Hej
Har lite problem med en 3-fas maskin.
Start & stopp + nödstopp.
Maskinen går ej att starta när nödstoppen är intryckt(vilket är bra) men när maskinen är i drift så stannar den ej med nödstopp.

Jag har kopplat nödstoppen i serie med underspänningsutlösaren (400v)
Måste man ha en separat kontaktor för nödstoppknappen eller ska det inte räcka med underspänningsutlösaren?
Elpanel för 3-fas maskin med start/stoppknapp och nödstopp ej aktiverat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Exakt vilka enheter är det du har?
Exakt hur är allt kopplat?
Ta och rita upp exakt hur allt är kopplat å lägg upp här.
 
Handritad skiss av en elektrisk krets med märkningar L1, L2, L3, T1, T2, T3 och en motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa Demmpa skrev:
Exakt vilka enheter är det du har?
Exakt hur är allt kopplat?
Ta och rita upp exakt hur allt är kopplat å lägg upp här.
Handritad skiss av en elektrisk kopplingsschema för en motor med beteckningar L1, L2, L3, T1, T2, T3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du ska koppla din knapp i serie med det du skrivit 400V på. Utgå antingen från L1 eller L3.

Som du gjort nu är inte bra eftersom du kör motorn på två faser om du löser ut nödstoppet. Bra om motorskyddet är ok och fungerande i så fall. Att inte underspännimgen bryter beror på att den bakmatas via motorns lindningar när det väl är i drift. Så helt normalt att det beter sig som det gör.
 
GK100 GK100 skrev:
Du ska koppla din knapp i serie med det du skrivit 400V på. Utgå antingen från L1 eller L3.

Som du gjort nu är inte bra eftersom du kör motorn på två faser om du löser ut nödstoppet. Bra om motorskyddet är ok och fungerande i så fall. Att inte underspännimgen bryter beror på att den bakmatas via motorns lindningar när det väl är i drift. Så helt normalt att det beter sig som det gör.
Okej tack för svar! Trodde 400v spolen redan var rätt kopplad (beggad maskin)
 
K Keeentakofot skrev:
Okej tack för svar! Trodde 400v spolen redan var rätt kopplad (beggad maskin)
Ja den spolen är rätt så om det bara är skydd mot underspänning man vill ha. När du kopplat din knapp dit också har du ett vanligt sätt att ordna nödstopp i enkla fall på små maskiner.
 
GK100 GK100 skrev:
Ja den spolen är rätt så om det bara är skydd mot underspänning man vill ha. När du kopplat din knapp dit också har du ett vanligt sätt att ordna nödstopp i enkla fall på små maskiner.
Okej :D dock så följde nödstoppen med, kan den varit ansluten mot en separat kontaktor före motorskyddet tidigare måntro?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.