunna författa en enklare handledning men även där blir det beroende av massa omgivningsfaktorer som förläggningssätt, temperaturer, sammanlagring osv. I ett vanligt hem blir det igen inte så många sådana problem men de kan uppstå. Säker vatten är i jämförelse mycket enklare då man specificerar ett korrekt sätt att göra det på och accepterar inga andra. För el finns det många sätt som är ok och det går inte att säga att ett är mer rätt än något annat.

Det som kommer närmast är väl SS 436 40 00 (elinstallationsreglerna) som beskriver hur godkända elektriska anläggningar kan utföras. Den kostar dock rätt mycket pengar. I kombination med t.ex Elinstallation yrkesmannaskap som beskriver hur man gör de praktiska momenten har man en hyfsat bra grund att stå på.
tommib tommib skrev:
Som sagt, det du efterfrågar finns inte eftersom svaret på nästan alla dina frågor är "det beror på". Man skulle som sagt kunna göra en enkel guide som nästan alltid är rätt men det skulle då finnas många varianter som likaledes kan vara rätt utan att de för den skull är upptagna i guiden.

Som exempel:
1. Du kan använda EXLQ i nästan alla fall.
2. Nej
3. Jordfelsbrytare bör* finnas (*läs ska).

Problemet här är att det finns oändliga variationer av detta. Du kanske har en pool bredvid garaget? Du kanske har en ångspärr i garageväggen som är dum att punktera mer än nödvändigt? Det kanske finns någon annan anledning till att placeringen är olämplig för ett uttag.

Blå boken är bra att läsa och förstå, då kan man härleda bakgrunden till att man ska installera på ett visst sätt.
OK.
Jag förstår också att det kan finnas massor av omständigheter runt omkring som påverkar, men tycker ändå att det borde finnas något generellt att gå efter.
Men säg att jag vill kolla upp vad EXLQ är och när den behöver användas?
Var kollar jag upp skillnaden på EKK, EKLK, RDOE, EKRK, RV-K, RKK?
:)

tommib
Skriv något då efter att du tagit reda på alla sakerna. Jag hinner inte.... ;)

För kablar: Wikipedia Elkabel, eller SS 424 17 01.
Här får du veta vad de olika beteckningarna betyder. Vilken typ av kabel som används till vad kan inte sägas generellt men som en bra grundregel kan man säga att en EXLQ (eller föregångaren EKLK) kan användas till typ allt i en normal villainstallation. Den är inte bäst eller billigast för alla applikationer men det är en bra allroundkabel som till och med är godkänd för markförläggning om den ligger i ett kabelskyddsrör.

För att veta vad du får använda en kabel till får du gå in på tillverkarnas hemsida och se vad de har godkänt för användning.

Apropå "behöver användas" så finns det få tillfällen när du måste ha en EXLQ. Oftast går det ur säkerhetssynpunkt lika bra med den billigare EKK eller en modern variant som EQQ eller EXQ (dock inte markförläggning). Igen, kolla tillverkarnas sidor. Nu förstår du också varför man inte ska köpa nonamekabel från billigaste stället, det är väldigt svårt att kolla vad tillverkaren har godkänt den för.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
Kan säkert funka men den kommer inte vara heltäckande. Du kommer inte kunna säga säkert att något är ok/inte ok utan kännedom om gamla installationsregler.

Vad är syftet? Avancerat hempul?

Jag vill kunna göra en del själv hemma och hos kompisar. När jag har varit ute och sett vilka som gör installationer på byggen osv så känner jag större förtroende för mig själv (med rätt böcker osv att gå efter) än för någon med s.k. behörighet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.