Sitter och läser installationsbeskrivningen till den luftluftvärmepump vi ska installera här hemma och blir lite fundersam över vilken kabeltyp man egentligen bör använda och hur den egentligen bör förläggas.
Utedelen är en Mitsubishi MUZ-LN35VGHZ och ska enligt leverantören anslutas med en kabel enligt design 60245 IEC 57. En kabel som verkar motsvara beskrivningen är då en gummikabel, ex RDOE. Samma typ av kabel verkar även vara rekommenderad vid installation av andra fabrikat på pump.
Men... När jag kollar runt på nätet verkar det vanligtvis vara EKK/EKK-light eller någon variant på den kabeln som används och då tejpas/buntas ihop med rören som går mellan inne- och utedelen. Läser man vidare om EKK/EXQ är den inte vibrationstålig.
Frågan är ju då vad som kan anses bli minst fel och med minst risk för framtida fel. Jag ser ett par alternativa förläggningar.
1. EKK eller liknande från elcentralen till en säkerhetsbrytare placerad vid centralen. EKK vidare till kopplingsdosa på utsidan. RDOE från kopplingsdosa till utedel. Matningen läggs alltså separat från övrig installation. Från utedelen samdrar man därefter en RDOE med rören till innedelen.
2. Som i 1 men med säkerhetsbrytaren placerad utvändigt och sedan vidare med en RDOE till utedelen.
3. EKK eller liknande från elcentralen till en säkerhetsbrytare placerad vid elcentralen. Matningen samdras därefter genom väggen med rören till utedelen. Från utedelen samdrar man därefter en EKK till innedelen.
4. Som i 3 men med säkerhetsbrytaren utvändigt.
Det finns säkert fler gångbara varianter som jag inte kommer på.
Vilken kabeltyp och förläggning är att föredra ur drift-/elsäkerhetssynpunkt samt handhavande?
4 380 läst · 25 svar
4k läst
25 svar
Elinstallation LLVP
Sida 1 av 2
-
-
Självbyggare · Stockholm · 8 838 inlägg 23 nov 2018 12:58
Robert-san01
Självbyggare- Stockholm
- Medlem apr 2011
- 8 838 inlägg
- 5 117 gillningar
- 560 bilder och filmer
-
23 nov 2018 15:28 #3
Tänkte du att den kan användas i hela installationen då?
Ser det i så fall inte konstigt ut med svart kabel ansluten till en vit eller grå säkerhetsbrytare?
Funderar även på om kabel med mångtrådig ledare är lämpligt när anslutningarna på utedelen inte är skyddade av nån kapsling och hur man får till en bra anslutning av jordningen som bara består av en skruv?
Utan att veta hur ledarna beter sig antar jag att man landar i att använda en kabelsko för att ansluta till jord och därigenom får en möjlig felkälla. En enkeltrådig ledare är väl bättre vid anslutning till en enkel skruv?
Ett tillägg till tidigare inlägg. Som matning till utedelen tänkte jag att 3G2,5 är lämpligt och mellan ute- och innedel 4G1,5. Instruktionen säger 3G1,5 respektive 4x1,0 tillsammans med 13A säkring. Jag tänkte gå från 10 till 16A dvärgbrytare vid behov.
Även om jag nu inte får göra installationen själv är jag intresserad av att få nån sorts känsla för hur den bör utföras och är därför tacksam för alla råd och inputs jag kan få. -
Grundstött · Halland · 28 346 inlägg 23 nov 2018 17:3123 nov 2018 17:31 #4
Varför inte lämna detta till elinstallatören?
Han/hon har säkert installerat hundratals/tusentals värmepumpar, och vet vad som fungerar.- Laddar…
-
Självbyggare · Stockholm · 8 838 inlägg 23 nov 2018 17:35
Robert-san01
Självbyggare- Stockholm
- Medlem apr 2011
- 8 838 inlägg
- 5 117 gillningar
- 560 bilder och filmer
23 nov 2018 17:35 #5Du hade ju planer på RDO, då är inte Aceflex så stor skillnad estetiskt sett.
I stort tycker jag du gör det för komplicerat. Matning från centralen med kabel eller slang till arbetsbrytare vid pump inne. Aceflex ut till utedel. Ev arbetsbrytare även innan utedelen. Detaljerna och kabeln emellan beror även på hur inne och ute är ihopkopplade. -
23 nov 2018 18:37 #6
Att helt överlåta något till en installatör, hantverkare har väl gång på gång visat sig vara lite av ett lotteri. Finns väl flertalet bevis i detta forum om inte annat. Tyvärr är jag själv utflugen och bor på annan ort än där jag är född och har därför inte kontakt med och kan anlita hantverkare som jag känner och vet vad han/hon går för.
