W
Wheelabrator: Det där Elko RS-uttaget som Jula säljer har jag satt upp några av här hemma, både jordade och ojordade. Det är en kvalitetsprodukt från en välkänd tillverkare. Kåpan har anvisningar åt typ alla håll där man kan klippa och fila för att dra in och ut kablar. Det finns också en variant med sex uttag, det har jag vid köksbänken. [bild]
1 svar · 1,6k läst
·
P
Processengine: Ska avrunda tråden och tacka för input. Ang tapetsering, i detta läge så tapetserade jag givetvis innan elinstallationen. Däremot så tänkte jag på när det ska tapetseras om i framtiden, då är det praktiskt om så mycket som möjligt är dolt. Nu blev det kulo med Lettiklammer på sedvanligt vis, längs taklister och dörr/fönsterfoder, men även längs golvsocklarna. Den dagen det
18 svar · 6,1k läst
K
Kurtivan: [citat] Jag har bytt 600 mm lysrör till ledlysrör från Jula. Jag sökte också 900 mm, men det slutade med att jag beställde nya armaturer med integrerat ledrör från Ledgrossisten.se
1 svar · 705 läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Och vad är svaret på min första fråga? Det låter som permanent, åtminstone under vinterhalvåret, under överskådlig framtid? Det går inte ihop med stickpropp och lös kabel på backen. Du behöver tänka om lite och göra en fast installation och gräva ned en markkabel. Den kan fortfarande direkt mata ett uttag i stugan. En JFB behöver installeras i stugan. Svaret på min tredje fråga
4 svar · 2,4k läst
·
Bono_R
Bono_R: Det låter toppen, blir till att beställa Tack för hjälpen /B
2 svar · 1,3k läst
D
Daniel 109: Det finns sannolikt en skarv i en dosa någonstans. Ibland kan dessa vara gömda under några lager tapet och vara en utmaning att hitta.
1 svar · 697 läst
E
elmont: Det är inga problem väggen blir inte så varm att det gör någon skada.
1 svar · 811 läst
B
Bobrob: Hej, då har jag fått svar tror jag. Det är stålrör i väggen, ja. Men jag provar att kapa en dosa och att skruva fast uttaget. Mvh
6 svar · 1,8k läst
U
Uffe A: [citat] Man ska inte vara dumsnål Billigt kan bli dyrt i längden Därmed inte sagt att man ska betala överpris
15 svar · 2,8k läst
·
Steen P
Steen P: Jeg er også lidt i tvivl om nøglen hos mig. Men jeg opdagede at i hullet i midten sidder en pind og den kan jeg få fat i med nogle andre ting jeg har (små bits med en udskåren fordybning i midten). Jeg er dog stadig nysgerrig efter data på den nøgle som reelt hører til mit skab.
20 svar · 8,1k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Vad ingår mer i renoveringsansökan? Det är många saker som går utanför den rätt styrelsen har att ställa krav på medlemmarna.
14 svar · 3,4k läst
F
flightsim18: Stort tack till er båda. Skall undersöka uttaget vidare samt överväga mellanringar!
3 svar · 1,6k läst
N
Niklas!: Har öppnat och kollat, men det var väldigt ihopbyggt så kommer inte åt utan större åverkan. Förmodligen inte värt jobbet, så får bli retur och lägga beställning på hidealites armatur!
3 svar · 2,8k läst
A
Avemo: [citat] Svårt att säga utan att se hur det är byggt. Kommer det rör ur golvet eller är det trådar i golvlisterna? Det låter i alla händelser inte som en omöjlig uppgift.
3 svar · 2,3k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jodå, jag tycker det är ok om det görs tydligt. Det är ofta ofrånkomligt då man idag inte har tillgång till gamla färger som grön och gul. Om du då t.ex byter samtliga ledare ned till strömbrytaren så att en o samma ledning har enhetliga färger kan jag se det som ok. Ännu bättre, byta ledningen till taklampan, och kanske lite till. Jag nämnde rum ovan, men det är ok att byta till
10 svar · 2,2k läst
T
TorreA: [citat] Tror att spridningen på ljuset blir väl bred i förhållande till vad jag behöver. Men kanske något att fundera på iaf!
