3 818 läst ·
43 svar
4k läst
43 svar
Huvudsäkring går, vad kan man göra
Sida 1 av 3
Hej! Vi har nyligen installerat värmepump på fritidshuset. När vi kommer upp på fredagar och kör igång både elspis och höjer inställningen på värmepumpen så går en av faserna i huvudsäkringen ute vid elskåpet efter ett tag. Då är den porslinsäkringen mycket varm medans de andra två är svala. Problemet händer inte alltid men förstås lite irriterande. Jag har med hjälp av vvs montören begränsat effekten som vpn får ta till 3kW (eller var det bara tillsatsen som begränsades till det? Lite osäker nu ) . Det är hur som en ganska klen anläggning i stort och vi har inga andra stora förbrukare. Huvudsäkringen är på 16A.
Kan det vara något obalanserat som går att justera eller är jag tvungen att säkra upp huvudsäkringen till en större dimension med förhöjda kostnader till följd?
Kan det vara en komponent, typ en säkringshållare som krånglar?
Centralen i huset är nyligen omgjord men ute vid elskåpet ser äldre ut.
Hoppas nån klok kan förklara vad det finns för aspekter.
Kan det vara något obalanserat som går att justera eller är jag tvungen att säkra upp huvudsäkringen till en större dimension med förhöjda kostnader till följd?
Kan det vara en komponent, typ en säkringshållare som krånglar?
Centralen i huset är nyligen omgjord men ute vid elskåpet ser äldre ut.
Hoppas nån klok kan förklara vad det finns för aspekter.
Hej det är en NIBE F-1155.
Spisen är trefas, lite äldre modell med järnplattor osv.
Spisen är trefas, lite äldre modell med järnplattor osv.
Hej, den är på 6kW.
Jag vet inte svaret på fråga 2, kan man ta reda på det ? Hur påverkar det?
Jag vet inte svaret på fråga 2, kan man ta reda på det ? Hur påverkar det?
Hej, ok den minsta modellen och då har den en inverter som drivs av 1-fas och kan dra upp till 12 A på den fasen beroende på driftfall. Detta alltså exklusive el-patronen.
Om spisen har 400 V elementspänning är plattorna kopplade mellan två faser och belastar inte enbart en fas som vid 230 V elementspänning. Brukar stå på baksidan av spisen vid el-anslutningen och schemat där.
Om spisen har 400 V elementspänning är plattorna kopplade mellan två faser och belastar inte enbart en fas som vid 230 V elementspänning. Brukar stå på baksidan av spisen vid el-anslutningen och schemat där.
Jag tror att (om det är en 1155-6) har en enfaskompressor som drar upp till 12 A och då blir det inte mycket över till allt annat. Så att säkra upp till 20 A kanske är det enda vettiga. Uppsäkringen ska göras av en auktoriserad installatör som även fyller i och skickar in dom nödvändiga papperna. Nätägaren godtar inte att någon obehörig gör anmälan. Men ta dit en elektriker som får mäta upp/kolla och ev säkra upp.
Blev strömkännarna monterade på el-matningen till huset (t.ex. inkommande till gruppcentralen) som de ska? Då ska effektvakten reagera om strömmen överstiger huvudsäkringarna och tillfälligt koppla ner el-patronen i F1155 och även varva ner kompressorn om det behövs. Ger ju lite sämre värmekomfort men matlagningen pågår förmodligen inte särskilt länge.
"TÄNK PÅ! Aktivera fasdetektering i meny 5.1.12 för full funktionalitet om strömkännare är monterade."
"Storleken på fastighetens huvudsäkring anges i meny 5.1.12."
"TÄNK PÅ! Aktivera fasdetektering i meny 5.1.12 för full funktionalitet om strömkännare är monterade."
"Storleken på fastighetens huvudsäkring anges i meny 5.1.12."
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det är möjligt. Du inspekterade väl passdelen i botten på säkringen och propphuven att kontaktytorna är blanka utan sot eller svetsloppor?Helgo Zetterwall skrev:
Men i grund handlar det troligen om en felaktig installation av värmepumpen. Det beror på vad ni kom överens om. Skulle installatören även dimensionera er anläggning för att rymma den nya värmepumpen? Jag gissar att ingenting var sagt och att VVS-montören pluggade in pumpen i närmaste uttag? Då får du ta hem en elfirma som får ordna detta åt dig. Inbyggd effektvakt nämns, blev den installerad? Det finns ingenting lämpligt som du själv kan/får göra.
