Tänkte låta spåra ovanför golvsockeln för elkabel. En icke bärande vägg är uppbyggd av bruk och vass då huset är drygt 100 år gammalt. Man använde väl vass som armering förr antar jag. Kan man spåra i den ca 2cm djupt och ca 3,5 m långt så en elkabel får plats? Ska även spåra övriga väggar men de är tjockare. Spåret kommer att vara ovan en 40 cm hög sockel. Hur djupt behöver man spåra för själva vägguttaget? Vi har ännu inte bredspacklat väggen och jag kan tänka att spacklet bygger på minst 5 mm till. Så min fråga är. Riskerar man nåt med att spåra i en sån vassvägg? Hur djupt tror ni man måste spåra? Tänkte kanske be en elektriker göra jobbet om det är för svårt.

Vad har du bakom vassen? Ska spackla hela väggen sedan?

Jag har en kåk byggd av stående plank med vassmatta+puts utanpå. När jag renoverade kontoret så spårade jag in all el och nätverk i putsen (rören fick precis plats i putsen) och dosorna fick jag ta ur lite för i plankväggen. Sedan satte jag renoveringsgips över hela skiten och tapetserade sedan på det. Det blev, med tanke på hur snett, vint och buktande det var innan, ganska bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.