KnockOnWood
KnockOnWood: Oj vad krångligt allt verkar så här på tisdagsmorgonen :confused: [bild]
19 svar · 4,5k läst
·
D
Danielzack: [citat] Råkade skapa konto på en gammal Facebook inloggning men skulle bara tacka för svaret! Borrade försiktigt och resultatet blev helt ok.
2 svar · 2,2k läst
·
U
Uffe A: [citat] Bilden visar en kontaktor med fyra huvudkontakter och inget tidrelä Det som Bo skrev stämmer Kontrollera vad den går till och om den används i dagsläget Om den används och du störs av brymmet kan den bytas ut
4 svar · 2,2k läst
·
U
Uffe A: [citat] Var är centralen i carporten matad ifrån? Är den matad från mätar skåpet är den inte en undercentraltill den befintliga centralen i huset Är den matad från en grupp i hustes central är det en undercentral till denna. Är matningen isåfall avsäkrad i huvudcentralen och med vilken storlek på den säkringen? Är den största säkringen i undercentralen lika stor som avsäkringen
5 svar · 2,6k läst
H
Hagop: Det är 16A draget till den
4 svar · 4,7k läst
·
Magnus Schm
Magnus Schm: Toppen, tack!
2 svar · 2,4k läst
X
xxx.maws: [citat] Se där ja, tack så mycket!
2 svar · 1,4k läst
F
fb35523: Det bör fungera utmärkt med en 12 VAC-del. Se bara till att ersättaren klarar samma eller något högre ström. Normalt sett gör det inget om den nya klarar mycket högre ström men ibland kan förbrukaren förlita sig på att nätdelen inte kan mata på för mycket. Det trixigaste brukar vara att hitta en nätdel med rätt kontakt men du kanske kan ta kontakten från den gamla och skarva på
1 svar · 703 läst
E
evoline: Valde Clas Ohlson då de hade tid som var tidigast. De andra fick man vänta längre på, inte visste exakta priset, betala för Stockholms trängselskatt och parkering osv. Clasohlsons grundpris är 3240kr, arbetskostnad inkl. startavgift och moms. Står inte vad som ingår i startavgiften, gissar på transport och parkering osv. Valde också de ifall det skulle/blir fel, så är det lättare
34 svar · 13,3k läst
·
AnOberg
AnOberg: Svarar på en gammal tråd men hade samma problem. Hittade Kabel Nexans EXQ Easy. Liten diameter på kabel och kan böjas till en radie på 3xD. Går precis att komma runt hörnet om man använder tillhörande innerhörnsbitar (prickade på skissen) och inte låter socklarna (grå på skissen) gå ända in i hörnen, bara så hörnbiten täcker. Men jag ska karva lite i väggen också för att
74 svar · 13,8k läst
·
M
mehe: [citat] Sjukt jävla svårt, vet inte ens om det går och behöver plocka ner hela fläkten för att ta reda på det.
4 svar · 1,3k läst
·
Corpes
Corpes: [citat] Precis, mage uppåt på mitten av slangen. Hoppas det räcker annars får jag skjuta i en frostskyddskabel men hoppas att det inte ska behövas.
26 svar · 4,3k läst
·
M
mlindsten: [citat] Har du gjort bytet och hur gjorde du i så fall?
4 svar · 1,5k läst
D
doctormirabilis: [citat] Köng - tack!
2 svar · 986 läst
·
F
fiaelia: Tänkte bara smyga in och säga TACK till alla för era goda tips som ledde till att lampan faktiskt lyser sedan en dryg vecka tillbaka! Så fint att ni tog er tid att svara och göra mig klokare (och säkrare inom ett område som ju är lite osäkert att våga sig på själv)! Fick även fin hjälp från en mindre, lokal elektriker där jag köpte delarna jag behövde. Som grädde på moset
17 svar · 5,9k läst
·
uffeulander
uffeulander: [citat] Har testat nu med summer och får signal mellan jord och både nolla och fas så garanterat så har lindningen brunnit någonstans så bättre att köpa en ny kompressor för ca 1000Kr..
