El
VidarH: [citat] Det hade ramlat bort ett ord där i texten som hade varit bra att ha med. "..andra som •säljer• ZigBee.." Fördelen med ikea är ju att man kan titta och känna efter hur ljuset upplevs (och andra produkter fungerar) så man kan planera en helhet. Det är ju bekvämt för en normal person. Tänk då på hur det upplevs för en ledbruten pensionär, en rullstolsburen eller en med
SueCia: [citat] kan förstå om man har enskilt avlopp. Men som sagt, här tryckte VA bolaget själva på hur bra avfallskvarnar är och att det är ett miljövänligt alternativ (om man har kommunalt avlopp då) .
Allmänobildad: Det blir aldrig bra när nätägarna utför dessa arbeten direkt mot fastighetsägare, utan installationsföretag inblandat. Nätägaren äger serviskabel och elmätare, men all kanalisation, inklusive överlämningspunkt och mätarplats, inom fastigheten är fastighetsägarens egendom, och också ansvar. Det är underligt att installationen utfördes av nätägaren utan förbehåll på
Allmänobildad: Byt plats på drivdon och dimmer så kan du ha ett fasdimringsbart drivdon för 12 eller 24V, och LED-lister med samma spänning.
Josth: Kul att se och veta att det gick bra. Utedelarna har vuxit i storlek för att ge bättre effekt och COP. Ninja FT35? Den vita rörisoleringen vid utedelen smulas sönder med åren och man kan gärna linda rörpaketet med brett PVC-band eller lös bred el-tejp.
Derbyboy: Kan jag räkna med att anslutningskabeln till min induktionshäll får förläggas i en flexslang? (Jag ska förbereda med en flexslang så att det blir enkelt för elektrikern att dra ner gummikabel till kopplingsdosan som sitter på golvet under köksön)
Elnovis: Ok då blir det en Schneider. Detta pågrund av att alla andra kontakter och strömbrytare vi har i huset är Schneider. Min OCD gillar när allt är lika ;) Jag vill tacka alla som har hjälpt mig med detta. Frugan säger att jag är en hjälte men det är ni som är dom riktiga hjältarna :rofl:
-MH-: Bah, om 40 år är det säkert minst tertiär logik i alla datorer. Kan ni stå där med bara era ettor och nollor !!! Det är väl ingen som vill ha en chef eller beställare hängandes över axeln, det känns ju som de inte litar på en. Och de gör de nog inte alltid om man som hantverkare träffar en helt ny kund. Det gäller att snabbt skapa ett förtroende, vilket säkert inte alltid är
Messier1994: [citat] I detta fall ligger närmaste fasta elnät åtminstone 10 km bort över vatten, så det är äkta "ö-drift".
Bo.Siltberg: Där fanns ingen spec. Jag hittade en spec på Garos sida, men produktnumren stämmer inte överens. Hur som helst, Garo säger att dom har laddboxar som innehåller: 1-fas GLB Laddbox försedd med RCBO kan kopplas parallellt. Denna grupp av laddboxar måste skyddas av en backup- säkring i elcentralen (MAX125A). Det besvarar min fråga, även om jag inte ser max ledararea som de stöder i
callsone: Tack för era svar! Har Renova men vill ha de så "clean" som möjligt. Kör på ditt alternativ @Emil_K med pucken i kopplingsdosan!
Ulltand: [citat] Ja det är ju ingen nackdel att gå upp kabelstorlek.
hempularen: Men den är som sagt helt ok att koppla in. Den drar lite drygt 16A så den är troligen inte lämplig att koppla in på ditt eluttag. Det är troligen bara säkrat 10A. Det kan fungera ändå under kortare stunder.
BSOD: [citat] Dimensionerande vinterutomhustemperatur. Den temperatur som värmesystemet skall klara under ett par dygn (vill jag minnas) utan att temperaturen inomhus sjunker för mycket. En fastighet i Kiruna måste ju dimensioneras för en lägre temp än samma fastighet om den placerats i Malmö. SMHI har en lista för ett antal orter.
tehvicke: [citat] :oops: då plockar jag ur detta ur min hempularverktygslåda… [citat] … och lägger till denna.
blackarrow: Här verkar man ha matchat armaturens 17W med drivaren på 17W, men ersätter du drivern med en billigare modell så välj gärna 20-25W så håller den längre. Dumt att ligga på max.
oscarwww: [citat] Det var ju det jag hoppades jag kunde med schneider dimmer då den har en fjäder bakom knappen. Får väl köpa ny knappbrytare men utan ratt.
Uffe A: @jockebg Kan tipsa dig om ett bra program för belysningsberäkningar Sök på dialux Det programmet är gratis och rätt enkelt att lära sig (finns många bra instruktionsfilmer både på deras sida och på Youtube) Du bygger enkelt upp ditt utrymme och kan placera ut armaturer från en otrolig massa tillverkare (sök på dialux plugin) Sen kan du göra en beräkning och se resultatet. Enkelt
Uffe A: [citat] Tyvärr är det inte så ovanligt Lyckligtvis har jag inte drabbats av det eftersom jag inte accepterar något avsteg från det som är inom regelverkets råmärken ;)
Rolle85: satte dit en ny automatsäkring med tröghet C och nu kan jag köra gersågen, tack!
Möbelsnickar´n: Nästan ett år sedan förvisso. Men jag gillar när ts responderar om/ när det löst sig. Jag släppte på trycket i säkerhetsventilen och sedan blev det lugnt. Dags igen mao
Uffe A: Jag har mina aningar Men det förutsätter att installationen är gjord efter de standarder som gällde lokalt vid den tidpunkten Se vad som går in i armaturen eller mät när brytaren står så att belysningen är släckt, du har fast fas in och bruten fas ut För funktionens skull spelar det ingen roll vilken som är fas eller tändtråd
LyckansHus: TUSEN TACK för ALLA svar, ni är fantastiska som vill ta er tid och hjälpa!
Daydreamer: [citat] ja, har nu förstått att det finns ett värmeelement under oxå, men hur vet man att/om det är trasigt? Jag menar, de övre elementen ser man ju om de glöder eller ej. Övre: [MEDIA=youtube]Tw0I2Au8jfo[/MEDIA] undre:https://youtu.be/L5V1PKVhTH kom på svaret, det går ju sätta på det undre endast!!!!!! :-)
Magnus Schm: Tack för tipsen - lätt och rätt att mäta resistansen mellan punkterna:-)