D Djävulssnickarn skrev:
38 öre per kWh? Har du nåt abonnemang där kwh-priset påverkas av säkringens storlek? Trodde att de flesta hade fasta säkringsavgifter?
Den fasta delen är ju en del av den totala kostnaden för elförbrukningen. Just i mitt fall skulle det bli 38 öre med fasta priset utslaget på förbrukningen.

Med optimerat elsystem behöver jag inte mer än 16A trots att huset är värmt av enbart el.

Aha jaha jag har aldrig räknat så för min elanvändning varierar kraftigt varje månad

Problemet med att ha 16a huvudsäkring blir ju dålig selektivitet då 3fas uttag, spis å panna ofta är säkrade 16a. Blir det nåt fel där så är det risk att huvudsäkringen går först för att den är mer belastad

D Djävulssnickarn skrev:
Problemet med att ha 16a huvudsäkring blir ju dålig selektivitet då 3fas uttag, spis å panna ofta är säkrade 16a. Blir det nåt fel där så är det risk att huvudsäkringen går först för att den är mer belastad
Det är ju ganska uppenbart att den som har problem med att huvudsäkringen går då och då bör säkra upp eller eventuellt fördela om lasterna. Selektiviteten vid just kortslutning är dålig generellt. Men det är ju inte ett stort problem. Eller rättare sagt om man ofta får kortslutning i sin anläggning bör man absolut inte försöka lösa problemet genom att säkra upp.

Om man har 16A huvudsäkring och inte har problem med att säkringar löser så är det ju meningslöst att säkra upp. Och det är ganska många som kvalar in för den beskrivningen.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D Djävulssnickarn skrev:
Det som förvånar mig att folk har så svaga huvudsäkringar är ju att nätavgifterna är inte alls särskilt dyra. Har själv 63a å betalar bara ca 2k i månaden för det. Skillnaden mellan 16 å 25a är en ren struntsumma, bara ca 300kr. Å då utgår jag från Eons tabeller.
Men är inte säkringsavgifter på väg bort å ersätts med effektavgifter?
För att säkra upp en vanlig villa över 35 A behöver du med största sannolikhet byta servis och mätarskåp. Så lägg till 100 000:- på din struntsumma.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Du menar väl 25A som normalt är den största säkringen i vanliga villor

D Djävulssnickarn skrev:
Så är det, panna, spis, ugn och växelriktare sitter på 16A dvärgar men så länge en går om det blir kortis så är jag nöjd. Ingen har ännu gått under tiden jag bott här och pannan har dessutom effektövervakning. Å andra sidan har inte spetspatronerna gått igång sedan värmesystemet startades upp första gången då de spetsade lite grann.

Spisen använder säkerligen två faser så lägg VP på den tredje så lär det fungera bra. I ett fritidshus har man sällan stora förbrukare.

Som jag sa så hade jag 63a som exempel för jag själv har det
Menade att han här skulle bytt till 25a

D Djävulssnickarn skrev:
Som jag sa så hade jag 63a som exempel för jag själv har det
Menade att han här skulle bytt till 25a
Det löser säkert problemet. Men det kanske går att lösa utan att säkra upp också. Det nya värmepumpen borde ju inte ha ökat förbrukningen. Men den kan ha gjort den mer snedfördelad mellan faserna. Så om det inte tidigare varit problem med att huvudsäkringar löser borde det gå att få det att fungera nu också.

En sak att tänka på med är ju att med 16a kanske man får det att räcka till exakt, å då finns det inte mycket marginal kvar om man exempelvis vill installera bastu eller skaffar sig nån större maskin, typ svets eller kompressor

Fairlane
D Djävulssnickarn skrev:
Ja det är ju nästan ingenting, blev 265kr per månad när jag räknade på det
Varför räkna per månad när man kan räkna per dag eller per timme? cirka 9 kronor om dagen eller under 40 öre per timme, struntsummor.
Jag har även lagt till en massa olika streamingabbonemang, som jag inte hinner titta på, men vad gör det när det kostar struntsummor?

Många struntsummor för saker man inte behöver har en tendens till att bli rätt mycket pengar i slutändan, men det behöver man ju inte räkna på om man inte vill.

D Djävulssnickarn skrev:
En sak att tänka på med är ju att med 16a kanske man får det att räcka till exakt, å då finns det inte mycket marginal kvar om man exempelvis vill installera bastu eller skaffar sig nån större maskin, typ svets eller kompressor
Kan man inte utöka när man väl skaffar något av de sakerna isåfall? Eller använda en effektvakt eller liknande?

• Gilla
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
D Djävulssnickarn skrev:
95% av Sveriges befolkning har inte någon svets eller kompressor och kommer inte att skaffa nån. Att ha större servissäkring än man absolut behöver är ungefär lika smart som att köpa privatjet för att flyga till Kanarieöarna 1 gång vartannat år. Utslaget per timme över en livstid blir det ju inte så stora pengar i skillnad. :)

Att betala för "luft" tjänar ingen utom elbolaget på.
Skaffar man en bastu kan man ju säkra upp då. Att byta upp servissäkringen kostar mindre än skillnaden på en årsavgift mellan 16-20A.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E elmont skrev:
Du menar väl 25A som normalt är den största säkringen i vanliga villor
Ja, 25 eller 35. Knapparna sitter för nära varandra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.