Y
Har en trådad dörrklocka till den trafo/signal-enhet som finns på fotot. Som framgår är det 8V 1A från trafon.

Har tänkt installera en videodörrklocka. Den kräver ”8-24V AC 10 VA or higher”.

Har jag förstått elmatten rätt att trafon som jag har idag är på 8VA och därmed för svag? Tänker att det bästa vore att försöka hitta en 8V 2A trafo att byta till - då kommer jag upp i 16VA och håller mig nästan under max 16W som det står på Honeywell-ljudenheten (fotot). Då borde väl även ljudenheten fungera som den ska tänker jag (eftersom den fortfarande får 8W).

Tänker jag rätt? Förslag på trafo att byta till?
den här kanske?
https://www.conrad.se/p/honeywell-home-e3554n-klock-transformator-8-vac-2-a-612296

• Honeywell-transformator med etikett 8V 1A monterad på vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Y Yojimbo22 skrev:
Har en trådad dörrklocka till den trafo/signal-enhet som finns på fotot. Som framgår är det 8V 1A från trafon.

Har jag förstått elmatten rätt att trafon som jag har idag är på 8VA och därmed för svag? Tänker att det bästa vore att försöka hitta en 8V 2A trafo att byta till - då kommer jag upp i 16VA och håller mig nästan under max 16W som det står på Honeywell-ljudenheten (fotot). Då borde väl även ljudenheten fungera som den ska tänker jag (eftersom den fortfarande får 8W).

den här kanske?
[länk]
Den kommer att få 16 W (U*I=P), inte 8 W och 16>15 så den skulle få för hög effekt.

Du behöver komma upp mellan 10-15 W.
Exempelvis en trafo som ger 8 V, 1,25 A eller 12 A, 1 A.

Nej, så funkar det inte.

• Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
G Gurkmannen skrev:
Den kommer att få 16 W (U*I=P), inte 8 W och 16>15 så den skulle få för hög effekt.

Du behöver komma upp mellan 10-15 W.
Exempelvis en trafo som ger 8 V, 1,25 A eller 12 A, 1 A.
Här har trådskaparen mer koll än den som svarar. Tänk ett varv till här.

Mikael_L
Y Yojimbo22 skrev:
håller mig nästan under max 16W som det står på Honeywell-ljudenheten (fotot).
Nja, det där är nog max vad Honeywell förbrukar.
Det går inte att ange vad max effekt en ansluten pryl får ta emot, utan man kan ange max spänning eller ev max ström, men inte effekt.

Så det går utmärkt att köra på en 20VA 8V trafo om du vill.

Y
Ser att jag skrivit fel - menar förstås inte 8W utan 8V i trådstarten.

Slutsatsen är att tänkt upplägg borde fungera med andra ord? För ljudenhetens del spelar det väl ingen roll om trafon kan leverera 1 eller 2 amp?

Y
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, det där är nog max vad Honeywell förbrukar.
Det går inte att ange vad max effekt en ansluten pryl får ta emot, utan man kan ange max spänning eller ev max ström, men inte effekt.

Så det går utmärkt att köra på en 20VA 8V trafo om du vill.
aha, trodde det var någon gräns på vad kopplingsplinten klarar av eller liknande..

Y
D Daniel 109 skrev:
Nej, så funkar det inte.
Du menar Gurkmannens inlägg?

Ja.

• Gilla
Yojimbo22
  • Laddar…
Y
Tack för alla svar!

Bästa svaret

Y
Tänkte att jag uppdaterar om det skulle vara någon som i framtiden funderar på att köpa en Logitech Circle View Doorbell (import från USA, då den ännu inte släppts i Sverige). Kan meddela att det fungerade utmärkt att byta ut trafon till den ovan länkade (8V2A). Min Honeywell D3230 dörrklocka har inte samma märkning som de har i USA (enligt installationsmanualen). För den som behöver så kan jag dock meddela att skruven uppe till vänster motsvarar "T", "C" eller "Transformer" i manualen och nere till vänster (märkt 3) motsvarar "Front" eller "F". Vet man det är det relativt straight forward å installera.

Logitech Circle View Doorbell kostade ca 2800 kr inkl frakt och moms/tull för mig via Stackry och DHL. Funkar prima med Apple Homekit och ger notiser i telefonen omedelbart efter att man trycker på dörrknappen. Bra bild och bra tvåvägsljud. Rekommenderas!

• Gilla
wtalexe
  • Laddar…
Köpte precis en Logitech Ringbell och har samma problem. Har just nu en Honeywell chime (D117) och en 8V 1A transformator. Tänker beställa en Honeywell 8V 2A transformator för Logitech men fråga är om min Honeywell chime D117 som ska drivas av 8V och 1 VA kommer att fungera eller 2VA är för mycket ström?

Tacksam för svar/tips om detta!

Alex

Y Yojimbo22 skrev:
Tänkte att jag uppdaterar om det skulle vara någon som i framtiden funderar på att köpa en Logitech Circle View Doorbell (import från USA, då den ännu inte släppts i Sverige). Kan meddela att det fungerade utmärkt att byta ut trafon till den ovan länkade (8V2A). Min Honeywell D3230 dörrklocka har inte samma märkning som de har i USA (enligt installationsmanualen). För den som behöver så kan jag dock meddela att skruven uppe till vänster motsvarar "T", "C" eller "Transformer" i manualen och nere till vänster (märkt 3) motsvarar "Front" eller "F". Vet man det är det relativt straight forward å installera.

Logitech Circle View Doorbell kostade ca 2800 kr inkl frakt och moms/tull för mig via Stackry och DHL. Funkar prima med Apple Homekit och ger notiser i telefonen omedelbart efter att man trycker på dörrknappen. Bra bild och bra tvåvägsljud. Rekommenderas!
Y Yojimbo22 skrev:

Y Yojimbo22 skrev:

Mikael_L
Är spänningen rätt så kan det aldrig bli för mycket ström. Däremot för lite, ifall ringklockan drar mer ström än transformatorn kan ge

Men om spänningen är rätt, och rätt strömart, AC eller DC, så är chansen god. Ofta drar saker inte riktigt fullt så mycket som specat.

Tack så mycket för snabbt svar Mikael!

Mikael_L Mikael_L skrev:
Är spänningen rätt så kan det aldrig bli för mycket ström. Däremot för lite, ifall ringklockan drar mer ström än transformatorn kan ge

Men om spänningen är rätt, och rätt strömart, AC eller DC, så är chansen god. Ofta drar saker inte riktigt fullt så mycket som specat.

Y Yojimbo22 skrev:

den här kanske?
[länk]
Tjena! Kolla DM, ber om en jättetjänst gällande hur du kar kopplat under luckan :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.