Att en person gör något många gånger behöver inte betyda att personen vet vad den gör, det kanske ökar sannolikheten för att den vet men kan också innebära att personen gör som den alltid gjort. Att något fungerar behöver inte betyda att det är rätt.
Det är också intressant hur folk kommer springandes med behörighetskortet när ämnet el kommer på tal. Ungefär som att det är förbjudet att diskutera ämnet. Jag ser inte samma hets när någon pratar om bärlinor i tak eller andra konstruktionslösningar. Det är inte kunskapen om hur något ska vara utfört som dödar. Det är bristen på kunskap.- Laddar…
-
23 nov 2018 18:48 #7
Om du ska installera den själv, hymla inte med det. I den här forumdelen är det väldigt få som bryr sig om just legaliteten. Däremot kommer du få bättre och mer anpassade råd för din situation.
Att installera en värmepump, liksom många andra saker, är inte särskilt svårt varken teoretiskt eller praktiskt. Jag skulle personligen säga att kyldelen av det hela är meckigare och kräver specialprylar (om det inte är en förfylld pump som inte behöver vakuumsugas).
Som svar på frågan så är Aceflex godkänd hela vägen och den kommer inte synas någonstans förutom lite vid utedelen. Således är det enklast att använda den. Jag själv hade nog dragit fram EXLQ till en säkerhetsbrytare vid utedelen och från den dragit Aceflex till pumpen. Kopplingen mellan inne- och utedel kan man säkert göra på ett bra sätt med Aceflex. De pumparna jag demonterade hemma hos mig var gjorda med EKK överallt.
Kabelskor eller ändhylsonr är bra om man har en korrekt presstång, det sitter bättre i skruvplint. Om man inte har en riktig presstång är det bättre att låta bli.- Laddar…
-
Bästa svaret
23 nov 2018 18:57 #8
Och ditt alternativ 4 tycker jag är vettigt, det förutsätts att matningen går till utedelen och sen från den till innedelen. Givetvis kan man sätta brytaren på andra ställen eller tom hoppa över den helt om man vill, och vill man ha sladd för anslutning då bara göra övergångarna i lämpliga dosor.
Oavsett är det vettigt att du väljer samma area på förbindelsen inne-ute och det du sett om 1 mm2 där är inte riktigt bra när fastinstallationer ska vara minst 1.5 mm2. Tumregelmässigt är praxis även att man inte går ner i area ute i anläggningar utan avsäkring som inte finns här, även att det kan regelrätt, formellt göras så ibland inget att uppmuntra i en fråga av denna typen här.
Som ett sista notat har jag svårt att hålla med om att en anslutning av mångtrådiga ledare till en skruv med kabelsko skulle vara källa till problem, tvärtom är det helt idealt förutsatt rätt material och utförande.- Laddar…
-
23 nov 2018 19:52 #9
Tack för alla svar och matnyttig info. Nu känner jag mig tryggare.
Som svar på frågan om jag tänker göra installationen själv, nej. Bara om det blir en riktig kris. Jag gör en del förberedande jobb men inte mer.
Strömsättning vill jag leja bort då det innebär ingrepp i elcentralen och att jag funderar på att dra en separat matning till ett motorvärmaruttag samtidigt. Har inte riktigt klart för mig hur belastningarna bör fördelas i centralen. Jag hade kunnat tänka mig att göra allt utom inkopplingen till elcentralen då dessa delar finns väl beskrivna.
Uppflänsning, vakuumsugning mm har jag lättare att få hjälp med så det har aldrig varit aktuellt att utföra själv.
Lutar nog åt att jag vill ha en installation med säkerhetsbrytaren vid elcentralen enligt alt. 3. Men vi får se var det landar tillslut. -
23 nov 2018 20:15 #10
Varför skulle du ha säkerhetsbrytaren vid elcentralen? Där fyller den väldigt litet syfte. Du kan lika gärna använda dvärgbrytaren som frånskiljare då. Säkerhetsbrytaren bör sitta utomhus, bredvid maskinen den betjänar, om den ska finnas överhuvudtaget.
