El
Nico Eze: [citat] Ja tack för alla svar . Jag skall köpa en ny armatur som täcker hela kabel det blir bättre och snyggare så.
imported_Benno: [citat] Det var så låg effekt på allt då. I gamla hus är det ofta en slinga för hela våningsplanet. I mindre hus kanske en slinga för hela huset?
jonaserik: Det finns bara ett sätt att kolla , kolla färgerna i T-knappen kortsluta dom och mäta på samma färger på annat ställe, kallas att ringa ut.
useless: Den löser ut även om man håller fast spaken. Det måste den göra för att uppfylla kraven i IEC 898 [citat] Den typen av lås är till för att låsa brytaren i avstängt läge t ex vid arbete på anläggningen. Det finns (av goda skäl) inga lås för att förhindra att den löser ut vid överström.
wildeside: [citat] Är väll skit samma vart man drar röret hus eller båt. Kanske va en husbåt jag drog rören i.:crysmile: Frågan jag svara på är om det går att använda avloppsrör för att dra nån annan modell av kabel i än vad ett avloppsrör är ämnat till.
Mt84: Hej! Vi har köpt ett hus. När jag tända min el-element i vardagsrum kommer detta en ljud från min security box (vid dorren). Ljudet håller 5 sekunder och den slutar detta. Vi har en system från paradox security. Nu är den inte connected till larmcentralen. vad betyder denna ljud?.
Pucco: Kanske funnits ett intercom-system med huvudenhet i köket och satelliter i olika rum så grosshandlaren kunde kontakta kökspigan vid behov.
Mikael_L: Jag gör ju en hel styrinstallation och andra apparatskåp. Då älskar man "tube-varianter", då man titt som tätt vill skala bortåt en meter långt. Det är bara att bryta till en liten anvisning och sen rycka bort "röret" Skulle vara rena nära-döden-upplevelsen med gamla tiders EKLK ... :sweat: Men konstruktionsmässigt känns dessa moderna kablar rätt veka och flimsiga, och lite
Demmpa: [citat] I detta uttag så är det bara schukouttaget som är jordat, eurouttagen är ojordade, så då borde de också vara förbjudna i badrummet om rena eurouttag är förbjudna.
Allmänobildad: Det som styr om skyddskåpa behövs eller inte är närheten till isolering och armaturens krav på fritt utrymme runtom. Det ska framgå av produktblad eller installationsanvisning
pelle plåttak: [citat] Optimalt är det kanske inte , men är det godkänt och klarar sitt syfte så kan ju knappast kunden klaga om det inte finns specificerat vad som är beställt
Setter1: [citat] Jag hitta problemet... kablen hade hoppat ut i lamp uttaget.. Tack för alla svar.. uppskattat
Beatman: Perfekt, då var det som jag trodde, misstänkte och hoppades. Stort tack igen! Att det alltid finns risker inblandade är jag medveten om, men detta torde väl vara exakt samma koppling som med strömbrytaren inkopplad men med skillnaden att det nu är ”always on” och därmed låg risk. Om det inte finns någon funktion inbyggd i själva strömbrytaren som jag inte vet om/förstått, och det
Fredrik K80: [citat] Låter som en bra idé Nu ska jag bara hitta ett bra sätt att dra in matande kabel i garaget
Kurtivan: Den här: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/starkstrom/rorelsevakt-ljusrela/rorelsesensor-med-inbyggt-skymningsrela-p50432 verkar vara det jag söker. Jag blev lite förvirrad av beskrivningen, men att den har skymningsrelä betydde nog inte vad jag trodde.
Uffe A: När du nämner att du ska ha bastu där så hade jag dragit det från mätarskåpet
Demmpa: [citat] Det går att ha uttag som matas via säkerhetsbrytare, å då krävs det JFB. Sedan går det att byta ut säkerhetsbrytaren till en anslutningsdosa och koppla in apparaterna fast i anslutningsdosan, å då behövs ingen JFB. Så mitt inlägg var en förtydling att det inte hängde ihop med att det är en säkerhetsbrytare utan om det är fast anslutet eller inte. Edit: Vi har två uttag
Allmänobildad: De verkar finnas på mouser electronics, där kan du beställa styckvis
FreggieGalore: [citat] Tack för svar! Då för det bli att beställa ett gäng såna.
Fairlane: Vilken dimension behöver du då? Yttermåttet kan såklart vara intressant, men ledararean är ju det som avgör om det är rätt kabel eller inte.
Arnodt: Det går att göra som de har gjort där med flexslang och slipat ur på ovanliggande pannan. Men det verkar som de har slipat ur alltför litet, pannan glipar och ligger inte an riktigt. Man kan behöva slipa litet på underliggande pannan i dalen. Dessutom ska UV-stabiliserad flexslang användas. Grövre flexslang än diam 16 mm kan man inte ha med det sättet att göra genomföring mellan
imported_Benno: Dammsugare har väl en ganska hög startström. Bli inte förvånad om brytaren inte klarar sig.
Medioker hemmafixare: [citat] Ja, det får nog bli en elfirma. Bifogar en bild på ett av eluttagen som sitter i rummet bara så vi är helt överens om att det är ojordat. [bild] Möjligtvis den tidigare ägaren eller ännu tidigare, det är i vilket fall som helst inte jag som gjort något då jag inser mina begränsningar. Någon elektriker har jag aldrig haft hemma. Trodde också den var helgrön, men när jag
halj: [citat] Kopplingen finns redan, råkade se den och tyckte den var märklig!
Rejmes137: [citat] Tack för ytterliggare input! Toppen då var min rädsla överdriven, jag såg framför mig risken för stekt kabelisolering när solen ligger på en varm sommardag när vvb går efter tex en dusch. Helt korrekt, 1,5mm på 10A, allt över 10A kör jag 2,5mm.
tommib: Och storleken på transformatorn beror på hur mycket effekt slingan drar. Det brukar vara angivet i W/m där värdet kan vara allt mellan 4 och kanske 20. Säg att slingan är 5 m lång och drar 10 W/m så behöver du en transformator som ger minst 50 W på sekundären. Slingan vill med all sannolikhet ha likström så se till att du köper en AC/DC-omvandlare. Ett tips för att reda ut detta