D
Hej,

Funderar på hur förbrukningen av ström ser ut på en VVB. Jag har en Nibe eminent 100L.

Jag tänker att det är olika strömförbrukning beroende på om den är helt fylld med varmvatten (underhåller värmen) kontra nästan fylld med varmvatten (värmer)

Därigenom skulle man med en enkel smart puck kunna övervaka beredaren och avgöra om det finns maximalt med varmvatten (låg förbrukning) alt inte maximalt med varmvatten (maximal förbrukning).

skulle det kunna fungera?

Enl. manual så sitter det bara en enstegstermostat. Så det är antingen 0 W i förbrukning eller "full gas" när termostaten slår till.
En del beredare kan ha en tvåstegstermostat som ökar effekten när temp. kraftigt sjunker.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
D
Fy fan va risigt!

men termostaten måste ju slå till oftare och ligga med full förbrukning längre om jag tappat ur vv kontra om den är full med vv.

Alltså om jag typ mäter förbrukningen senaste 30 min så borde jag ha högre förbrukning (watt) om det är lite vv än om den är full med vv.

D
Jag tänker att beredaren ibland kommer vara tom pga av att flera personer duschat i följd. Då skulle jag gärna vilja kunna avläsa förbrukningen (watt) och därigenom avgöra om det nu finns vv så att jag kan duscha.

Termostaten fyller sin funktion, håller tempen så konstant som möjligt. Vet ej vad du mer hade önskat av en sådan enkel produkt.

Effekten (W) är antingen 0 W eller full gas, däremot energiåtgången (W x tid) kommer att variera beroende av vattenåtgång. Utifrån detta går det säkert att göra en del uträkningar.

Logga lite temperaturer, sedan finns det funktioner i ex. Excel som utifrån en graf enkelt kan skapa en ekvation där du kan ha temp och tid som värde.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Precis,

Jag får helt enkelt övervaka beredaren ett tag för att se mönstret och därifrån ställa upp villkor i automationen.

Vad har du för årsförbrukning på skrället och vad tror du att du kan spara?

D
Vad menar du?

Det har jag ingen aning om, syftet med övervakningen är att slippa duscha kallt.

Jaha, det hängde jag inte med på. Ta duschen innan frugan så finns det varmvatten;)

• Gilla
Roga1337
  • Laddar…
D
Skulle aldrig falla mig in.

Vore det inte enklare, smidigare och mer rättvisande att mäta temperaturen på vattnet istället? Det är ju ändå det du är ute efter...

• Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
D
Hur skulle det gå till isf?

I iMicke skrev:
Vore det inte enklare, smidigare och mer rättvisande att mäta temperaturen på vattnet istället? Det är ju ändå det du är ute efter...
Fast det är väl så att vattnet skiktar sig i beredaren, så att det finns varmt vatten med nästan rätt temp i övre delen, när vattnet i botten är helt kallt, när man tar ut vatten.

Med din tänkta metod kan man troligen mäta ifall beredaren är helt klar med uppvärmning, att elementet antingen är avstängt, eller går i ex. 5 minuter för underhållsvärme. Om man har börjat ta ut vatten, kommer elementet att gå 100% av tiden, tills man kommit upp i ungefär rätt temp. Men det innebär att det kanske finns vatten för 5 duschar till i beredaren när den nästan har värmt klatr efter en dusch. Du kommer inte att kunna skilja på fallet att det nästan inte finns någon kapacitet kvar, eller att det går att ta en långdusch.

Det beror väl på hur mycket jobb du vill lägga. Redneck-lösningen borde väl vara att köpa en vanlig termometer med tempsensorn i änden på en kabel. Stoppa sedan in sensorn mellan isoleringen och vattenbehållaren.

Eventuellt så kanske du får skiktningar i behållaren och behöver då mäta på flera ställen.

Finlösningen är kanske att bygga något själv med flera sensorer, en skärm och en aurdino?

D
Jag tror det kommer i praktiken gå till såhär.

Jag kommer välja att duscha när beredaren dragit under 100w senaste 10 min. Då vet jag (utifrån att ha studerat förbrukningsmönstret) att den går på underhållsvärme.

det kan också vara så att någon konstaterar att det inte finns varmvatten. När beredaren återigen dragit under 100w senaste 10 min så kan jag meddela att det återigen finns max vv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.