Även inkoppling i centralen finns välbeskrivet men jag ska inte uppmana dig till att installera något själv. Däremot kan jag upplysa om att en del (många?) elektriker är väldigt tveksamma till att koppla in kablar som du själv dragit. Även den delen av jobbet är behörighetskrävande och du kan inte få "absolution" i efterhand av elektrikern. Gör du det själv är det olagligt.- Laddar…
-
Grundstött · Halland · 28 346 inlägg 23 nov 2018 20:3523 nov 2018 20:35 #11
Till vår VP är elen draget inne,med en vanlig enkel tvåpolig brytare invid innerdelen.
Varför skulle en säkerhetsbrytare behövas?
Vill jag göra maskinerna strömlösa så slår jag ju ifrån säkringen i elcentralen, eller?
Och att sätta en brytare utvändigt vid värmepumpens utedel ser jag som en säkerhetsrisk.
Vem som helst, grannbarn, inbrotts-spanare, blomstertjuvar, kan slå ifrån den med eller utan ond avsikt.Och vad händer då när man är på sin 14-dagars Kanariesemester?
Det sista man vill skall lägga av pga något annat elfel är väl värmepumpen?
Många vettiga synpunkter (tror jag) !
Hoppas inte mina amatörfunderingar stör det väsentliga i diskussionen alltför mycket!- Laddar…
-
Självbyggare · Stockholm · 8 838 inlägg 23 nov 2018 20:38
Robert-san01
Självbyggare- Stockholm
- Medlem apr 2011
- 8 838 inlägg
- 5 117 gillningar
- 560 bilder och filmer
23 nov 2018 20:38 #12Säkerhetsbrytare sätter man om brytare inte sitter i samma rum/i direkt anslutning till apparaten. Det för att en reparatör inte skall riskera att någon slår till apparaten vid reparation.
Det finns Säkerhetsbrytare som går att låsa i både till och från läge. -
23 nov 2018 20:41 #13
Fast ansluta apparater ska kunna frånskiljas på ett säkert sätt vid arbete. En enkel strömbrytare/automatsäkring kan någon råka slå på samtidigt som någon arbetar på apparaten. Därför ska det vara en brytare i anslutning till vp'n som man kan ha koll på eller en låsbar säkerhetsbrytare.
https://www.voltimum.se/articles/nodstopp-ocheller-sakerhetsbrytare- Laddar…
-
23 nov 2018 20:57 #14
Dvärgbrytaren ("säkringen"), om den är av någorlunda modernt snitt, har frånskiljaregenskaper. Det finns också lås till dvärgbrytare. Diskussionen här på BH har tidigare varit om något annat behövs i en vanlig heminstallation och de tunga namnen har sagt nej.
Rationalen för en säkerhetsbrytare bredvid maskinen är att en servicetekniker ska kunna bryta strömmen och reparera något även om du inte är hemma, dvs vederbörande kommer inte in i proppskåpet.
Apropå att någon ligist ska bryta strömmen, hur vanligt är det att det faktiskt har hänt?- Laddar…
-
23 nov 2018 21:03 #15
Här får nån rätta mig om jag har fel, men eftersom det är en roterande del i utedelen ska matningen av denna förses med låsbar säkerhetsbrytare om man ska göra det by the book. Det styrs av maskindirektivet. Jag har även läst att brytaren inte ska användas för att bryta strömmen då det kan medföra svetsning i brytaren och att gapet minskar (saknar källa).
Med ledning av ovanstående kan jag alltså sätta brytaren vid elcentralen där den kan låsas i samband att man bryter strömmen på dvärgbrytaren. Säkerhetsbrytaren märks upp så att man vet vad den låser. Eftersom jag har innedelen placerad i anslutning till elcentralen kan jag om jag vill dubbelkolla att den inte startar när jag slår på dvärgbrytaren efter att säkerhetsbrytaren är låst. Jag slipper också risken med förskruvningar som blir otäta och med tiden gör att det läcker in vatten i brytaren. Förutom det tänker jag att installationen utvändigt blir mer stilren då man kan hålla ihop kablar och rör där dom vänder runt och ansluter till utedelen.
Ja, angående att göra vissa delar i elinstallation själv är jag tyvärr fullt medveten om att man snäppat upp lagkraven. Som jag förstått det fanns tidigare en gråzon för vad som ansågs vara okej. Taget ur minnet som nåt BO skrev i en annan tråd.