6 svar · 1,8k läst
·
H
hempularen: Koppla alla 3. Du har ju en jordsymbol på kopplingen, troligen går det upp en plåtflik i den kopplingsklämman på "lampsidan". Hoppas du har koll på vilken av trådarna som är jord? Annars kan det bli farligt.
1 svar · 2,2k läst
·
F
fredrik.johansson: Den finns redan fast i artikelform. Dvs ännu bättre för du slipper ovidkommande kommentarer! Riktigt läsvärd! https://www.byggahus.se/el/svenska-elsystemet
15 svar · 8,7k läst
J
Johan456: [citat] Det kan såklart vara så men på den tiden drog man inte 5-ledare som huvudledningar, man tyckte inte att det fanns någon anledning. Kan det vara så att det är en biledare som är isolerad? Är det en kabel typ EKKL skulle det kunna vara möjligt. Alternativt att den ena är nolla till mätaren som skrivits i tråden.
8 svar · 1,7k läst
·
GK100
GK100: [citat] Blir ju lite usda med EKKJ och 4 mm2 i de flesta fall men inget fel om du lägger PE via flätan. Du sparar ju både för egen del monetärt och generellt resurser svårt att se något fel i det och nu då med delar av formalia på plats oclså. :)
22 svar · 2,9k läst
T
tobsy: Elektrikern har kikat. Det är ett elfel på den första lampan i seriekopplingen. Han kopplade ur den, så funkar det. Bara köpa en ny.
14 svar · 2,9k läst
·
nino
nino: Ja alltså skiljer det 5-600 så funderar jag inte
17 svar · 6,6k läst
·
Demmpa
Demmpa: Det går med vilket som, det som blir ”enklast”/”bäst utseendemässigt”. Skarven/dosan måste vara tillgänglig ”hela tiden”. Hur vill du/ni?
1 svar · 856 läst
IngemarB
IngemarB: [citat] Efter att ha bytt säkring igen så inser jag att Biltemasäkringen var snabb(F). Trodde jag kollat det men så var det. Den nya från Kjell Co är definitivt trög. Antar att det kan ha varit orsaken eftersom subben går ner i standby och snabbt går på när signalen från förstärkaren kräver det. Mycket möjligt att det är ett grundläggande annat problem men antar att snabba
4 svar · 1,4k läst
David Spångberg
David Spångberg: [citat] Ja det känns rimligt som du beskriver, tack!
6 svar · 3,7k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Absolut är det ett riktigt rövarpris. "Vi" har ju en idiotisk fejkprislista med horribla GNP-priser (GrossistNettoPris) och sen vansinnig rabatt. Jag har exempel på kabel jag har ett GNP på 80kr metern, sen typ 80% rabatt så den kostar ca 16kr metern. Men på elbutik.se Bauhaus, CO, Jula etc köper man samma kabel för 13-18 kr metern. Systemet är sjukt och riggat. MEN, nu till det
10 svar · 2,6k läst
dhlagerstrom
dhlagerstrom: [citat] Min kaffebryggare var över 11 år gammal... ✋
19 svar · 34,1k läst
·
E
elmont: Tyvärr inte, jag sysslar inte med den typen av mtr ;)
10 svar · 1,7k läst
·
M
-MH-: Beskriva gärna vad du har och hur det funkar!
145 svar · 35,7k läst
·
H
HoolaBadoola: [citat] Tack för svar! Här ska inget chansas, har stor respekt för elektricitet ;). En av mina grundprinciper i livet är att alltid undersöka om jag kan lösa problem själv i första hand. Men som du säger finns här inte utrymme för misstag och jag lämnar därmed över detta till hyresvärden, även om det är trist. Hoppas att jag har möjlighet att lära mig i framtiden dock, gillar
8 svar · 2,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.