6 svar · 965 läst
Bernieberg
Bernieberg: [citat] Det kunde ju funnits ett tillbehör som kortslöt studsarna i dosan så det var väl inte så dumt tänkt. Men tror inte det finns dessvärre.
4 svar · 1,5k läst
Magnus Schm
Magnus Schm: Tack! Förstår
2 svar · 2,4k läst
H
HSP: Hur ser det ut vid den gamla dosan? Bilden är inte nog tydlig. Syns enkelidolerade ledare? Är det tätt mellan kabel eller slang och dosan? Hur långa skruv är det nya dosan sitter med (går de igenom råspont och papp)? Hur ser det ut i dosorna? Hur är ledarna sammankopplade? Sitter ledarna bra i kopplingspunkterna? Vilken kabeltyp och area har de använt? Har de kontrollmätt att jord är
63 svar · 9,0k läst
·
A
Allmänobildad: På just den specifika brytaren så är den "på" när vippan är intryckt upptill om brytaren är monterad med L rättvänt och läsbart
2 svar · 1,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Kan det vara så att de fyra spotlightsarna är kopplade två och två till varsitt drivdon (transformator) och det ena drivdonet har gått sönder?
1 svar · 977 läst
C
cpalm: [citat] Ta med rörelsevakten till en elgrossist. Dosorna för utanpåliggande montering brukar finnas på hyllan och alla varianter brukar ligga bredvid varandra på samma hylla, så är det bara att testa sig igenom. Det där är en djungel, bara Schneider har ett otal olika varianter för olika apparatserier, i vissa fall till och med flera varianter inom samma serie.
7 svar · 1,6k läst
·
N
Nära nog: Tackar för engagemanget lyckades till o med att få tag på en elektriker som kunde koppla in på kort varsel. Antar att det inte tar så lång tid. onödiga tillägg: hela huset värms idag med direktel av märket ”Honeywell” allt termostatstyrt. Tycker mig känna igen fabrikatet fast i ett annat sammanhang :thinking: Iaf, gammalt som gatan. Har en känsla av att det kommer bli fler trådar
6 svar · 1,7k läst
·
J
Johan456: Byt ut din befintliga mot en dubbelt så stor. Har du 8V/8VA nu så köper du en med samma spänning, 16VA. Sen är saken klar. De flesta transformatorer med högre effekt än 8VA är 12V. Kolla om ringklockorna klarar det. 8V/16VA bör finnas.
6 svar · 1,7k läst
A
andersmc: [citat] Är maskinen fast ansluten eller är det en stickkontakt? I så fall kan du vända på kontakten och testa vad som händer. Fast försiktigt, håll inte i något som kan vara strömförande.
6 svar · 1,4k läst
·
U
Uffe A: Se in den andra tråden vad jag svarat
1 svar · 656 läst
B
BSOD: Tröttnar du på appen kan jag tipsa om att skjuta in tasmota. Visserligen lite pill med det, men klart bättre mjukvara...
4 svar · 1,2k läst
G
Gylleneknorren: [citat] Tusen tack för alla tips! Googlade runt och fann till slut NGT som funkade: tryck in symbolen för främre högra kokplatta samtidigt som du trycker på minustecknet. Då öppnas låset och man kan reglera värmen.....Trevlig helg!
7 svar · 1,2k läst
J
jonaserik: Det blir då en driftindikering ( helst grön då ) och lampan lyser så länge motorskyddet inte löst, bättre då att koppla det via 97 98 på motorskyddet och då när skyddet löst så tänds lampan . kan bli problem då med om en säkring går som försörjer lampan . den kan inte tändas. Så valfritt hur du vill ha det
2 svar · 1,2k läst
useless
useless: [citat] Fast pris? Du betalar väl per kWh? Om inte båda räkneverken stått med på fakturan hade du inte förstått varför dom fakturerar mer än det ena räkneverket visar.
12 svar · 2,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.