vem ansluter jag detta till en bordslampa sladd? Jag har aldrig sett en sådan här.

• En hand håller en okänd vit elektrisk kopplingsanordning med kontakter och en brytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
#el
Ser ju ut som kabeln skall klämmas dit med rätt presstång. Var kommer den där i från?

Den ser ut att vara avsedd för inbyggnad. Var fick du den från? Du ska troligen ha en sån här om den ska sitta på sladden till en bordslampa. Annars får du förklara mer och visa bild på din lampa.

Vit strömbrytare avsedd för inbyggnad, sannolikt för bordslampa.

• Gilla
MrJay
  • Laddar…
Som av en händelse monterade jag isär just en sån idag: (har klippt kabeln på ena sidan då jag behövde den delen)
Närbild på en vit kabel med en isärmonterad kabelanslutning och klippt ände.
Skapa konto

En öppen kabelskarv där ena sidans kabel är avklippt och de oskyddade trådarna syns.
Skapa konto

Demonterad kabelanslutning med klippt kabel och öppen plastram ligger på ett träbord.
Skapa konto

Det är mycket riktigt meningen att kabeln ska krimpas fast, men det känns inte som något man ska göra utan att ha rätt verktyg. Kan man köpa den modellen löst?

Det är ju bara att lägga i den skalade tråden och klämma ihop med vanlig näbb/flacktång, det är inte svårt.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är ju bara att lägga i den skalade tråden och klämma ihop med vanlig näbb/flacktång, det är inte svårt.
Jo, det är svårt att verifiera att man nått rätt tryck, så att metallen har kallflutit.

Höljet till brytaren måste ju finnas också, annars blir det ju direkt farligt.
Det framgår inte om höljet finns?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.