nisse123
nisse123: [citat] För att hålla fast ytter-ramen
5 svar · 1,8k läst
·
M
mexitegelvillan2017: [citat] Du har rätt! "Märkeffekt 1300 W" hittar jag på ett annat ställe. Men det låter ju som att det fortfarande är lugnt..
5 svar · 1,6k läst
·
S
stefan_o: Jag har inte skruvat med trappkopplare tidigare och funktionen/antal brytare var oklart för mig så jag mätte den gamla omkopplaren metodiskt, varje kombination av de 2 knapparna och vilka anslutningar som hade kontakt med vem. Blir väldigt många kombinationer.....så jag gav upp dag 1. (Har läst högspänningsteknik för många år sedan och byggt mixer/förstärkarsystem så baskunskap
7 svar · 4,1k läst
·
Sommarstugedröm
Sommarstugedröm: [citat] så i kort och gott kommer det funka med den nya spisen bara det kopplas rätt?
12 svar · 4,4k läst
·
F
flightsim18: Tack alla igen. Nu är hatthyllan på plats. Det gick bra att borra och elen funkar fortfarande av allt att döma. Hade jag träffat en kabel hade jag nog märkt det :-)
7 svar · 3,0k läst
·
D
debbo: [citat] Förstår att det knyter sig lite hos många när det lärs ut fel uttryck, dock övertygad om att dom även skolas rätt när polletten fallit ner. Som ex. på det satt jag och min klass i första ring på 90-talet som fågelholkar på elläran (2-årig teknisk) sluta faktiskt som något så ovanligt att läraren, som var nyutbildad fick söka sig vidare efter nytt jobb, och vi hade i
86 svar · 170,0k läst
·
W
Wheelabrator: Inte bara halogenlampor utan alla slags glödlampor. Det har att göra med att material förångas från glödtrådens ena ände och far iväg och landar på den andra änden. Vid växelström så jämnar det ut sig. https://donklipstein.com/bulb1.html#dc Detta sägs ha betydelse främst när det gäller små signallampor som håller en relativt låg temperatur på glödtråden. Tillverkare av
59 svar · 13,9k läst
B
BSOD: [citat] 6år senare är nog problemet löst.
12 svar · 4,8k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Du verkar ha en gammal JFB av typ AC som skyddar kylen, och med märkutlösningsströmmen 500 mA! En sådan ger inget personskydd i fallet där man får direkt kontakt med en fasledare. Men så länge kylen är skyddsjordad efter ordning så spelar det ingen roll, om nu inte gruppen matar fler uttag?
4 svar · 1,5k läst
·
Purre
Purre: Alla mätarskåp kan vem som helst öppna med en skruvmejsel typ. Väldigt enkelt att bryta strömmen till alla hus överallt med andra ord. Annars markskåp på gatan och rycka knivsäkringar är ingen raketforskning.
33 svar · 5,4k läst
·
J
jonaserik: [citat] Jepp uttrycket mig lite fel och snabb, att såga är som at be om trubbel, blir spånor i plasten med överslag som följd. Det var bara ett svar på det med kapa skenor.
13 svar · 2,6k läst
·
H
Haas84: Vi har en pump från IVT hemma som jag inte riktigt förstår hur man ställer bara en basic innertemperatur på. Ser enligt bild när man ska ställa tempen. Står inga grader utan bara över/under det normala.
0 svar · 961 läst
·
P
pointman87: Enligt kompisen som jobbar på elektroskandia ska det vara på G med krondimmer, jag har också behovet :D
1 svar · 1,7k läst
H
hempularen: Det står så i tråden, jag vet inte om det ör konstaterat att det verkligen ör så. Men OM det stämmer så är det ett oerhört farligt fel. Men allt beror på förutsättningarna. Men brott på PEN kan innebära att du får 400V till apparater som skall drivas med 230V. I bästa fall förstörs apparaten, men det är ett fel som orsakat åtskilliga bränder. Det kan också innebära att
7 svar · 6,8k läst
V
Villaägarenr1: [citat] Det har du helt rätt i (y)
10 svar · 2,5k läst
M
Möllans: [citat] Tack för matnyttigt svar! Jag kikar på ett litet bensindrivet typ Champion 2200W. Och tanken är att också kunna ha med det på längre camping/fiskeresor också så att det inte står stilla för länge. Och det körs på samma bensin som min gräsklippare så det blir rotation med bensinen. Aspen är vettigt, också ut miljösynpunkt men lite svårare att köpa spontant där jag är
5 svar · 1,7k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja det är en avart till produkt som jag gärna ser försvinner från marknaden.
