Hej,

min mammas glaskeramikspis har gått sönder och jag ska hjälpa henne att köpa en ny.
Nuvarande spis är inkopplad med 3-fas perilex stickkontakt med 3 faser samt jord, dvs:
Närbild på en 3-fas perilex stickkontakt med märkningar för L1, L2, L3, N och jord, lätt smutsig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hon vill ha en induktionsspis, och jag förstår att man utöver ovanstående även behöver nolla.
Jag stängde av elen och kollade bakom eluttaget, och det ser ut som följande. Antar att blåa kabeln uppe till vänster är nolla?
Öppet perilexuttag med synliga kablar inklusive blå, gulgrön och svart, antydan till anslutning för 3-fas och jord.
Skapa konto

Testade även med en multimeter med att ansluta till jord och upp till vänster (det jag antar är nolla) och då piper det.
Glaskeramikspis med 3-fas perilexuttag, markeringar kring blå nollkabel och faser.
Skapa konto

Någon som kan bekräfta om det går att koppla in en induktionsspis, eller vad mer behöver jag kolla upp?`

Tack!

Ser fullkopplat ut. Mät spänningen med multimetern mellan de tre faserna och nollan. Skall vara 230V.
Så en spis som kräver lika eller mindre i ström än vad avsäkringen är kommer funka.

• Gilla
Marcus_
  • Laddar…
Tack för svaret!
Har mätt alla 3 faserna mot nollan samt jord och det är 230V.

Är det korrekt att det ska pipa när man mäter med multimetern på jord samt nollan?
Dvs. en obruten bana (kontinuitet).
581575-98e3846edb4ca154171e1fa15f8f48d2.jpg

//Marcus

tommib
Ja, men om du mäter på en spänningssatt anläggning kan det bli lite konstiga resultat varför man inte kan lita på det helt.

Det viktiga att verifiera är att du har 230 V mellan varje fas och nollan.

• Gilla
Marcus_
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.