Medlem
· Blekinge
· 12 232 inlägg
Här kommer två ölandskablar.
50 kV kabeln driftsattes 1953, 130 kV kabeln 1977.
Båda är oljefyllda med gemensamma oljekanaler för alla tre faser. Tillsammans med den gemensamma blymanteln ger det en kompakt konstruktion. Sievertskabeln har komfortabla dimensioner i alla skikt, idag skulle man vara snålare.
Det visade sig senare att båda kablar var förlagda med rätt långa häng, dvs partierr där kabeln hänger i spann över stenblock. Skador är då programmerade. Kabeln kommer i svängningar som en tvättlina i vinden, och skavas sönder. Även om armeringen klarar sig ett tag så är blyet mycket känsligt mot utmattning genom växelvisa böjningar. Blyet är så känsligt att blykablar förlagda på järnvägsbroar har vibrerats sönder, t o m blykablar som transporterats på båtar. Hyllmeter har skrivits om detta.
Om dessa eller liknande kablar går sönder i havet, pumpar man olja från land för att förhindra att vatten tränger in och förstör hela kabeln.
Det finns många oljefyllda sjökablar i drift, med spänningar upp till 525 kV.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
50 kV kabeln driftsattes 1953, 130 kV kabeln 1977.
Båda är oljefyllda med gemensamma oljekanaler för alla tre faser. Tillsammans med den gemensamma blymanteln ger det en kompakt konstruktion. Sievertskabeln har komfortabla dimensioner i alla skikt, idag skulle man vara snålare.
Det visade sig senare att båda kablar var förlagda med rätt långa häng, dvs partierr där kabeln hänger i spann över stenblock. Skador är då programmerade. Kabeln kommer i svängningar som en tvättlina i vinden, och skavas sönder. Även om armeringen klarar sig ett tag så är blyet mycket känsligt mot utmattning genom växelvisa böjningar. Blyet är så känsligt att blykablar förlagda på järnvägsbroar har vibrerats sönder, t o m blykablar som transporterats på båtar. Hyllmeter har skrivits om detta.
Om dessa eller liknande kablar går sönder i havet, pumpar man olja från land för att förhindra att vatten tränger in och förstör hela kabeln.
Det finns många oljefyllda sjökablar i drift, med spänningar upp till 525 kV.
Är nere på NKT i perioder och ser där en massa fina och spännande kablar. Hittils största än sålänge är 2500mm2 gjord för 400kv DC. Sedan är det såklart en massa andra sofitikerade kablar. Men man blir alltid imponerad utav hanteringen!
Medlem
· Blekinge
· 12 232 inlägg
Då har du inte sett allt!
Siemenskabeln har en diameter angiven till "ca 810" (eller 830, ser inte riktigt).
Är det ett mått i millimeter?!?
Är det ett mått i millimeter?!?
Klicka här för att svara

