17 898 läst ·
19 svar
18k läst
19 svar
Kan man använda rakapparatsuttag?
Kravet var ju att det skulle vara typen isolertrafo för skyddsändamål i dem då är det i sig självt givet full isolation sett till uttagspolerna. Och fyrkantiga dosorna av plast, lock av plast ger ju även isolation sett till mer sammansatta felfall.
Japp det var ett helt oomkullrunkeligt krav, tydligt nedskrivet i den tidens föreskrifter (typ gula boken och blå boken).M -MH- skrev:
Och sen på den tiden skulle dessutom allt elmaterial nagelfaras av Semko innan det blev tillåtet att säljas, så vi kan på goda grunder anta att alla sådana här gamla rakapparatuttag uppfyller full isolation. Om man nu inte tagit loss trafon med slägga eller dängt den i golvet, då kan det uppstått något fel som äventyrar det hela.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
"Full" isolation vet jag inte vad det är. Jag skulle beskriva det som separata lindningar, galvaniskt skilda från varandra. Om det är skyddsåtgärden skyddsseparation som användes, och om reglerna för dessa var desamma då som nu så räcker det med enkel isolering mellan lindningarna. En isolertransformator för skyddsändamål tolkar jag som dubbel isolering, vilket t.ex gäller för SELV-transformatorer. Men begreppen som används här är varken enhetliga, entydiga eller lätt-tydiga.
Klicka här för att svara