7 svar · 7,2k läst
·
Dalmas87
Dalmas87: Absolut tack för tipset :) QUOTE="elmont, post: 4614810, member: 318"]Koppla jorden "bakom" brytaren med någon typ av kopplingsklämma tex en Wago. Det är både bättre och enklare. Överkopplingsklämmor i apparater använder man bara i "nödfall".[/QUOTE] [citat]
6 svar · 3,2k läst
·
stiga
stiga: [citat] Inte fullt så enkelt med Buster & Punch. På vanliga plastbrytare funkar det men när det blir vipp blir det stökigare.
4 svar · 3,1k läst
S
Snickarpappa: Hej! Vi har fått problem med temperaturen i frysen. Tempen varierar mellan -18grader (inställda tempen) och -9. Ibland går den även högre framförallt efter mycket öppnande och stängande. Vad kan vara felet? Modellen det gäller är Ikeas Frostfri Pnc: 925052797 inköpt år 2013.
0 svar · 1,1k läst
P
poba53: En liten pedagogisk folder från Elsäkerhetsverket i ämnet Jordfelsbrytare som också täcker vad en JFB kan skydda mot. Läs sidan 7-9 extra noga vilka felfall som kan uppkomma i ditt elsystem
35 svar · 8,3k läst
·
J
JFrisk: [citat] Det var absolut ett bra alternativ. Den jag hittade tänkte jag dock i så fall med ett doslock på. Tror den jag hittade på Amazon är hyfsat känt märke, men var bara första träff jag fick upp, innan jag eventuellt installerar något kommer det undersökas mer vad som finns. Men "sätter man" uttag i övre kopplingsdosan över huvud taget? Detta är ju en kopplingspunkt vidare. Fast
2 svar · 925 läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Utanpåliggande stora uttag (4x el. 6x) kan dock kräva skruvar i hörnen för att sitta riktigt bra. Det beror på hur dosa osv. sitter fast, osv. Beroende på vad det är för vägg så är det trivialt att sätta några skruvar. Den enda risken är väl att skruva rätt i matningen till uttaget, men den brukar ju gå ut i rät vinkel och då blir det tillräckligt med avstånd om man
5 svar · 3,9k läst
Fairlane
Fairlane: [citat] Ja, det är inte snyggt att firman. De hade kanske kunnat fråga redan på telefon om det kunde vara så att JFB löst ut. Det kanske de gjorde, men antingen förstod inte damen eller så fick de inget bra svar (om frågan ställdes). De borde också varit tydliga med att det var jour, på samma sätt som rörmokaren jag anlitade, så hade de sluppit en besviken kund. En i området
50 svar · 10,7k läst
·
J
jonaserik: Är det en fläkt i ugnen.
1 svar · 669 läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Oj vad krångligt allt verkar så här på tisdagsmorgonen :confused: [bild]
19 svar · 4,5k läst
·
D
Danielzack: [citat] Råkade skapa konto på en gammal Facebook inloggning men skulle bara tacka för svaret! Borrade försiktigt och resultatet blev helt ok.
2 svar · 2,2k läst
·
U
Uffe A: [citat] Bilden visar en kontaktor med fyra huvudkontakter och inget tidrelä Det som Bo skrev stämmer Kontrollera vad den går till och om den används i dagsläget Om den används och du störs av brymmet kan den bytas ut
4 svar · 2,2k läst
·
U
Uffe A: [citat] Var är centralen i carporten matad ifrån? Är den matad från mätar skåpet är den inte en undercentraltill den befintliga centralen i huset Är den matad från en grupp i hustes central är det en undercentral till denna. Är matningen isåfall avsäkrad i huvudcentralen och med vilken storlek på den säkringen? Är den största säkringen i undercentralen lika stor som avsäkringen
5 svar · 2,6k läst
H
Hagop: Det är 16A draget till den
4 svar · 4,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.