Tack för alla svar.
Strömavkännare lämnades brevid installationen så de är inte inkopplade.
Vvs-installatören dimensionerade pumpen efter husets storlek lite grovt. Han har gjort ett mycket bra jobb i övrigt.
Jag har inte kollat i säkringshållaren, det kan jag göra nästa gång jag är uppe men det låter som vi har hittat en del andra "smoking guns" och att jag behöver ha över en elektriker.
Strömavkännare lämnades brevid installationen så de är inte inkopplade.
Vvs-installatören dimensionerade pumpen efter husets storlek lite grovt. Han har gjort ett mycket bra jobb i övrigt.
Jag har inte kollat i säkringshållaren, det kan jag göra nästa gång jag är uppe men det låter som vi har hittat en del andra "smoking guns" och att jag behöver ha över en elektriker.
Hur kommer det sig att 3x16A verkar vara väldigt normalt i Sverige? Låter ju löjligt lågt, speciellt i dessa tider med elbilar och laddhybrider! Här i Finland har jag aldrig hört att man skulle ha lägre än en 3X25A anslutning för bostadshus eller för fritidsbostäder för året runt boende. Det enda jag kan tänka mig är att man har 3X16A i ett äldre fritidshus som inte hålls varm under vintern.
Jag och familjen hyrde en hyfsad nybyggd fritidsbostad i Hemavan nu under julen. Kåken var kanske på 65-70 kvm. Vi kom dit på kvällen och vi satte väl på belysning och höjde värmen ett aning ganska omgående. Samtidigt satte jag XC60 laddhybriden på laddning och använde mig av fastighetsägarens egen 3-fas (400V) laddare. Efter ca 1h small en av huvudsäkringarna. Grejen är ju att XC60 är strypt och tar inte emot mera än drygt 3kW oberoende laddare, men ändå small en av huvudsäkringarna. Tydligen hade de endast en 3x16A anslutning, så jag använde då istället min en-fas reseladdare som endast använder 10A. Fastighetsägaren säkrade upp två dagar efter.
Jag och familjen hyrde en hyfsad nybyggd fritidsbostad i Hemavan nu under julen. Kåken var kanske på 65-70 kvm. Vi kom dit på kvällen och vi satte väl på belysning och höjde värmen ett aning ganska omgående. Samtidigt satte jag XC60 laddhybriden på laddning och använde mig av fastighetsägarens egen 3-fas (400V) laddare. Efter ca 1h small en av huvudsäkringarna. Grejen är ju att XC60 är strypt och tar inte emot mera än drygt 3kW oberoende laddare, men ändå small en av huvudsäkringarna. Tydligen hade de endast en 3x16A anslutning, så jag använde då istället min en-fas reseladdare som endast använder 10A. Fastighetsägaren säkrade upp två dagar efter.
Redigerat:
Vi har ofta en fast avgift på elabonnemanget som ökar med högre huvudsäkring. Därför har de flesta inte högre än de måste. Och eftersom 3x16A räcker utmärkt för många så är det vanligt. Men skall man ladda en elbil med 16A blir det ju klent med 16A huvudsäkring. Då får man välja om man vill sänka laddströmmen eller säkra upp. Laddhybrider brukar inte laddas med trefas. Så laddar din Volvo med 3,7 kW så är det 16A på en fas. Du märkte hur bra det gick. Elbilar och laddhybrider kommer troligen göra att många kommer att säkra upp sina abonnemang.T Turbo_Tail skrev:Hur kommer det sig att 3x16A verkar vara väldigt normalt i Sverige? Låter ju löjligt lågt, speciellt i dessa tider med elbilar och laddhybrider! Här i Finland har jag aldrig hört att man skulle ha lägre än en 3X25A anslutning för bostadshus eller för fritidsbostäder för året runt boende. Det enda jag kan tänka mig är att man har 3X16A i ett äldre fritidshus som inte hålls varm under vintern.
